Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Byta handbromsen från fram till bak?

  1. #1

    Byta handbromsen från fram till bak?

    Ja nu när vintern är runt knuten och man inte är riktigt så haj på att vänster bromsa så skulle ju det vara en ide att använda handbromsen! Men dett går då inte på saaben som är från 84 och har då den fram
    Jag har sökt och letat men till min förvåning(?) så hittar jag ingen som gjort detta.
    Är det så svårt eller är det helt enkelt ingen som känt behovet av att ha den bak?
    Kändes som att det skulle vara många som behövt göra samma sak.
    Har jag missat nått självklart? Jag har kollat FAQen och hittade då inget där?
    Så! Finns det några bra tips hur man ska göra detta? Har hört nått om att sätta framoken bak och sånt men någon som har någon bra förklaring och vad som behöver ändras?
    Behöver vekligen lite hjälp här.

    Hoppas tråden ligger rätt!

    Tack på förhand!

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Kan det verkligen vara så viktigt med handbromsen bak så du är villig att byta bromsar för detta?

    De flesta byter till M88> bromsar runt om, och det är oftast inte för att få handbromsen bak utan bättre bromsar.

    Så det du kan göra är att köpa komplett bakaxel och bromsok från en M88> och hjulspindlar fram inkl ok.

    Vidare behöver du handbromsspaken och virarna från ovanstående modell. Detta får du svetsa fast mellan framstolarna.

    Är osäker på om drivknutarna från din passar på M88> nav.
    Men det är det fler som vet.


    Du skall INTE sätta frambromsarna ibak som du nämnde i alla fall, då du kommer få en skev bromskraftfördelning.

    Lycka till!

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Kan det verkligen vara så viktigt med handbromsen bak så du är villig att byta bromsar för detta?

    De flesta byter till M88> bromsar runt om, och det är oftast inte för att få handbromsen bak utan bättre bromsar.

    Så det du kan göra är att köpa komplett bakaxel och bromsok från en M88> och hjulspindlar fram inkl ok.

    Vidare behöver du handbromsspaken och virarna från ovanstående modell. Detta får du svetsa fast mellan framstolarna.

    Är osäker på om drivknutarna från din passar på M88> nav.
    Men det är det fler som vet.


    Du skall INTE sätta frambromsarna ibak som du nämnde i alla fall, då du kommer få en skev bromskraftfördelning.

    Lycka till!
    Ja det där lätt ju inte så bra Joo handbroms bak hade ju gjort vinter roligare helt klart :P Hur skulle det fungera om man fixade så man hade frambromsar båda bak och fram på bilen? Men hopplade bara in handbromsen bak? Har nämligen en reservdelsbil man skulle kunna ta frambromsen från.

    Om man skulle bytta till en M88 bakaxel varför måste man då byta fram också? är det för att dom ska lira ihop eller?

    Tacksam för svaret!

  4. #4
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Det blir nog ett jävla bekymmer att montera frambromsar ibak då varken skivan eller infästningen stämmer där.

    Anledningen till varför man inte bara byter ibak är för att man skall slippa åka med 2 olika bultdelningar på bilen. Då de nya bromsarna kombineras med nya nav som har 108x4 i stället för 114,4X4

  5. #5
    Alltså det vill inte riktigt gå som jag vill!
    Okej då förstår jag. Så dom byte alltså bultmönster samtidigt som dom bytte handbromsen. Då blir det ju massa jobb med att man måste fixa nya däck också
    Ja du kanske det lättaste alternativet är att lära sig vänster bromsa så man kan hålla jämn takt med resten av gänget.

Liknande ämnen

  1. 9-5 MY2000: byta till nyare MY bärarmar fram?
    Av Steffa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 08:16
  2. Byta länkarmen till krängningshämmaren fram.
    Av chucken i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 02:20
  3. Byta bakre bromsskivor *justera handbromsen*
    Av the_eagle i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 18:25
  4. Fixa till eller byta ut fram spoiler på 9-3 SS Vector?
    Av Millow i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-09, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •