Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Inkoppling av universal lambdasond? (AKUT hjälp!?)

  1. #1

    Inkoppling av universal lambdasond? (AKUT hjälp!?)

    Hej
    Jag fick för mig att byta min lambdasond som har suttit där i snart 23000mil. Jag bytte då till en universal variant som har 3kablar. 2 vita och en svart.

    Problemet är dock att jag bara får check engin som lyser helatiden.

    Frågan är då, ska jag jorda gråa sladden från bilen? just nu ligger den bara där.

    Har sökt i forumet men har inte hittat nåt som kan svara på min fråga.
    Har nämligen återbesiktning imorgon.

    Tacksam för lite hjälp....

    Mvh\S

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 720
    Du får av mig bara rådet att tala om vilken bilmodell det gäller så pillar jag lite med trådens rubrik för att väcka intresse hos flera som kanske har svaret på frågan.

    Moderator / LM
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sorry

    Det är en Saab 9000 cde 2,3T årsmodell 96

  4. #4
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Du ska ha en fyrtrådig lamdasond i din bil.
    9-3 Aero-08

  5. #5
    Varför det? Lust att förklara det? Vad har jordkabeln för funktion när den är ansluten till sonden, man kan väl lika gärna jorda den någon annanstans? Eller?

    Visst att det sitter en original med 4kablar men vill gärna veta vad den gråa kabeln har för funktion. Den kommer ju ifrån jord men är inte ansluten till någon sond nu utan den hänger bara.

    Normalt sätt så är den i originalutförande ansluten till sonden.

    Men nu är ju frågan om jag bara kan jorda den kabeln och allting är frid o fröjd eller måste jag köpa en bosch, vilket låter konstigt.

  6. #6
    Ingen?

  7. #7
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    Kan ej svara på hur lamda sonden mäter tyvärr men det finns det säkert andra här som kan svara på.Men varför köpa en tretrådig när det sitter en fyrtrådig orginal?Fanns väl någon anledning till att de gick över till fyrtrådig -96???
    9-3 Aero-08

  8. #8
    Jag fick en av min polare, därför valde jag att installera den istället för att betala 2200:-

  9. #9
    STCS Racecrew
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    1014
    finns ju universal fyrtrådiga som inte är så dyra.
    9-3 Aero-08

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    167
    om man klipper av sladdarna så måste man väl löda ihop dom med silverlod för det ska funka.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av Pusselbit
    om man klipper av sladdarna så måste man väl löda ihop dom med silverlod för det ska funka.
    Men sensorsignalen kräver ju att lödningen tätas utåt med tex tjock krympslang men ändå så att luft kan passara kabeln så att sonden kan få sin seferensluft via ledningen.
    För så funkar det ju
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    De vita är ihopkopplade och de svarta är ihopkopplade. Den gråa hänger bara. Det är den jag undra över, ska den jordas för ratt sluta kretsen?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av supersaaben
    De vita är ihopkopplade och de svarta är ihopkopplade. Den gråa hänger bara. Det är den jag undra över, ska den jordas för ratt sluta kretsen?
    Jag skulle inte ens försöka med detta.
    Har du kollat så att förvämningskretsen har samma resistans?
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Hmm, men det är ju bara jordningen som skiljer dessa åt......eller?
    Originalet med 4trådar går jorden (gråa) direkt in på sonden.

    I den universala så jordas den direkt i motorn, men den gråa kabeln (jorden) måste väl jordas nånstans.....

    Ingen som har mer konkret information?

    Anledningen till att jag frågar här är just för att jag ringde runt och pratade med några saab verkstäder men mekanikerna där visste inte riktigt hur detta funkade.

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men sensorsignalen kräver ju att lödningen tätas utåt med tex tjock krympslang men ändå så att luft kan passara kabeln så att sonden kan få sin seferensluft via ledningen.
    För så funkar det ju
    M.V.H.
    Nä kabbeln ska inte ha någon referensluft, all info kommer från Sonden(allt sker med elektricitet )
    För att få det till att fungera 100% var jag tvungen att löda min, att använda skarvklämmorna som följde med universalsonden kan man bara skippa.

    Vanligt lödtenn fungerade utmärkt för mig och besiktningen tyckte 1,0 i lambda var helt ok dom oxå
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 274
    hade ricktigt otrevliga erfarenheter av universal lamdas förra året slutade med inköp av orginal på saab och då frösvann alla mina problem.
    löda dit kablarna på din gammla sond
    jag uppfatade de som om den inte var trasig utan du bytte för att du fått en nyare.
    MVH MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Men sensorsignalen kräver ju att lödningen tätas utåt med tex tjock krympslang men ändå så att luft kan passara kabeln så att sonden kan få sin seferensluft via ledningen.
    För så funkar det ju
    M.V.H.
    Nä kabbeln ska inte ha någon referensluft, all info kommer från Sonden(allt sker med elektricitet )
    För att få det till att fungera 100% var jag tvungen att löda min, att använda skarvklämmorna som följde med universalsonden kan man bara skippa.

    Vanligt lödtenn fungerade utmärkt för mig och besiktningen tyckte 1,0 i lambda var helt ok dom oxå
    Vet du hur en lamdasond fungerar? Hur själva sonden mäter?
    Den behöver iaf referens luft och det tas via ledningen.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #18
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Vet du hur en lamdasond fungerar? Hur själva sonden mäter?
    Den behöver iaf referens luft och det tas via ledningen.
    M.V.H.
    Du får gärna förklara mer hur en lambdasond fungerar.
    Det jag sett är att isoleringen runt silvertråden sitter väldigt tajt så där kommer ingen luft in.

    Jag förstår inte riktigt vad sonden ska med referensluft till utanför avgassystemet, den mäter ju syrehalten i avgaserna?

    Edit: Hur skall syret i luften kunna påverka en elektrisk ledning förutom oxidering? Oxidering är väl något man i största grad vill undvika ändå?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Nu ska vi se...Har för mej att det är så här:
    1 Kabel=signal(givetvis..)
    2 Kablar =signal,12v+ till förvärmning
    3 kablar = signal, 12v+ till förvärmning, jord till förvärmningen
    4 kablar = signal, 12v+ till förvärmning, jord till förvärmningen samt jord till givaren för signal.

    Sen så verkar det ju vara så att man just till saab SKA ha orginal lambdasond för att få det att funka korekt
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5737
    Det stämmer faktiskt att lambdasonder tar referensluft via signalkabeln, jag trodde inte på det heller först. Anledningen till att den behöver en referensluft är för att jämföra syrehalten i luften med den i avgaserna. Lambdan fungerar ungefär som ett batteri, ju större skillnad mellan syrehalten i avgaserna och i luften desto större spänning generar den.

    Det ska därför tydligen inte vara så smart att skarva signalkabeln på lambdasonder...

    Här kommer ett länktips: http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=7592

    mvh Gustav, som skarvat sin lambdakabel
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 14:58
  2. Hjälp med Apc dels inkoppling.
    Av M.Persson86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-05-25, 23:05
  3. Hjälp! Lambdasond fråga
    Av Luckyluke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 11:06
  4. Korttopp på og 900+ fråga om Lambdasond, inkoppling hur?
    Av 99t16blå i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •