Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Trasig generator?

  1. #1

    Trasig generator?

    Jag har en Saab 9000 från 1993, och för et par dagar sedan började larm-lampan för batteriet att lysa, och jag tänkte inte så mycket mer på det förrens dess att jag körde en sträcka om c:a 3 mil inatt, då såg det ut som om ljuset i kupèn vart svagare o svagare, så jag slog över för att kolla batteriet i info-panelen, och jodå, batteriet bara sjönk i voltantal kontinuerligt.

    Till slut så dog stereon, och jag är inte helt 100, men jag tror även halvljuset dog, och när jag försökte tända helljuset höll bilen på att stanna, lät så iaf. När jag väl kom hem stod batteriet på c:a 7v och då stängde jag av bilen o försökte starta den igen, men det fanns inte tillräcklig styrka för o vrida om startmotorn.

    När jag däremot på morgonen kom ut till bilen igen så var batteriet återigen fullt på c:a ~11.6v enligt panelen, så jag startade den o då började lampan lysa igen, nu körde jag dock en kort sträcka om c:a 800m för o komma till jobbet, o batteriet verkade inte hinna ladda ur nåt på den sträckan diret.

    Är det generatorn eller nån form av jordfel som plötsligt uppstått?

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Låter som att kolen i generatorn lämnat in.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Jag tänkte hoppa på här och även jag ställa en fråga angående min generator. Jag har en 9000 CSE -92 dock, automatare. och om jag startar min bil så laddar inte generatorn direkt, batteriet står på typ 12 ungefär. men varvar man bilen lite.. typ 3-4000 varv.. så går den igång och börjar ladda.. typ 13.7 V...

    håller den på att ge sig? eller kan jag byta kol tror ni?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    199
    Alla 9000 jag har kört måste man varva upp lite för att dom ska börja ladda, så jag tror inte att det är något onormalt, tror det är så att spänningsregulatorn behöver en viss späninng för att börja pytsa ut spänning till batteriet....


    Rätta mig gärna...
    (\_/)This is Bunny. Copy Bunny into your
    (O.o) signature to help him on his way to world
    (> <)domination Saab 9-3 Linear SC ’06a

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Citat Ursprungligen postat av macleod
    Jag tänkte hoppa på här och även jag ställa en fråga angående min generator. Jag har en 9000 CSE -92 dock, automatare. och om jag startar min bil så laddar inte generatorn direkt, batteriet står på typ 12 ungefär. men varvar man bilen lite.. typ 3-4000 varv.. så går den igång och börjar ladda.. typ 13.7 V...

    håller den på att ge sig? eller kan jag byta kol tror ni?
    Har du mätt eller kollar du på färddatorn?
    Denna visar nämligen det lägsta uppmätta värdet under startögonblicket under ett antal sekunder.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av macleod
    Jag tänkte hoppa på här och även jag ställa en fråga angående min generator. Jag har en 9000 CSE -92 dock, automatare. och om jag startar min bil så laddar inte generatorn direkt, batteriet står på typ 12 ungefär. men varvar man bilen lite.. typ 3-4000 varv.. så går den igång och börjar ladda.. typ 13.7 V...

    håller den på att ge sig? eller kan jag byta kol tror ni?
    Har du mätt eller kollar du på färddatorn?
    Denna visar nämligen det lägsta uppmätta värdet under startögonblicket under ett antal sekunder.
    aha, jag mäter ej utan kollar färddatorn. däremot är ju batteriet dött nu men det kan ju bero på att batterit är gammalt osv. men då kanske jag inte behöver ge mig på att slita i generatorn

Liknande ämnen

  1. kablat igång bil med fruset batteri, generator trasig!
    Av hall112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 21:21
  2. Taskigt Batteri eller trasig generator, vad tror ni?
    Av Phed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 15:22
  3. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  4. Trasig generator?
    Av Hästmyra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 01:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •