Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 95 el 98 oktan till OG9-3 -99 200hk

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    296

    95 el 98 oktan till OG9-3 -99 200hk

    Polarn har köpt en 9-3 -99 med 200hk och undrar vilken oktan som man ska tanka? blir det skillnand med 98?
    mvh tomas
    KÖR: Saab 9-3 Viggen Nordic Extreme ÅKER Opel Astra -06
    http://www.garaget.org/?car=6862

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Om jag inte helt missminner mig skall 9-3 2,0T/200 (B204R) tankas med 98 oktan.

    Vintertid kan man dock köra den på 95 oktan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    e ite bilen trimad så ska de inte spela nån roll
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    296
    Tack för svaren!
    KÖR: Saab 9-3 Viggen Nordic Extreme ÅKER Opel Astra -06
    http://www.garaget.org/?car=6862

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Alltså detta har ju med knackningssensorn att göra... Om inte jag missminner mig är knacksensorn adaptiv i 9-3 vilket innebär att den anpassar sig efter hur hög kompression som ges. Med 98oktan kan du ha en högre komprission mot vad du kan ha med 95 vilket innebär att knacksensorn går in mer sällan...

    /M

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Borde inte bilen ta mindre bränsle med 98oktan mot 95 oktan.

    På min XC70 så tjänar jag på att köra 98oktan både bränsle och effekt.
    XC70 2.5T

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304
    min egen erfarenhet är att det går alldeles utmärkt o köra på 95 oktan med, MEN man kanske inte får all effekt med sig... alla bilar med turbo BÖR väl köras på 98 som jag fattat det...

    törs nästan lova att bilarna går på 95 oktan alltid såvida ingen entusiast ägt bilen innan
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 178
    står i instruktionsboken 98 oktan.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Hade en bil förut som skulle köras på 95 oktan endast, då gick inte munstycket för 98 oktan in i tanken ens. Dom har ju gjort den större av "säkerhetsskäl"?
    f.d. saabare

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Oktan har inget med energivärde att göra. Utan endast vilken Temp/tryck bränsle/luftblandningen klarar innan självantändning.
    Så man kan säga att tändningen kan stå effektivare med 98oktan mot 95oktan, och på så sätt kan motorn dra mindre bränsle.
    Är temperaturen under 20grader behöver du inte tanka 98 för att få ut dina 200hk.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Jag har alltid varit tipsad av mina kompisar som är skickliga mekaniker att i turbobilar som är moddade samt andra trimmade motorer, ska alltid 98oktn minnst användas!! många jag känner har spikat sönder sina motorer med 95..

    Jag tycker såhär iallafall, trimmar man för flera flera tusen o inte har råd och tanka mer än 95oktan för det är för dyrt, då kan dom stå där sen med sina motor haverier..ä


    Dom sa även att alla bilar ska köras med 98oktan, det där med 95 är bara dumheter o ren snålhet


    m.v.h Tommy

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Dom sa även att alla bilar ska köras med 98oktan, det där med 95 är bara dumheter o ren snålhet
    95 oktan har ett högre energiinnehåll än 98 oktan. Det är således bara bilar med programvara som "kräver" 98 oktan som har någon nytta av att köra på det.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Hade en bil förut som skulle köras på 95 oktan endast, då gick inte munstycket för 98 oktan in i tanken ens. Dom har ju gjort den större av "säkerhetsskäl"?
    Fast att munsycket var större berodde troligtvis på att den 98 oktaniga soppan innehöll blyersättningsmedel. När blyersättningsmedlet försvann från 98:an så bytte man också munstyckena till mindre, oftast iaf...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Dom sa även att alla bilar ska köras med 98oktan, det där med 95 är bara dumheter o ren snålhet
    95 oktan har ett högre energiinnehåll än 98 oktan. Det är således bara bilar med programvara som "kräver" 98 oktan som har någon nytta av att köra på det.

    Mvh

    KK
    Nu blir jag lite besviken KK, trodde du visste att det är precis samma energiinnehåll i 95 som 98 oktan.
    Det som skiljer är vid vilken temperatur bränslet klarar innan (Knack) Dvs. Förbränningen startar innan stiftet tänds.
    98 klarar då högre temp/tryck än 95oktan. Vilket gör att den är mer lämplig för trimmade bilar där temp och tryck oftast är högre.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Nu blir jag lite besviken KK, trodde du visste att det är precis samma energiinnehåll i 95 som 98 oktan.
    Våran käre DrBoost hade i ett tidigare inlägg snackat med folket som höll på med bränslen på Saab och fått infon att det var en liten gnutta mer energi i 95 oktan.

    Angående knacksensor så sitter det ingen fysisk sådan på 9-3 200hk, den detekterar spikningar via Joniseringen i cylindrarna(mäter via tändstiften och tändkassetten).

    Alla "R" motorer är framtagna för 98 oktan.
    "E" och "L" är framtagna med 95 oktan.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Hade en bil förut som skulle köras på 95 oktan endast, då gick inte munstycket för 98 oktan in i tanken ens. Dom har ju gjort den större av "säkerhetsskäl"?
    Fast att munsycket var större berodde troligtvis på att den 98 oktaniga soppan innehöll blyersättningsmedel. När blyersättningsmedlet försvann från 98:an så bytte man också munstyckena till mindre, oftast iaf...
    Jaså? I vår håla här så är munstyckena fortfarande stora och dom innehåller givetvis inte nån bly
    f.d. saabare

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Nu blir jag lite besviken KK, trodde du visste att det är precis samma energiinnehåll i 95 som 98 oktan.
    Våran käre DrBoost hade i ett tidigare inlägg snackat med folket som höll på med bränslen på Saab och fått infon att det var en liten gnutta mer energi i 95 oktan.

    Angående knacksensor så sitter det ingen fysisk sådan på 9-3 200hk, den detekterar spikningar via Joniseringen i cylindrarna(mäter via tändstiften och tändkassetten).

    Alla "R" motorer är framtagna för 98 oktan.
    "E" och "L" är framtagna med 95 oktan.
    Vad är det du vill få fram?
    Någon lektion om hur Motronic eller Tronic detekterar spikningar behöver jag inte...

    Och varför skulle det vara bättre att köra på 98 om det skulle vara så att 95 innehåll mera energi?
    Sen så är det inte någon energi skillnad på 95 och 98 så de endast innehåller olika additiver, de är krackade på samma sätt.

    Som jag skrev tidigare så kan man få en mindre bränsle åtgång genom att tändningen kan ställa sig vassare utan att spikning uppstår.

    Sen så läste jag senast i går i min instruktionsbok för og9-3 Aero.
    95 oktan kan användas vid temperaturer under 20-25grader. Över detta säkerställs inte att all effekt uppnås.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Hade en bil förut som skulle köras på 95 oktan endast, då gick inte munstycket för 98 oktan in i tanken ens. Dom har ju gjort den större av "säkerhetsskäl"?
    Fast att munsycket var större berodde troligtvis på att den 98 oktaniga soppan innehöll blyersättningsmedel. När blyersättningsmedlet försvann från 98:an så bytte man också munstyckena till mindre, oftast iaf...
    Jaså? I vår håla här så är munstyckena fortfarande stora och dom innehåller givetvis inte nån bly
    Det stämmer som skrivits att 98 innehöll bly (Bly är oktan höjande), och där av fanns det två storlekar på munstycken.
    Bly dödar en kat. mkt effektift.
    Att de inte är bytta beror på snålhet från bensinbolaget
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  19. #19
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Vad är det du vill få fram?
    Någon lektion om hur Motronic eller Tronic detekterar spikningar behöver jag inte...

    Och varför skulle det vara bättre att köra på 98 om det skulle vara så att 95 innehåll mera energi?
    Sen så är det inte någon energi skillnad på 95 och 98 så de endast innehåller olika additiver, de är krackade på samma sätt.

    Som jag skrev tidigare så kan man få en mindre bränsle åtgång genom att tändningen kan ställa sig vassare utan att spikning uppstår.

    Sen så läste jag senast i går i min instruktionsbok för og9-3 Aero.
    95 oktan kan användas vid temperaturer under 20-25grader. Över detta säkerställs inte att all effekt uppnås.
    Jag svarade på flera inlägg samtidigt, inte bara ditt.

    Jag skrev oxå att det var en gnutta mer energi, inte att det var märkbart vid körning.

    Det var vad jag ville ha fram.
    Trevlig kväll.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Hade en bil förut som skulle köras på 95 oktan endast, då gick inte munstycket för 98 oktan in i tanken ens. Dom har ju gjort den större av "säkerhetsskäl"?
    Fast att munsycket var större berodde troligtvis på att den 98 oktaniga soppan innehöll blyersättningsmedel. När blyersättningsmedlet försvann från 98:an så bytte man också munstyckena till mindre, oftast iaf...
    Jaså? I vår håla här så är munstyckena fortfarande stora och dom innehåller givetvis inte nån bly
    Hehe, de är stora i våran håla också... Mackägaren är drygt 80 år gammal, han har inte fattat att det inte finns blyad bensin längre...
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Steg 1 eller 2 till T5 och 95 oktan?
    Av SAAB90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 18:53
  2. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  3. Oktan till 9-5 98
    Av Brun7 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 02:15
  4. Motorljud vid byte 95 till 98 oktan?
    Av kimpis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 17:03
  5. Oktan 9-3 200hk
    Av gilmclind i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 09:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •