Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Förfrågan: Bensinförbrukning 9-3 2.0T (200hk)?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24

    Förfrågan: Bensinförbrukning 9-3 2.0T (200hk)?

    Jag är sedan en vecka ägare till Saab 9-3 2,0T -99 (13700mil)

    Enligt SID drar faanskapet 1,5 L/mil!! (har varit uppe i 1,7) är detta normal i stadskörning vintertid. Jag håller mig så mycket det går inom det gröna fältet på mätaren.

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 165
    jag är nere mellan 0.79 och 0.85 på min.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    388
    Medlem#
    3901
    Citat Ursprungligen postat av zsh
    jag är nere mellan 0.79 och 0.85 på min.
    Samma för mig. Trots lite mer pulver än så. Landsväg räknat.

    / Johan
    BioPower... SÅLD TILL FINLAND

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 910
    Det är vanligt att den drar lite mer i början innan man har vant sig vid en turbobil....Din 200hk ska dra runt 1.4 vintertid i stan med ACC:n på och normalgasfot....

    Sommartid kan du komma ner i 1.2 men jag har aldrig kommit lägre...

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    481
    Min drar runt 1,12-1,15 i sthlms stadstrafik nu på vintern. Annars gåren rätt snålt om man kör blandat eller så.. Sommar har jag inte kunnat kolla ännu med hel dämpare som orsakat rätt hög soppaförbukning

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24
    Hur kör man snålt men en turbobil då
    Jag förmodar att när turbon laddar = mkt ökad bensinförbrukning.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    539
    japp
    mängden luft motorn drar i sig och hastigheten!!
    dvs: mycket ladd och/eller varv = virvel i tanken... tyvärr...
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24
    Kan man göra någon åtgärd (ex. annat körsätt) eller något annat med bilen för att få den dra mindre bensin???

    Ni med turbo-vana: Hur skall jag köra min bil för att få den att dra snålt

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Alltså, de där siffrorna verkar ju helt galna, hur kör ni egentligen? Efter 10000 mil med min 9-3a har jag kommit över litern max ett par gånger. Snittförbrukningen över 3 år ligger runt 0.91.
    En tank när jag bara kör Malmö-Lund coh stadstrafik så ligger den naturligtvis lite högre än annars, men ändå betryggande under litern, även med vinterdäck. Faktum är att den brukar dra mindre på vintern (om det inte är otäckt väglag) på grund av de smalare däcken.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Eh, några tips om körstil glömde jag:

    1. (viktigast) Använd farthålaren. Många tycker inte om den, men om du vvill få ner förbrukningen är den din bästa vän. Man kan använda den i stadstrafik, men det är svårt om trafiken tätnar bara det allra minsta. Använd den därför helst på 70-vägar och uppåt. Du kan också använda den för att ändra hastighet, håll inne SET (knappen på utsidan) för att öka farten och tryck in RESUME (knappen på spaken, trycks mot rattstången) för att minska farten. Farten ökas/minskas så länge du trycker på knapparna. En lyxfunktion är att om du trycker en gång på någon av knapparna så ökas/minskas farten med 1,6km/h, den fattar också flera tryck i hyffsat snabb följd, man kan alltså trycka 3ggr för att öka farten 5km/h.

    2. Rulla inte när du ska sänka hastigheten. Tvärtemot vad man tror så drar inte bilen lite bensin om man rullar, motorbromsa istället. Se till att växla ner när varvet kommer ner till 3000 så att varvet hålls uppe. Så länge varvet befinner sig över ca 2000 och du inte rör gasen sa drar faktiskt inte motorn någon bensin alls. Detta beror på insprutsystemets funktion och närmare diskussioner finns om du söker lite.

    3. Anamma "Eco-drive"-metoden. Dvs, när du ska upp i fart så skall du snabbt upp. 1an använder du ca 1 billängd, 2 ger du hyffsad gas på upp till 50 och sen i med 5an direkt (om det nu är 50 du ska köra), segdra inte på växlarna men gasa inte heller som en tok, lagom.

    Med följande tips kan du hålla nere förbrukningen under litern även om du kör mestadels stadskörning. Om inte det går är det nog dags att leta efter problem.

    Du kan ju försöka slå mitt rekord: 0,55l/mil under en körning från Blekinge till Sturup, ca 10 mils körning :P

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 165
    0,55 ? glädjesiffror lr körde du i 60?
    Kört i slasken igår E22 Lund-Hörby och tillbaka hamna på 0,79. Körde då i mellan 70-90 pga snö o slask....

    tror oxo jag har läst några trådar där folk har kört snålare utan farthållare......

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 079
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Din 200hk ska dra runt 1.4 vintertid i stan med ACC:n på och normalgasfot....
    ACC är faktiskt så pass avancerad att den inte är på i onödan, speciellt inte vintertid

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 573
    Och farthållaren är väl inte i grunden någon bränslesparare, en duktig förare som hanterar gasen rätt kör snålare.
    Men en förare som har svårt med att hålla jämn fart, speciellt på landsväg har vinning av att använda farthållaren.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det beror ju verkligen på om man ska lyckas bli snålare än farthållaren. Då måste man verkligen vara på helspänn och inte tappa eller öka för mycket. Att sacka i uppförs och öka i nedför är sämre än farthållarens metod.

    0,55l/mil medelhastigheten låg runt 80. Jag har mitt eget lilla "fusk" för att få ner förbrukningen så långt. Det visar sig inte bara på mätaren utan även vid pumpen

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Din 200hk ska dra runt 1.4 vintertid i stan med ACC:n på och normalgasfot....
    ACC är faktiskt så pass avancerad att den inte är på i onödan, speciellt inte vintertid
    Mjo, för att torka fuktig luft så du slipper imma på rutorna..
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 002
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    0,55l/mil medelhastigheten låg runt 80. Jag har mitt eget lilla "fusk" för att få ner förbrukningen så långt. Det visar sig inte bara på mätaren utan även vid pumpen
    Du tror väl inte att du kommer undan utan att avslöja ditt lilla "fusk"?
    Jag har lyckats få ner snittet på min ng900 till 0.87.
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    516
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Citat Ursprungligen postat av bollman
    0,55l/mil medelhastigheten låg runt 80. Jag har mitt eget lilla "fusk" för att få ner förbrukningen så långt. Det visar sig inte bara på mätaren utan även vid pumpen
    Du tror väl inte att du kommer undan utan att avslöja ditt lilla "fusk"?
    Jag har lyckats få ner snittet på min ng900 till 0.87.
    Min 9k CDi brukar jag köra på 0,85. Då är det typ 60 mils motorväg (laglig fart) och 5-6 mil stadskörning. Första tanken med dubbdäck hade han slickat i sig 0,91..attans attans
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Jag tror inte Bollman har ful koll på fysiken och naturlagarna. Motorbroms är positivt i vissa tillfällen tack vare cut off, men långt ifrån alla gånger. Detta förstår faktiskt inte alla på Ecodriving-skolorna heller. Att frihjula är fortfarande fördelaktikgt vid många tillfällen även på moderna bilar. Jag har gjort ganska många och ingående egna tester av ekonomikörning då jag var närmast besatt av det för några år sedan , och slår mig för bröstet och säger att jag kan under lika förutsättningar klå vilken som helst här på ekonomirally vilken dag som helst!

    För övrigt, min rekordnotering för min 9000T-87 (31.000 mil) ligger på 0,48l/mil under en ca 7 mil lång sträcka (snitt 80 km/h).......


    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Nåja, okej. Motorbroms kan ju vara mindre fördelaktigt om man _inte_ vill sänka farten. Men alla lägen när man måste använda bromsen så kan man säga att man har slösat bort bensin. Bäst är naturligtvis att frikoppla och stänga av motorn i alla nedförbackar, då utnyttjar man ju lägesenergins omvandlade optimalt utan att motorn drar någon bensin, men det kan vara svårt att få igång den i lagom i tid så man inte måste ge gas igen för att få upp farten.
    Vad gäller eco-driving går väl de på principen att en bilmotor är mest effektiv vid fullgas och det kan väl inte motsägas?
    Sen kan man ju alltid lyckas bättre än såna här kurser, mitt fusk handlar ju om att sänka luftmotståndet. Dock kan man säga att för gemene man kan dessa ganska enkla trick sänka förbrukningen en hel del. Jag känner gott om folk som ligger å kör på 3an genom stan och som gasar och bromsar alldeles för mycket.

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Jag tycker mig ha hyffsat bra koll på vad som ger bra eller dålig förbrukning. Jag kör samma sträcka på ca 13mil upp till 2 ggr i veckan och har inte mycket annat för mig än att försöka optimera förbrukningen. Maxnoteringen ligger strax under litern, men då förbisågs de flesta runda skyltar med siffror på vid vägkanten, samt mitt bästa på den sträckan ligger på 0,56-57.
    Något som ofta förbisees är ju också däcksval. Skillnaden i rullmotstånd mellan 2 däck av samma dimension kan vara upp till 15% (på nya däck då).

Liknande ämnen

  1. Förfrågan angående Fälgar
    Av Piiuu i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-25, 18:17
  2. Förfrågan om effekt i 9k 2.3t
    Av ReD- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 18:52
  3. På allmän förfrågan, ett stycke blå S40
    Av Jompa X40 Nordic i forum Projekt
    Svar: 125
    Senaste inlägg: 2007-02-21, 22:09
  4. Aquamist förfrågan
    Av Waterbug i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-24, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •