Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: byte bensinfilter

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12

    byte bensinfilter

    Har en fråga angående bytat av bensinfiltret. Rinner det ur en massa soppa när man skruvar bort det? Vill ju inte få bensin i hela motorutrymmet.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Ja det brukar droppa ut en del, men det brukar inte vara någon fara alls. Sen är det bra om du lättar på trycket i bränslesystemet innan, det görs på följande sätt, ta ur säkringen till bränslepumpen, starta och låt motorn självdö så kan du lugnt skruva vidare. Men för säkerhets skull akta ögonen. Ha en bunke i bredskap du kan slänga ner gamla filtret i, vänder man filtret på högkant kan det rinna ut en del soppa som blivit kvar i filtret. Så lite slabb får man räkna med, brukar droppa lite ur slangändorna när man lossat filtret också, så lägg lite trasor runtom. Sen när du skall starta kan du vrida på och av tändningen några gånger så det byggs upp nytt tryck i systemet. Sen är det bara att köra.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  3. #3
    vart sitter det förresten?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    734
    Citat Ursprungligen postat av Henkepenk
    vart sitter det förresten?
    beror nog på vilken bil men på en 9000 så sitter det framför höger bakdäck under en plastkåpa.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    Citat Ursprungligen postat av Henkepenk
    vart sitter det förresten?
    beror nog på vilken bil men på en 9000 så sitter det framför höger bakdäck under en plastkåpa.
    På äldre bilar sitter det i motorrummet, kommer inte ihåg nu spontant från vilken årsmodell/version som det hamnade under bilen framför tanken.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    Köpte Haynes GDS bok idag så nu klarar jag nog av det men tack för svaret iaf. På min -88 står ju filtret på högkant bakom batteriet så batteriet måste bort o så lär det ju rinna lite ur filtret pga det men man kan väl kanske använda pluggarna som sitter i det nya filtret för att täppa till det skulle jag tro.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    565
    När jag bytte bränslefilter på min 9000 cs -93, så skruvade jag bara bort filtret visst lite bensin kom det ju men inga farliga mängder!....

    På cs modellerna och de sitter filtret innanför höger bakhjul precis framför tanken!, Men på "äldre" modeller sitter väl filtret i motorutrymmet, men jag vet inte vart gränsen för "äldre" går... en hayens handbok kostar inte så mycket på t.ex. mekonomen och är klart värt pengarna om man är osäker!
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  8. #8
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 355
    Medlem#
    6413
    Tänkte lyfta lite och visa hur mycket bensin som ligger kvar efter man ryckt säkringen.

    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

Liknande ämnen

  1. Svårstartad og9-3 efter byte av bensinfilter
    Av Slither i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-04-22, 09:37
  2. Bensinfilter.
    Av Patrik99 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 21:31
  3. Bensinfilter 9-5 år 06
    Av Salem i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 22:56
  4. Byte av bensinfilter 9-5
    Av danneaero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 18:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •