Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Får 18" vinterdäck sämre fäste än tex 16" ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183

    Får 18" vinterdäck sämre fäste än tex 16" ?

    Får 18" vinterdäck sämre fäste än tex 16" ?
    Jag funderar på 18" vinterdäck, Adivanti Cobra med Nokian WR.
    Är det en dum idé?


    Mvh Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    433
    Beror alldeles på vilken bredd det är på däcket. ju bredare desto spårigare blir det..smala däck är väl att föredra vid vinterväglag.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    "med samma däckbredd" menade jag.

    Min fundering är att ett 18" däck är stabilare i sidled och därmed tappar greppet lättare.

    Ett mjukare däck kan ju ta upp en liten sidorörelse medan ett stabilare släpper greppet istället.

    Eller?
    Saab 9-3 Aero 2002

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    ett 18" däck blir det oftast eller alltid lägre profil på.. Lägre profil ger ett stummar däck som inte formar sig efter vägen lika bra och tar upp ojämnheter osv.. så även om båda däcken är typ 215bredd så bör ett 16" däck ha mera grepp...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    17” jmf. med 15” innebär 30 mm mer gummi i asfalten.

    Fästet är beroende av vilket vinterväglag som råder, såsom snö, isbana, våt eller torr asfalt.
    Det kan ju helt klart variera över vintern och även regionalt betingat.

    Om man vill köra fort på vinterväg av is/snö väljer man smala däck. Rallybilar (t.ex. WRC) har relativt smala däck, 15” i vissa fall.
    Generellt gäller väl att bredare däck innebär ökad risk för vattenplaning; man har sett att breda däck har en tendens att surfa ovanpå vattnet i vägarnas hjulspår och de trycker inte undan vatten eller snö som ett smalare. Vägverkets rekommendationer (om man nu vill anamma statliga myndigheters rek.) är ett smalare framför ett bredare på vinterväg.
    Men det är inte helt uppenbart att bredare däck är sämre än smala på vinterväg. Då NOKIAN testat två dimensioner (195/65-15 och 225/45-17) vid samma vattendjup skiljde det 4 km/h mellan de två däcken då vattenplaning inträffade (körning rakt fram).

    Jag anser att det är typ av däck, dubbat eller inte, mönster och spår, kvalitet som mera styr än just dimensionen. Sen är not 18” lite väl saftigt på vinterväg rent ekonomiskt.

    Om det endast är våt vägbana ”vintertid”och inte halka så ger 18” bättre grepp än 16”.
    18” ger kortare inbromsning, bättre acc och undanmanöverprov görs oftast bättre med bredare däck på torr/våt asfalt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Hmm, JPR.
    Det är inte så att du blandar ihop diameter och bredd?

    Det jag frågar om är om diametern på fälgen spelar roll för fästet. Mao, i praktiken om däckets profil påverkar fästet.

    Jag lutar själv åt att lägre profil ger sämre grepp. Det jag hoppades på var att någon kunde säga och visa att jag har fel.

    Mvh Magnus
    Saab 9-3 Aero 2002

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    du ska sa så smala däck som möjligt eftersom dom inte surfar på ytan utan tar tag och gräver lite så man får lite fint grepp.
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    17” jmf. med 15” innebär 30 mm mer gummi i asfalten.

    Fästet är beroende av vilket vinterväglag som råder, såsom snö, isbana, våt eller torr asfalt.
    Det kan ju helt klart variera över vintern och även regionalt betingat.

    Om man vill köra fort på vinterväg av is/snö väljer man smala däck. Rallybilar (t.ex. WRC) har relativt smala däck, 15” i vissa fall.
    Generellt gäller väl att bredare däck innebär ökad risk för vattenplaning; man har sett att breda däck har en tendens att surfa ovanpå vattnet i vägarnas hjulspår och de trycker inte undan vatten eller snö som ett smalare. Vägverkets rekommendationer (om man nu vill anamma statliga myndigheters rek.) är ett smalare framför ett bredare på vinterväg.
    Men det är inte helt uppenbart att bredare däck är sämre än smala på vinterväg. Då NOKIAN testat två dimensioner (195/65-15 och 225/45-17) vid samma vattendjup skiljde det 4 km/h mellan de två däcken då vattenplaning inträffade (körning rakt fram).

    Jag anser att det är typ av däck, dubbat eller inte, mönster och spår, kvalitet som mera styr än just dimensionen. Sen är not 18” lite väl saftigt på vinterväg rent ekonomiskt.

    Om det endast är våt vägbana ”vintertid”och inte halka så ger 18” bättre grepp än 16”.
    18” ger kortare inbromsning, bättre acc och undanmanöverprov görs oftast bättre med bredare däck på torr/våt asfalt.


    I djup snö eller ännu värre snömodd vill jag dock bestämt hävda att ett bredare däck är avsevärt sämre.

    Har 195/65-15 på en bil och 205/55-16 på den andra och det är stor skillnad i grepp på ovannämnda underlag.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    som tigare talara sa sås ka amn ha smala däk om de e snö å ins .. å späsielt om du åker dubbat

    de eganska änkelt ett högre marktrk tryker ner dubbarna i isen bätre vilket resulterar i bätre fäste

    å ska duåka fort på tilexempel en bana även på sommaren så e de oftast itrne de bredaste däket som hänger kvar bäst då tyket på de minskar trots att vikten e konstant ..

    dok e de mycket mindre känsligt på asfalt
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273
    Citat Ursprungligen postat av lutte
    du ska sa så smala däck som möjligt eftersom dom inte surfar på ytan utan tar tag och gräver lite så man får lite fint grepp.
    Tänkte också påpeka det.

  11. #11
    Jag rekommenderar att INTE köpa Nokian WR. Det är ett "vinterdäck" för mellaneuropa som inte gör sig speciellt bra på hal is och moddig snö i det nordiska klimatet som vi har. Det ska gå på isfri autobahn och inte i isbark i norden. För övrigt så skulle jag använda så smalt däck som möjligt på vintern. Titta gärna på Nokian Hakkapelitta 2 eller 4, de är riktigt bra!
    Saab 9-3 Aero -01. Performance by ANA Stockholm, NU SÅLD!

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Håller med grabbarna om att hellre ett lite smalare däck med högre profil på vintern, har också haft 205 i bredd på vinterdäcken, och det fungerade fint, men kanske lite spårigt på riktig vinterväg. Idag skulle jag nog enbart köpa 195 osv. Pratade med en mekaniker som jobbar med polisens bilar, och vi kom in på just det här ämnet och han berättade att när polisen började få de nyare V70:na och 9-5:orna som var utrustade med ganska breda vinterdäck, kan tänka mig att det ofta var 205:or så blev de ganska missnöjda med köregenskaperna och så hade de svårt att komma fram ibland på knepiga ställen i snöiga/isiga backar osv. Någon patrull hade löst saken med att lägga kollegan på huven och sen backa uppför backarna. Hade vart en kul syn!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    183
    Jaså Nokian WR är inte bra?
    CRAP!
    Jag beställde idag på lunchen...

    Egentligen ville jag ha Nokian RSi, men det är dubbelt så dyrt som WR.
    :-(
    Saab 9-3 Aero 2002

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Magitek
    Jaså Nokian WR är inte bra?
    CRAP!
    Jag beställde idag på lunchen...

    Egentligen ville jag ha Nokian RSi, men det är dubbelt så dyrt som WR.
    :-(
    Man får ju vad man betalar för tyvärr... Du kanske kan annulera ordern?

    Lycka till
    Saab 9-3 Aero -01. Performance by ANA Stockholm, NU SÅLD!

Liknande ämnen

  1. OG 9-3 - Aero-turbo i "sämre" modell (t7)
    Av zipper63 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 02:10
  2. årets "plus/minus med breda 17'' vinterdäck"-tråd
    Av perr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 09:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •