Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Kriterier "oilsludge-garanti"

  1. #1

    Kriterier "oilsludge-garanti"

    Vilka kriterier gäller för att garantien för oilsludge ska lösa ut?
    Har en 9-5:a från 2001 som läcker ca 1 liter per 300 mil. På verkstaden menar man att det beror på en trasig topplockspackning.
    Kan en trasig tl-packning vara en indikation på oilsludge?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    så vitt jag har förstått så ska det gå på den garantin som saab lämnade på 9-5orna, den 8 åriga garantin, om serviceboken är i sin ordning!

    Mvh
    Christoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 577
    Medlem#
    4156
    Att topplockspackningen läcker borde inte ha någonting med oilsludge att göra. (så vitt jag vet i alla fall).

    Vet inte om en sån sak går på garanti eller ej...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    men såvitt jag har förstått så gäller garantin på hela motorn asså inte bara om haveriet det beror på oilsludge, men nu blev ja osäker.
    Kanske nån mer insatt som vet bättre?
    Mvh
    Christoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Jag kan för lite om den tekniska maskinella biten, men kan tillägga
    att ett krav för att få ut på garantin är att all service/arbete utfört skall vara fackmannamässigt gjort och inget krav föreligger på att det är en Saab-verkstad eller Saab-auktoriserad verkstad som gör/gjort arbetet.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Tycker felet låter mer som en igensatt vevhusventilation eller kass backventil som gjort att trycket sabbat en packbox. JAg kanske har helt fel men det är min gissning.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    Allright, men rätt mig nu om jag har fel, men har inte oilsludge problemet att göra med just vevhusventilationen?

    mvh
    Christoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 577
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av CPBBK84
    Allright, men rätt mig nu om jag har fel, men har inte oilsludge problemet att göra med just vevhusventilationen?

    mvh
    Christoffer
    jo, det är riktigt. (Eller ja, den allmänna teorin är att med de nya bränslesnåla motorerna (Trionic7 motorerna bland annat) med lågfriktionskolvar släpper förbi för mycket gaser och skit förbi kolvringarna (som ju är det som gör motorn till en lågfriktionsmotor).

    Det får till följd att oljan förstörs i förtid, vilket i sin tur får till följd att de saker som ska smörjas av oljan inte blir riktigt smord. (Turboaggregat, kamkedja etc).

    Så beroende på hur man ser på saken så är antingen vevhusventilationen för klent tilltagen, eller så släpper kolvarna/kolvringarna förbi för mycket föroreningar.

    Samma sak egentligen.


    Hursomhelst så vet jag inte hurvida en topplockspackning ska kunna gå sönder pga oilsludge. (om det nu är den det är fel på). Ska vara att t ex vevhusventilationen blir så igensatt att trycket blir så extremt så det förstör den, men det låter ju lite väl i och med att den i normala fall står emot de höga tryck som bildas inne i cylindrarna vid förbränning.

    Nu är väl jag så långt från motorexpert man kan komma, men jag tycker att det låter knepigt att det skulle vara den packningen som skulle ge sig först vid ett sådant problem...

    Men jag är som sagt ingen expert.

    Hursomhelst så tillkom ju den förlängda motorgarantin pga oilsludge problemet. Hurvida den förlängda garantin gäller även sådana här saker, eller om den enbart gäller oilsludge-relaterade problem har jag ingen koll på, tyvärr.

    Om problemet kan härledas till oilsludge (tveksamt om det kan styrkas om det inte syns på annat sätt, t ex vid okulärbesiktning av oljan, eller vevhusventilationen) så borde det självklart gå på garantin.

    Men vet som sagt inte hur det är med den garantin vad gällande problem som inte kan härledas till oilsludge.

    Någon borde kunna detta?

    DrBoost? Göran Larsson? Vart e ni?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    DrBoost? Göran Larsson? Vart e ni?
    Jag är här, men hur Saab tillämpar den förlängda garantin är det nog bara Saab som vet. Garantin ska i alla fall bara gälla oil sludge-relaterade problem och att en topplockspackning skulle ta skada av dålig vevhusventilation eller oil sludge tycker jag verkar osannolikt.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Låter som om du har det problem som saab gick ut med och förlängde garantin för tidigare i år. Det är väl oilsludge som är en av orsakerna som gör att packningen ger upp. Har samma problem själv med dålig packning och enligt vad Saab verkstaden säger så gäller garantin och det kommer att gå på min motor/maskin försäkring. Vad det nu betyder, garanti borde väl vara att det inte ska kosta mig nåt. Det är ju ändå ett fel i konstruktionen....
    Och som Göran skriver på sin hemsida http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml så skulle ju dålig vevhusventilation kunna skada topplockspackingen. Men men, saab själva borde ju veta bäst.

    /Janne

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av onskebenet
    Och som Göran skriver på sin hemsida http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml så skulle ju dålig vevhusventilation kunna skada topplockspackingen.
    Var läser du det? Att dålig vevhusventilation skulle skada topplockspackningen finner jag högst otroligt. Hur skulle det gå till? Det är andra packningar och packboxar som kan ta skada.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  12. #12
    Igen då.
    http://www.svenskabil.se/grafik/dynamis ... 123144.pdf
    där står det om den förlängda garantin.

    /Janne

  13. #13
    Göran,
    jag antog att när det stod att packningarna kunde gå sönder så var TL-packningen en av dom, kanske fel av mig då.

    " Packningar
    Om vevhusventilationen fungerar dåligt och inte klarar av att leda bort gaserna som läcker förbi kolvringarna så byggs det upp ett övertryck i vevhuset. Om trycket blir för högt kan inte packningarna stå emot utan skadas och motorn börjar läcka olja. "

    /Janne

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av onskebenet
    Göran,
    jag antog att när det stod att packningarna kunde gå sönder så var TL-packningen en av dom, kanske fel av mig då.
    Högt tryck i vevhuset påfrestar packningarna runt vevhuset, t.ex. packboxarna för vevaxeln och packningen mellan ventilkåpa och topplock. Topplockspackningen tätar inte mot vevhuset, den tätar mot förbränningsrummet och där är det mycket högre tryck än det kan bli i vevhuset oavsett hur dålig vevhusventilationen är.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15

    Kriterier "oilsludge-garanti"

    Tack för alla inlägg. Har läst och lärt.
    Det har varit en tuff höst med två "check engine" (tändkassett och vevaxelgivare) och nu problem topplockspackningen. Just nu står bilen. Den läcker förutom olja stora mängder kylarvätska (via topplocket).
    På Saab säjer de att det kanske räcker med att dra topplocksbultarna. Men det är väl också en ganska stor operation?

    Anledningen till att jag inte sett till att fixa problemet med topplocket är att min Saabverkstad vill ha 12 500 kr för jobbet. Det känns tungt särskilt som jag var så jävla dum och bytte försäkringsbolag från Saab-försäkringar till Trygg Hansa. Försäljaren försäkrade att de hade exakt samma villkor som SF. Men, men ....
    TH har 10 000 mil som gräns för maskinskada.
    SF har 12 000 el. t.om. 15 000. (hört olika)
    Min bli har gått 11 500 mil.
    Lämnar in bilen på måndag. Ska bråka med Trygg Hansa och om oilsludgegarantin.
    Hörde förresten att en "trasig" topplockspackning kan vara orsaken till att tändkassetten och vevaxelgivaren pajar. Kan det stämma?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Citat Ursprungligen postat av peter8
    På Saab säjer de att det kanske räcker med att dra topplocksbultarna. Men det är väl också en ganska stor operation?
    Det måste väl ändå anses vara en väldigt liten operation?

    Läs mer om efterdragning i FAQ:n.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Delat ur "Vad innebär oilsludge? (OljeSludge)"
    Av Macaholic i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-15, 20:50
  2. fråga om saabs "unika" 8 åriga garanti
    Av kamelkungen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-06-02, 16:38
  3. Köp av 9-5 utan garanti men med åtgdat oilsludge...
    Av Daddan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 09:40
  4. Oilsludge garanti? (har sökt)
    Av Blonke i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 19:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •