Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Turboval og900 aero 250-->>hk

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173

    Turboval og900 aero 250-->>hk

    Hej!
    Sitter och spånar här, skulle gärna vilja ha förslag på lite bättre snurror i olika prisklasser som kan tänkas passa fint i min og900 aero.

    Missuppfatta nu inte detta som att jag inte pallat söka och bara vill ha repeterat det som 500 pers skrivit innan; "TD04 18/19T"

    Jag vill ha hela palletten,

    känner till att TD04 i olika varianter och KKK K24 har använts men kan absolut inget om egenskaperna hos dessa och andra modeller från Garret, Mitsu m fl. Det finns ju en oerhörd mängd att välja mellan!


    Bakgrunden är att jag egentligen är rätt vettigt lagd och inbillar mig att jag trivs väldigt bra med TE05-12b som är monterad nu... men nu efter att ha snackat med div entusiasmerande personer så börjar det rycka i trimhanden, farligt farligt.

    Av erfarenhet vet jag att mycket vill ha mer, därför tänkte jag höra vilken stressfläkt ni skulle rekommendera mig som kanske räcker för det jag i slutändan väljer att plocka ur den stackars B202an?

    -ett aggregat som har kapacitet pumpa luft för kanske över 300 riktiga ponnys:ar om andan faller på.

    prioritet ligger på snabb spoolup, ska vara lättkörd och smidig som TE05an men med högre kapacitet.
    min tanke är väl om det är möjligt att kunna reducera laddet på mellanvarv (för att spara lådan) men ha nog med soppa, flöde och kall luft för att kunna mosa ordentligt i övre varvtalsregister.


    kom igen nu turboälskare!, vet att det vilar en enorm kunskap inom detta område!

    mvh
    HFR

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    för mig låter kort spol-up o högt laddtryck på höga varv som något omöjligt. antingen har men en gammal fin T3 turbo med lång spol-up vilket spar på växellådan eller så har man en td04a/td05a med lägre laddtryck för att spara på lådan. Enda lösningen är nog att bygga om lucas -> trionic där man kan momentbegränsa på trean framförallt
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    134
    Hej!

    Jag gillar också TE05-12b och hadde svårt att välge nytt aggregat pga det bra respons på låga varv. Jag villa gerna ha en "bolt on" snurra men var räd att T3 trim 60 skulla väre med mycket langsam spool up. Det är inte tilfället på min bil! Trim 60 börjar ladde vid 2000 varv. 1 bar vid 2600 varv och fullt ladd vid 27-2800 varv (1.25 bar). Det är bara 1-200 varv langsammare end med mitsuén. Desutan kommer laddet mera jämnt och trim 60 är mycket bättre på höga varv. Jag tycker egentligen att körbarheten har blivat bättre. Bilen har öppet filter, 2.1 insug, 2,3 topp, stor alu ic, komplett 3 tummare incl batteriböj, röda spridare, Mats chip mm. tändning 22-13 grader.

    mvh Svante (DK)

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Jag kommer montera en T3/T04E hybrid i vinter.
    Då med en steg 3 turbin istället för det gamla t3 skovelhjulet. För att hjälpa till iom den mycket större kompressorn.

    Den kompressorn jag har på denna turbo är en T04E trim60 som kan leverera luft till 500 hp, men jag kommer lägga mig på bara c:a 300-350 hp. Skruvat 360 lager och steg 3 avgashus med A/R 0.63 kommer att ge bra respons.

    Sedan kommer jag köra med DI och APC tills min egen "APC" är klar. Tänk på att om man har ett bra inställningsbart tänd/sprut/ladd system så kan man mycket bra resultat även med en "gammal" T3:a
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Är det inte synd att trimma din så fina og900 Aero?

    Mvh Johan, vanlig snik T16, hyffsat skick...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av 9000rsT
    Är det inte synd att trimma din så fina og900 Aero?

    Mvh Johan, vanlig snik T16, hyffsat skick...
    tack johan , har tänkt på det du menar och om jag ändrar något så är kravet att det inte gör åverkan på bilen. absolut inget kapande och trixande. blir endast motorn som får sig en behandling. lätt att återställa till 100% original när kidsen får överta den om 50år . lite svårt val är det ändå.

    mvh henrik
    ps. "hyffsat skick" ang din röda är nog dagens underdrift!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    Jag kommer montera en T3/T04E hybrid i vinter.
    Då med en steg 3 turbin istället för det gamla t3 skovelhjulet. För att hjälpa till iom den mycket större kompressorn.

    Den kompressorn jag har på denna turbo är en T04E trim60 som kan leverera luft till 500 hp, men jag kommer lägga mig på bara c:a 300-350 hp. Skruvat 360 lager och steg 3 avgashus med A/R 0.63 kommer att ge bra respons.

    Sedan kommer jag köra med DI och APC tills min egen "APC" är klar. Tänk på att om man har ett bra inställningsbart tänd/sprut/ladd system så kan man mycket bra resultat även med en "gammal" T3:a
    hej!
    låter som du har lurat en del på det konceptet!
    blir/är en T3/T04E-hybrid en "modern" turbo i fråga om spoolup, karaktär osv?
    har lite svårt med T3or efter att ha jämfört responsen och karaktären mellan vår T8 special (T3) och min aero (mitsu Tb05).
    T3an känns föråldrad i jämförelse.
    därför känner jag att jag vill ha moderna grejer denna gången pga att jag (ännu) inte har kunskapen att själv kunna mappa ett inställningsbart sprut/tändning. din lösning låter dock mycket intressant om man har kunskapen!

    mvh

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    hur skiljer sig tex Td04 18T#7 (som är vanligt rekommenderat) mot tex KKK K24 i karaktär, spoolup och kapacitet? vilket rekommenderas i mitt fall?

    vilka alternativ finns? (i samma eller andra prisklasser)

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    är en T3/T04E-hybrid en "modern" turbo i fråga om spoolup, karaktär osv?
    har lite svårt med T3or efter att ha jämfört responsen och karaktären mellan vår T8 special (T3) och min aero (mitsu Tb05).
    T3an känns föråldrad i jämförelse.
    det va en solklart fråga/inlägg!

    Det finns två huvudgrupper av T3/T04 hybrider
    - Billiga "långsamma" Baserade på en standard T3 turbin (ser ut som ett skovelhjul)

    - Dyra "snabbare" baserade på uppgraderade Turbiner( har egentligen inget med en T3 turbin att göra förutom att den har T3:ans turbinaxelmått och avgasfläns!)

    Dom senare (dyrare) använder en helt annan turbin som om man tittar på den har samma utformning som en MHI (mitsu) turbin.
    Har en bild någonstans som visar skillnaden, då kan en 10:åring se vad som är "fel" med den gamla konstruktionen. skall rota lite se vad jag kan hitta!

    Dom äldre (billigare) använder en standard T3 turbin som är en gammal design.
    Det finns billigare turbiner som har slipade blad för att öka flödet genom turbinen (bl.a. minska risken för skenande ladd) Detta anser jag personligen är en dålig lösning.

    ang. "omoderna/moderna" turbos så kan du få en T3/T04 hybrid med "extra allt" om du bara betalar för det. Då med keramiska kullager, keramcoatade hus. Special turbiner etc, etc.

    Största felet när MÅNGA köper turbo är att dom BARA tittar på priset och kanske blir lurade av säljaren som "mörkar" data. När man skall bygga en turbolösning på en bil kan man börja från flera vinklar. Problemet är att många parametrar hänger ihop iom turbo:ns uppbyggnad. Skall man bygga seriöst kommer man säkert till en punkt där man bl.a. labbar med olika avgashus för att hitta en bra balans mellan flöde och turbinhastighet vilket bl.a. ändrar hastigheten på kompressorn och flödet in i motorn.
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Hold your horses!


    09.13.05
    Garrett wakes up the T3/T4 with ball bearing replacement CHRA's


    Saxat från Atpturbo.com


    En smaskig nyhet för alla 900OG och 9000 T16 ägare. Ähh, har redan köpt en annan snurra som väntar på montering

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    tog lite bilder på olika turbiner.
    Bilderna är stora c:a 1MB styck

    Dom visar från vänster till Höger
    Turbonetics T3 steg 3, Standard T3, TD04L


    top vy

    Sido vy

    Observera storleken på TD04L

    jämförelse mellan olika TD04 turbiner (mm)
    TD04, Exducer:39,37, Inducer: 47,24
    TD04L, Exducer:41,20, Inducer: 46,80
    TD04H, Exducer:44,07, Inducer: 51,87
    TD04HL, Exducer:45,60, Inducer: 52,00


    andra:
    T3, Stock, Exducer:48,21, Inducer: 58,90
    T3, Stage 3, Exducer:56,62, Inducer: 65,00
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    681
    Citat Ursprungligen postat av Widde
    tog lite bilder på olika turbiner.
    Bilderna är stora c:a 1MB styck

    Dom visar från vänster till Höger
    Turbonetics T3 steg 3, Standard T3, TD04L


    top vy

    Sido vy

    Observera storleken på TD04L

    jämförelse mellan olika TD04 turbiner (mm)
    TD04, Exducer:39,37, Inducer: 47,24
    TD04L, Exducer:41,20, Inducer: 46,80
    TD04H, Exducer:44,07, Inducer: 51,87
    TD04HL, Exducer:45,60, Inducer: 52,00


    andra:
    T3, Stock, Exducer:48,21, Inducer: 58,90
    T3, Stage 3, Exducer:56,62, Inducer: 65,00

    Ditt aggregat?

    ---> http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=TBN

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STHLM
    Inlägg
    954
    Ett snarlikt...
    Jag har ett Turbonetics T-17200 (T3-stage3 a/r.063/T04E-trim 60, polished)
    i följande matris angivet som 11017
    http://www.turboneticsinc.com/turbomatrix.htm

    Mer info och priser
    http://www.turbocharged.com/catalog/t3t4.html
    Webmaster www.900aero.com
    Kör 9-5 Vector SC som familjebil

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    tack widde för dina svar och bilder!
    hm mycket att funderar på i vinter blir det
    hur står sig en 18T#7 i jämförelse mot den hybrid du visade?

    samt vad skilljer dessa i karaktär mot tex kkk k24?

    mvh

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    701
    Citat Ursprungligen postat av HFR
    tack widde för dina svar och bilder!
    hm mycket att funderar på i vinter blir det
    hur står sig en 18T#7 i jämförelse mot den hybrid du visade?

    samt vad skilljer dessa i karaktär mot tex kkk k24?

    mvh
    Vill oxå veta hur en 18T#7 står sig mot en hybrid som du beskriver. Sen kostnadsmässigt o monteringsmässigt vilket som är bäst. Vet att det kan vara en del meck att få på en TD04 med #7 avgashus varesig det är vinklat eller rakt o isf är det värt problemen?

    vill absolut inte ha en KKK då dessa inte klarar höga laddtryck så bra.
    Saablös.
    BMW 335iA Coupé DKG

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Lugn och fin HFR och Lotus

    Som ni säkert sett och jag har fått en del pm så har jag /håller jag på att montera en TD04 18T 7ans vinklade.

    Är inget speciellt att få ditt en TD04a, lite klureri med anslutningarna annars inga problem.

    TD04 18T ska kunna leverara ca 300hk+ ,, laddtrycket ska komma vid ca 2300-2600rpm. Vilket är hyfsat skonsamt för lådan med.

    Enligt vad jag läst både här på stcs och tpc så ska kkk agg;en inte vara lika tåliga/hålla lika länge. Men detta har jag endast läst och vet inte om detta stämmer.

    Angående downpipen så blir det i princip bolt-on. En snekapning och svetsa på adapterplattan så sitter det som en smäck! Håll tillgodo så kommer det bilder förhoppningsvis i helgen.

    MvH Niklasson

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 888
    Blev det några bilder?

    Lyfter riktigt gammal tråd.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne/Höör
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Sebastian
    Blev det några bilder?

    Lyfter riktigt gammal tråd.
    Hej!

    Ta och kika i min projekttråd

    HÄR


    Vill du ha fler bilder så ska jag ordna fram

    MvH Niklasson

Liknande ämnen

  1. Turboval 2,0T
    Av MickeKr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-14, 20:08
  2. Turboval för lite lätt trimmad 9-5 Aero
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 23:51
  3. Turboval vid byte, 9-5 Aero med lite trim
    Av Jeppe9KTurboS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 13:22
  4. Turboval och batteriböj funderingar og900
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 47
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 18:44
  5. hjälp med turboval+lite mer godis og900
    Av niklasson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 15:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •