Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 54

Ämne: Bilen går rätt bra (har skaffat mätare)!!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172

    Bilen går rätt bra (har skaffat mätare)!!

    Hej allihop.

    Skaffade en 9000 2,3 Turbo för att få kortare omkörningssträckor.
    Tyckte original var lite för lite så nu har jag "Matschip", 3" downpipe och sportfilter. Märkte skillnad men vid omkörning och kickdown så gick turbotrycket ner lite till ca halva röda efter att den varit på maxröda. Den stabiliserade sig väl antagligen. Nu har jag i alla fall satt dit en extra fjäder på wastegatearmen och då stabiliserar sig trycket på maxröda.
    Skillnaden är tydlig, omkörningar går i ett kick.
    Vad jag vill veta är vad som egentligen händer i motorn om trycket är högre än "vad det ska vara". Bilen går hur rent som helst, inga ryck, inga felmeddelanden. Tändstiften ser bra ut. Ska tillägga att jag inte kör som en tok, utan utnyttjar resurserna mest vid omkörningar.

    MVH
    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 280
    Petade i nytt program från Nordic nu i tisdags, har 3" hela vägen...

    Hej vad det går visst är det kul!?

    Kul att du är nöjd med!
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  3. #3
    Härligt! Då har du nog inte så stora problem med omkörningarna längre
    Man kan köra om med min nu också faktiskt
    Cheffen - SAAB 900 2,0T Talladega -97
    http://www.garaget.org/?car=9211

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Det som hände när laddtrycket sänktes var antagligen att styrsystemet märkte att det spikade och sänkte därför laddtrycket. Nu har du spännt upp wastegateklockan så att styrsystemet inte längre klarar av att sänka laddtrycket. Det kommer troligtvis resultera i nån form av motorskada.

    Går bilen sönder så är det inget mer med det.
    Det kommer den antagligen att göra, det är inget mer med det.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Kan ju vara så att wastegatefjädern var för svag också.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172
    Hej.

    Vad jag försöker få reda på är inte att jag förmodligen får en motorskada.
    Totalt ointressant, utan vad är det som händer i motorn rent tekniskt.
    Om turbon trycker in för mycket luft så att soppapumpen inte hinner med att reglera med resultat att bilen går för magert? Kan någon förklara "flödesschemat" eller vad jag ska kalla det för?

    MVH
    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Om bilen går för magert lär den börja spika, och då ska apc sänka laddtrycket om jag inte är helt ute och cyklar.

    Nån annan får svara på din fråga

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej.

    Vad jag försöker få reda på är inte att jag förmodligen får en motorskada.
    Totalt ointressant, utan vad är det som händer i motorn rent tekniskt.
    Om turbon trycker in för mycket luft så att soppapumpen inte hinner med att reglera med resultat att bilen går för magert? Kan någon förklara "flödesschemat" eller vad jag ska kalla det för?

    MVH
    SF
    Det som händer när det spikar är att bränsle/luft-blandningen blir så varm att den självantänder innan tändstiftet hunnit ge gnista.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172
    Hej

    Bra, nu börjar det likna nåt. Då undrar jag om det inte bör märkas om det självantänds. Om inte annat så måste det väl synas på tändstiften?

    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    439
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det som hände när laddtrycket sänktes var antagligen att styrsystemet märkte att det spikade och sänkte därför laddtrycket. Nu har du spännt upp wastegateklockan så att styrsystemet inte längre klarar av att sänka laddtrycket. Det kommer troligtvis resultera i nån form av motorskada.

    Går bilen sönder så är det inget mer med det.
    Det kommer den antagligen att göra, det är inget mer med det.
    Vad får dig att tro att det spikade.. låter juh som wastegaten inte har pallat trycket innan! Om bilen går problemfritt nu.
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av 900 Viggen
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Det som hände när laddtrycket sänktes var antagligen att styrsystemet märkte att det spikade och sänkte därför laddtrycket. Nu har du spännt upp wastegateklockan så att styrsystemet inte längre klarar av att sänka laddtrycket. Det kommer troligtvis resultera i nån form av motorskada.

    Går bilen sönder så är det inget mer med det.
    Det kommer den antagligen att göra, det är inget mer med det.
    Vad får dig att tro att det spikade.. låter juh som wastegaten inte har pallat trycket innan! Om bilen går problemfritt nu.
    Det var därför jag skrev "antagligen", kan ju också vara så att WG-klockan är dålig som du säger. En kontroll av GLT skulle ju svara på den frågan.

    Bilen kan ju gå "problemfritt" med 2 bars laddtryck också, sålänge du inte gasar...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Bra, nu börjar det likna nåt. Då undrar jag om det inte bör märkas om det självantänds. Om inte annat så måste det väl synas på tändstiften?

    SF
    Om det är kraftiga spikningar så låter det som om det knastrar från motorn. Det som händer är precis som ovanstående skrev att blandningen självantänder innan det är tänkt att göra det, vilket ökar belastningen på förbränningsrummet, kolvar, stakar och lager kraftigt. Något som i sin tur brukar leda till brustna toppackningar, spruckna kolvar/kolvringar, toppar eller t o m hål i blocket.

    Alltså något man bör undvika i det längsta.

    Som jag (och många här med mig) brukar påpeka så är det smartare att byta ut den hårdvara och mjukvara som behövs för att få ut den önskvärda effekten än att chansa med spikningar.
    Som regel är SAAB-motorerna lätta att få ut mycket effekt ur till en rimlig peng varför det sällan lönar sig att chansa.

    Mvh Stoffe

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172
    Hej

    Som jag skrev tidigare så går bilen mycket bra, det ända som hörs vid fullgas är ett ordentligt sug från filtret, inget knaster alls. Frågar igen om det inte bör synas på stiften om motorn självantänds? Bör man inte få något felmeddelande?

    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  14. #14
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Som jag skrev tidigare så går bilen mycket bra, det ända som hörs vid fullgas är ett ordentligt sug från filtret, inget knaster alls. Frågar igen om det inte bör synas på stiften om motorn självantänds? Bör man inte få något felmeddelande?

    SF
    Nej, det syns inte på stiften. Det finns även ohörbara spikningar, så det är inte säkert att allt funkar bara för att du inte hör knastret.
    Troligtvis var det fjädern till wastegatearmen som var för klen och därför sänkte trycket, men ta och kolla GLT för säkerhets skull, så du kan utesluta spikningar.

    Mvh Stoffe

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Frågan är ju för det första vilket laddtryck motorn ska ha med detta trimprogram, och på vilka varvtal.

    Att laddtrycket är högre i på lägre varvtal och i mellanregistret för att sen sjukna ju mer man varvar är helt normalt och som programmet gjorts, av den enkla anledningen att det inte finn bränsle nog att få ur spridarna för att hålla maxladd på alla varvtal.

    Alltså kanske laddtrycket från början var precis det som Mats som gjort programmet menat att det skulle vara, men att du sen på eget bevåg tvångshöjde det för du gillade inte att det dalade ju mer du varvade.

    Spikningar kan höras ja, men de kan även härja runt på klart skadliga nivåer utan att man hår det, i synnerhet på högre varv då det är så mycket annat som väsnas.

    Spikningar kan ses på tändstiften, ibland men inte alltid, i vissa fall så sveds hela sidoelektroden bort...

    Om du nu tvingat upp laddtrycket klart över det som programmet säger att det skall vara, så ställer du till en hel del enlände för motorn, som med stor risk kommer att sluta illa. Det är oftast inte en fråga om, utan bara när...

    Om du tvingar upp laddtrycket så kommer motorn att riskera att gå för magert, när den gör det så kommer det att spika och då sänks tändningen och det försöks att feta på, detta gör att avgastempen kan skena rätt ordentligt i höjden om det vill sig illa. Vilket kan slita hårt på turbon och göra att turbinen ger upp i förtid.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Jo de kan synas på stifften, då ser det ut så här. Tyvär brukar kolven se likadan ut.



    Gör du som Stoffe föreslår och kollar upp ditt grundladdtryck så kan du förebygga detta (Ingen predikning, bara fakta).

    För att kolla glt så håller du foten försiktigt på bromsen (bara så att du hör klicket från givaren till bromsljuset) gasa från 3000-maxvarv o kolla vad du har för tryck under intervallet. Graderad mätare är att föredra
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172
    Hej

    Tack för alla inlägg. Intressant förklaring från Tony, om spridarna inte orkar ge tillräckligt med soppa så är det väl bara att byta ut de mot grövre. Eller?

    MVH
    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  18. #18
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Tack för alla inlägg. Intressant förklaring från Tony, om spridarna inte orkar ge tillräckligt med soppa så är det väl bara att byta ut de mot grövre. Eller?

    MVH
    SF
    Du behöver även programvara anpassad för de nya spridarna.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    549
    Citat Ursprungligen postat av SF
    Hej

    Tack för alla inlägg. Intressant förklaring från Tony, om spridarna inte orkar ge tillräckligt med soppa så är det väl bara att byta ut de mot grövre. Eller?

    MVH
    SF
    Men om du kör med ett steg 2 så ska det nog inte vara någon fara! vet inte om "mats" chip har högre prestanda, Men det att laddtrycket sjunker är nog inget att oroa sig för! Jag kör med Nordic Steg 3(270 Hk/ 400 NM) i min 2.0t -96, och den sjunker från lite under max rött till strax över början rött på orginal mätaren!, Men jag ska byta Fjäder i WG så ska det bli stabilt som bara den!

    Du verkar ju köra som man ska, utnyttjar vi omkörning, kör bara på så kommer det att lira på bra!

    mvh
    Tommy
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    172
    Hej

    Skulle vilja spinna vidare på det här. Använder inte fullgas så ofta utan accelererar så att mätaren hamnar ungefär i mitten på det röda, kan motorn spika var som helst i varvtalet eller endast vid full gas??

    MVH
    SF
    Saab 9-3 Aero -03

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger OG9-3
    Av Ptrk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-07-22, 15:49
  2. Vilken är rätt årsmodell på bilen?
    Av Johankp i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 13:35
  3. Bilen drar snett vid rak ratt, SS
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 22:58
  4. Vart kan man köpa mätare till bilen?
    Av M.Persson86 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 19:56
  5. Går en 52mm mätare rätt in i ljusreglage hålet?
    Av bart112 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •