Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: blackrace körning (t8 special)

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289

    blackrace körning (t8 special)

    vill ha lite tips till våren hur man ska köra med en framhjulsdriven turbo bil vid rakt fram körning m.m vilket varvtal som är bäst att starta med osv..

    vilka däck är bäst att ha? r-däck på plåtfälgar?

    undrar oxå hur min t8 special skulle stå sig mot andra bilar t.ex Bmw 325/328i (e36) nissan 200sx s13 som är relativt små trimmade med ex chip ,avgas och liknande basic grejer.


    följande (trim) håller på att monteras på min bil

    frontmonterad ,kapad lastbils IC
    3" tryckrör
    34mm turbo xs avlasningsventil
    batteriböjen med avgasbandage + 3" avgasytem UTAN katalysator
    löddad apc
    jr sportluftfilter
    Nos lustgasystem med 75 hk munstycke
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712
    Har rejsat en del med min T8 Special. Dock inte blackrace utan mer spontana rejs och lite på motorvägen och sådär. Har inte direkt hängt av nån bil men likaså inte blivit direkt ifrånkörd av vissa. Många bilar har jag inte haft en chans mot.

    Tänk på att bränslet i en T8 special bottnar vid ca 180-200hk.

    Har denna säsongen kört med 3" avgassystem från turbon. Dock inte batteriböjen.

    9000-ic

    lödd och skruvad apc. Laddat omkring 0.95bar.

    Skulle tippa på en effekt omkring 170-180hk med dom modifieringarna.

    Tycker det är skitsvårt att få till en bra start med og900a. Antingen spinner det för mycket eller så slirar det bara på kopplingen. Kan iofs bero på att jag har kört med en ganska sliten koppling som mot slutet av säsongen inte var nämvärt bra alls.

    Skulle tippa på att på blackrace får du stryk på mot alla ovan nämnda bilar.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Har rejsat en del med min T8 Special. Dock inte blackrace utan mer spontana rejs och lite på motorvägen och sådär. Har inte direkt hängt av nån bil men likaså inte blivit direkt ifrånkörd av vissa. Många bilar har jag inte haft en chans mot.

    Tänk på att bränslet i en T8 special bottnar vid ca 180-200hk.

    Har denna säsongen kört med 3" avgassystem från turbon. Dock inte batteriböjen.

    9000-ic

    lödd och skruvad apc. Laddat omkring 0.95bar.

    Skulle tippa på en effekt omkring 170-180hk med dom modifieringarna.

    Tycker det är skitsvårt att få till en bra start med og900a. Antingen spinner det för mycket eller så slirar det bara på kopplingen. Kan iofs bero på att jag har kört med en ganska sliten koppling som mot slutet av säsongen inte var nämvärt bra alls.

    Skulle tippa på att på blackrace får du stryk på mot alla ovan nämnda bilar.
    bränslet ska jag kolla upp när jag orkar

    så det är helt kört på blackrace med bra tider? saabar är mer för 402m?

    såg en saab 99 t16 i moholm som hade j*vligt bra fart direkt från starten körde ifrån en del 4wd som jag såg , däcken viktigt?


    hur mycket skulle du tippa att jag får ut av mina modifieringar då?

    hade en m535i förut med ca 230hk blev dock förvånad att saaben var så pass pigg original ändå så jag blir besviken om man inte skulle kunna köra ifrån en original 325i med dessa modifieringar
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Nynäshamn
    Inlägg
    370
    Medlem#
    6396
    stark koppling kanske vore nåt... jag tror du hänger på ganska bra iallafall.. bara ut o öva starter
    Saab 9-5 sc 1.9TID vector
    http://www.garaget.org/Cribbe

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Cribbe
    stark koppling kanske vore nåt... jag tror du hänger på ganska bra iallafall.. bara ut o öva starter
    så det är bättre att köpa en bra koppling istället för bra däck där fram?
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Om du vill bygga så köp en T16 där har du en mycket bättre grund att stå på, då t8 är verkare än 16v motorn...

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    såg en saab 99 t16 i moholm som hade j*vligt bra fart direkt från starten körde ifrån en del 4wd som jag såg , däcken viktigt?
    En väldig skillnad på en 99 med T16 och en T8 Special dock.

    Lättare bil, bättre motor, mer lättrimmad och mycket mer

    mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_
    såg en saab 99 t16 i moholm som hade j*vligt bra fart direkt från starten körde ifrån en del 4wd som jag såg , däcken viktigt?
    En väldig skillnad på en 99 med T16 och en T8 Special dock.

    Lättare bil, bättre motor, mer lättrimmad och mycket mer

    mvh
    jo det vet jag med , men det var fästet i starten som jag tyckte va j*vligt bra för att vara framhjulsdrift! och en motor på 550hk fick jag höra?

    undrar därför om det är viktigt med bra däck ?

    siktar heller inte mot några världsrekord utan en hög 14 sekunders repa
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    [quote=_WmB_]
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Citat Ursprungligen postat av "_WmB_":3kslk1n5
    såg en saab 99 t16 i moholm som hade j*vligt bra fart direkt från starten körde ifrån en del 4wd som jag såg , däcken viktigt?
    En väldig skillnad på en 99 med T16 och en T8 Special dock.

    Lättare bil, bättre motor, mer lättrimmad och mycket mer

    mvh
    jo det vet jag med , men det var fästet i starten som jag tyckte va j*vligt bra för att vara framhjulsdrift! och en motor på 550hk fick jag höra?

    undrar därför om det är viktigt med bra däck ?

    siktar heller inte mot några världsrekord utan en hög 14 sekunders repa[/quote:3kslk1n5]

    Vad gissar du på själv? Naturligtvis är det DET viktigaste under förutsättning att resten håller. Utan bra däck ingen bra start. Utan en bra start 99% garanterad förlust om båda bilarna är någorlunda jämnlika...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Nol/Alafors
    Inlägg
    585
    en 99 T16? jo.. de stämmer kanske

    de va magnus med sin 99:a -73 med en 2.4l på 730Nm.(kort maskin)
    och han hade MT ET street på fram.

    mvh micke
    Saab 9-5 -00 SC stylad med Barnstol och Biopower.
    Toyota Mr2 Hybrid B204e

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    [quote=mågis][quote="_WmB_":2qdo418w]
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Citat Ursprungligen postat av "_WmB_":2qdo418w
    såg en saab 99 t16 i moholm som hade j*vligt bra fart direkt från starten körde ifrån en del 4wd som jag såg , däcken viktigt?
    En väldig skillnad på en 99 med T16 och en T8 Special dock.

    Lättare bil, bättre motor, mer lättrimmad och mycket mer

    mvh
    jo det vet jag med , men det var fästet i starten som jag tyckte va j*vligt bra för att vara framhjulsdrift! och en motor på 550hk fick jag höra?

    undrar därför om det är viktigt med bra däck ?

    siktar heller inte mot några världsrekord utan en hög 14 sekunders repa[/quote:2qdo418w]

    Vad gissar du på själv? Naturligtvis är det DET viktigaste under förutsättning att resten håller. Utan bra däck ingen bra start. Utan en bra start 99% garanterad förlust om båda bilarna är någorlunda jämnlika...[/quote:2qdo418w]

    blir att köpa ett par riktiga däck till våren då

    varför är alla negativa till t8? måste man vara som alla andra och köra t16?
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    T8 är jättebra! Sitter just och polerar ventilkåpan till min!

    Motorn i sig är inte vekare än T16 som nån sade här ovan. Bottendelen är samma och tål därmed lika mycket.
    Det som gör T8 sämre än T16 är flödet i toppen (gäller även grenröret) och den stora akilleshälen:
    K-Jetronic insprutningen! Byt byt byt, eller lägg till tillskottsoppa. Annars kommer du tyvärr inte långt. 200 Hk MAX med en del modifieringar som höjt bränsletryck t.ex.

    Så T8 är sämre, ja. I alla fall som utgångsmaterial för att snabbt få mycket effekt. En vass T8 kräver mer av sin skapare jämfört med T16...

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 712
    Citat Ursprungligen postat av _WmB_

    blir att köpa ett par riktiga däck till våren då

    varför är alla negativa till t8? måste man vara som alla andra och köra t16?
    Nej negativa inställningen tror jag grundar sig i att T8:an är en ganska gammalmodig konstruktion. Mekanisk bränsleinsprutning som gärna vill krångla lite om det vill sig illa. Dom drar gärna ganska mycket bensin i förhållande till Saabs bilar med elektronisk insprutning. Effektuttaget i en T8 är ju begränsat till just bränslet. Så vill man över säg 180-200hk måste man ha extrabränsle. Något som man löser med ett bränslechip i T16. Så T16 har många bra fördelar jämfört med T8.

    Något T16 inte har däremot är den underbart roliga karaktären på motorn som T8 har samt ljudet på tomgång

    Anledningen till att jag konverterar min T8 till T16 är att jag vill ha ut mer effekt än vad jag hade förra säsongen. Och vill jag sedan trimma vidare är T16-motorn att föredra.

    Nu har jag visserligen inte slängt över en komplett T16-motor utan behållt mitt orginalblock så min motor blir lite av en hybrid

    Sedan kom jag över en donatorbil för en rejält överkomlig summa.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 939
    Måste fylla in lite...

    Visst är det kul med T8... Att många (och jag...) inte gillar dom riktigt har väl mkt med avgas-kraven att göra. Det är inte så lätt alltid att få en T8 att lira med 1989 års krav. Låter på dig som du skiter i dom kraven - ingen kat tänkte jag på - och då finns det väl massor att göra i tid och trim! Större bränsle-mängd mätare, från 6-cyl bilar tex. Men lustgas å andra sidan, det är ju ett annat sätt.

    Tyvärr så får jag aldrig veta vad som var gjort med min T8a, den gick ju till plåtpressen med körförbud. Men när jag köpte den så gick den precis jämnt mot en en 9-3SS Aero och ÄNNU bättre efter service, filter etc. Tyvärr så drog den mer än finlandsfärjan och gick inte att besiktiga - men den hade nog haft en chans på strippen mot några på papperet mer potenta bilar.

    Lycka till med din T8a - tycker projektet är värt att underhålla!
    MEDLEM 7032.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Kul med en som vill race med t8 Har själv spontanrejsat med många voblos mm.. å det som är att ingen av den har trott man ska hänga med.. Blir ofta tvåa men inte att de har nån marginal direkt.
    Hänhger även med bmws stoora motorer om det svänger lite medn det var det ju inte tal om här.

    har för mig jag brukade ligga straxt under 3000rpm eller däromkring.. Körde ju med landsvägdäck då..
    Drygt är att man måste växla vid 90-95kmt för att fortsätta på 3an över 100 sträcket. där tappar man en sekund..
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    det var ju skönt att några tycker om t8

    vilket är då det bästa tillägs sprutet då? nån som har någon hemsida till ett prisvärt sådan?

    hur svårt är det att koppla in? ungefär som lustgasen?


    håller med t8 har en personlig karaktär på motorn och LJUDET är underbart lite( sierra cossie )ljud över den

    TurboCab : katalysatorn ska bara av till och från besiktningen

    planerar att köra på säve och tullinge -06
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Så du menar att du ska besiktiga utan kat och sedan köra ett år med den monterad
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    mågis: nej jag har katalysatorn på bes , och tar sedan av den när bilen har gått igenom

    stämmer det annars att man kan få ut nästan 30hk på bara avgas systemet?

    batteriböj + 3"avgas +15hk
    borttagen kat +15hk
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Mja det funkar inte riktigt så att du får 15 häst här och 30 där...
    Allt måste lira tillsammans...

    Jag hade en T8 special och den var härlig!! Drog dock mycket bensin men den har faktiskt bättre bottendrag en T16. Vridet kommer tidigare.

    Har nu en riktig aero istället... hm drar oxå rätt mycket soppa.. Men det beror lite på den som kör!
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    289
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Mja det funkar inte riktigt så att du får 15 häst här och 30 där...
    Allt måste lira tillsammans...

    Jag hade en T8 special och den var härlig!! Drog dock mycket bensin men den har faktiskt bättre bottendrag en T16. Vridet kommer tidigare.

    Har nu en riktig aero istället... hm drar oxå rätt mycket soppa.. Men det beror lite på den som kör!
    så det är rena glädje siffror dom har på speedparts med andra ord?

    hur pass mycket prestanda skiljer det 8 och 16V i original utförande? är det verkligen STOR skillnad som alla säger?
    Saab 9-3 Vector Biopower -08

Liknande ämnen

  1. Blackrace Kalmar 2013
    Av Brisse i forum Region Syd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-16, 13:36
  2. enkät undersökning: Streetrace / Blackrace
    Av Normark i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 21:45
  3. Og 900 Special blir mer special."strul såklart"
    Av lillen 761 i forum Projekt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 23:21
  4. Svar: 163
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 00:05
  5. Köra Blackrace med aut vxl
    Av Lofvis i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 20:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •