Tjenare!

Jag har några problem med en SAAB 900 SET -96 som jag skulle vilja ha hjälp med!

1: Tomgången svajar ibland väldigt med tomgångmotorn inkopplad (särskilt precis efter släppt gas, sällan om man bara startar upp motorn)det brukar svaja mellan 1k och 1,5k rmp.
Det svajar ganska snabbt altså precis när den kommit ner till 1k rmp går den upp till 1,5k rmp igen.
Däremot med bortkopplad tomgångmotor brukar tomgången oftast ligga bra, men ibland vid kall motor är den så låg att den precis inte dör, eller ibland tillomed gör det.

-Vad är det som kan vara felet? Jag har hört att styrboxen kan ge fel signaler?! Farligt/ nackdelar med att köra med bortkopplad tomgångmotor?

2: Check engine lampan lyser, jag har kollat upp detta och lampan blinkar 4ggr i ON-läget. Kollade i FAQ och fick fram: "4 Tempgivare, kylarvätska
(Givaren till styrdonet)".

-Hur gör jag för att fixa detta? Vanligt fel? Klankar besiktningen ner på en sån grej?

3: ABS-lampan lyser, absen är även helt ur funktion, men i vissa fall slocknar lampan och absen fungerar som den skall.
-Samma här, vanligt fel? Tips? Detta antar jag att SBP inte godkänner.


Det var väl dem felen jag kommer på nu, det känns som att det är läge att ta tag i det, för att problemen verkar bara bli fler o fler och snart är det dax för besiktning:S

Jag är hemskt tacksam för förslag och tips! Mvh