Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: topp renovering

  1. #1

    topp renovering

    hej har renoverat en 2,3 i topp o har några frågor... när jag satte i hop ventilerna o allt var klart så märkte jag att några av dom var mjuka förhållande till dom andra.. kommer inte ihåg vad det heter men närmast kammen sitter det något som ser ut som en kolv fast den sitter på ventilen den som kammen går på så att säga.. i den "kolven" så sitter det som en gummi grej.. men frågan är om dom blir hårdare när man satt ihop det o det blir tryck på dom för när jag trycker på ventilerna så kommer det fram olja ur några hål med... det är inte fjädrarna utan det är den så kallade "kolven" som är mjuk om man känner på gummi grejen som sitter i .. det andra är stump...

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789

    Re: topp renovering

    Citat Ursprungligen postat av crille_sumpen
    hej har renoverat en 2,3 i topp o har några frågor... när jag satte i hop ventilerna o allt var klart så märkte jag att några av dom var mjuka förhållande till dom andra.. kommer inte ihåg vad det heter men närmast kammen sitter det något som ser ut som en kolv fast den sitter på ventilen den som kammen går på så att säga.. i den "kolven" så sitter det som en gummi grej.. men frågan är om dom blir hårdare när man satt ihop det o det blir tryck på dom för när jag trycker på ventilerna så kommer det fram olja ur några hål med... det är inte fjädrarna utan det är den så kallade "kolven" som är mjuk om man känner på gummi grejen som sitter i .. det andra är stump...
    Den där "grejen" är en ventiltryckare.

    Byt ut den eller rengör, de ska vara stumma.
    Det kan iofs bli bättre när man fått igång motorn då den saknar olja nu.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 591
    Starta först och varmkör ordentligt så att dom får en rättvis chans att bygga upp oljetryck. Sedan kan du lyfta på ventilkåpan igen och provtrycka dom för att kolla så att dom är frächa. Om dom inte är det så vet du ju i alla fall vilken/vilka du ska byta ut mot ny/nya.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. renovering av topp? någon som vet någon bra?
    Av totte_norrköping i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-04, 23:38
  2. b234 topp eller b235 topp ? Vad är bäst ?
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-05-15, 23:31
  3. skillnad 2,3 i topp mot turbo topp långmotorn?
    Av 9K turbo sport i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •