Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: olja i vattnet! tips sökes!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    26

    olja i vattnet! tips sökes!

    tjena..

    jag skulle kolla hur mkt glykol som fanns i bilen, å till min stora förvåning så var det fullt med olja i expansions kärlet, tog bort ett par slangar å såg att det även fanns olje avlagringar i vinklar å skarvar mellan fast gods å slangen, kollade därefter oljan å den var hur ljusbrun och fin som helst, inga vatten rester alls!

    kikade därefter stift å allt man kan göra utan att börja riva i för mkt.

    bilen i sig går som den ska, inga ryckningar, inga vitrök eller oljerök bakom, turbon laddar bra också.den drar inte nå anmärkninsvärt med varken olja eller vatten heller.

    turbon är dessutom rätt ny, gått max 1000 mil nu!

    vad kan det vara för fel på den?

    topplockspackning?
    vind topp?
    turbon?
    spricka i toppen?

    kikade även automatlåds oljan å den var röd å fin, tänkte om oljekylaren som sitter i kylaren spruckit!

    bilen i sig är en 9000 2,3 T.

    eller kan det vara oljerester från nå tidigare haveri då jag inte vet så mkt om bilen mer än att turbo,låda,värmepaket + lite mer är bytt i den.

    tacksam för svar snarast

    mvh tommie
    SAAB 9-5 SC 2,3t -02 , Camaro Iroc Z-28 -84, SAAB 99 TURBO -78

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    försvinner det nån olja ur motorn då? Annars kan det vara gammalt som finns kvar sen du bytt turbon.. Det är inte tvunget heller att det kommer in vatten i oljan bara för att det kommer olja i vattnet
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    26
    jag fyllde på ca 1 liter olja nyligen, jag har även ett läckage vid vevaxelns packbox vid remskivan så jag har trott att det var där oljan försvann.

    oljan jag såg i vattnet var nästan halva expansions kärlet, ligger som en sörja högst upp och har inte blandat sig med vattnet som vatten brukar göra i olja..

    det är tyvärr inte jag som bytt turbo, det var förra ägaren som gjorde det å när jag fyllt på lite vatten för ca 2 veckor sedan var det ej någon olja i vad jag kunde se.

    men det som gör mig mest fundersam är att det inte gått andra vägen, glykol vatten brukar ju ha en förmåga att krypa i alla porer
    SAAB 9-5 SC 2,3t -02 , Camaro Iroc Z-28 -84, SAAB 99 TURBO -78

Liknande ämnen

  1. Min 9-5 aero drar olja. Rådgivare sökes!
    Av Per i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-12, 01:28
  2. Tips på blurayspelare sökes!
    Av Pumba i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 21:24
  3. Nät i 9-3 SE front, tips sökes
    Av Davidt8 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 19:15
  4. Tips sökes! (HC-Halt)
    Av Cribbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 00:24
  5. fälgar - råd och tips sökes
    Av MrGreen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 13:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •