Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ännu en med dåligt laddtryck...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324

    Ännu en med dåligt laddtryck...

    Det är så att min bil (900 2,0t -95a) har varit hur slö som helst och har laddat till början på det gula fältet. Har lämnat in den på verkstad och dem har bytt flera slangar, testat att byta magnetventil osv. ingenting har fungerat. Men idag så åkte jag in där igen och dem bytte tändkassett. Både jag och "service gubben" körde en runda med bilen och den kändes betydligt piggare men laddade ändå inte mer. Han sa då att jag fick testa att köra med denna och ringa tillbaka till honom på måndag nästa vecka och rapportera hur den har gått. Han sa att laddtrycket kommer ställa in sig själv och att jag ska köra i höga växlar och gärna i uppförsbackar. Går det till så? Ställs laddet in automatiskt genom att bara köra?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Det kallas för laddtrycksadaption och sker mellan 2750-3250 rpm. Snabbast går det för laddtrycket att adaptera sig vid hög belastning, d v s fullgas på hög växel och gärna uppförsbacke.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Ur den gamla FAQ:n

    Citat Ursprungligen postat av FAQ
    4.2.8 Vad är adaption och vad har det med min Saab att göra?
    De motorstyrsystem Saab använder är adaptiva, dvs de har förmåga att anpassa sig. Anpassa sig till vaddå kan man undra? Detta varierar beroende på vilket system vi pratar om, men i grund och botten handlar det om att anpassa laddtryck/effektuttag till de rådande förhållandena (bränslekvalitet, lufttemperatur, lufttryck etc) så att motorn inte spikar.


    Ett Trionic-exempel för hur laddtrycksadaption fungerar...

    Antag att styrsystemet styrt magnetventilen med avsikt att nå ett visst laddtryck, vi kan säga 0.8 bar. Tycksensorn (MAP-sensorn) mäter trycket i insugsröret och meddelar styrsystemet vad det blev. I detta fall 0.65 bar. Vi ser att det önskade värdet avviker 0.15bar från det verkliga, sanna, värdet. Skillnaden tar laddtrycksregleringen hand om så att det i nästa ögonblick (detta är ju en kontiuerlig process!) är en mindre skillnad mellan önskevärde och det verkliga värdet.

    Styrsystemet arbetar ju som bekant efter information om laddtryck, bränslemängd etc som finns lagrad i "chippen" (där står tex hur magnetventilen skall styras för att ett visst tryck skall erhållas). Det är inte svårt att tänka sig att yttre omständigheter eller fel (tunn varm luft, igensatt luftfilter, sliten turbo etc) gör att vi får skillnader som beskrivet ovan. För att regulator funktionen skall arbeta på det sätt den är tänkt, dvs med tillfälliga avvikelser, gör man systemet adaptivt. Systemet lär sig att "-Tja det verkar som om tryckregleringen alltid får lägga till 0.15 bar för att det skall bli rätt, så det är väl lika bra att jag fixar det redan från början...". I och med att systemet lär sig, anpassar sig, säger man att det är adaptivt. Adaptionen har alltså syftet att kompensera för mer eller mindre konstanta avvikelser. Nästa gång siktar styrsystemet på 0.95bar när det vill ha 0.8bar. Antagligen blir det inte riktigt rätt denna gång heller, men en liten avvikelse är ingen match för regulatorfunktionen!

    Att byta från 98 till 95 oktanig soppa är ett exempel på något som garanterat gör att tryckregleringen får jobba som besatt. Vi skulle alltså vara betjänta av att utföra en sk adaption, att styrsystemet anpassade sig till de nya förhållandena. Andra exempel på tillfällen när en laddtrycksadaption kan vara nödvändiga: Om Trionic5 varit spänningslöst, efter justering av grundladdtryck, efter byte till grovt avgassystem, efter byte av luftfilter, byte av magnetventil och efter ett turbobyte.

    Laddtrycksadaption sker automatiskt när motorn belastas hårt, detta för att styrsystemet med jämna mellanrum skall anpassa sig till rådande förhållanden. Man kan dock manuellt framkalla detta enligt 4.2.9.

    Baserat på information från Dr Boost

    4.2.9 Det där med adaption verkar bra, hur gör jag en adaption själv?

    En laddtrycksadaption kan manuellt framkallas genom nedanstående procedurer:

    OBS!!! Innan du börjar, kör motorn ordentligt varm!

    För bilar med APC/DI, LH 2.4.2:
    1. Koppla bort batteriet några minuter så att styrdonet nollställs.
    2. Genomför en fullgasacceleration på så hög växel som möjligt, starta från ca 2000 varv/min. Adaptionen sker i varvtalsområdet 2750-4500 varv/min. Minsta tid för passage av adaptionsområdet (2750-4500) bör vara längre än 3 sek (så att laddtrycket hinner stabilisera sig), varför det är lämpligt att utföra adaptionen i motlut.

    Genomför proceduren ett par gånger.

    För bilar med Trionic (5 och 7):
    1. Genomför en fullgasaccelerstion på så hög växel som möjligt, starta från ca 2000 varv/min. Adaptionen sker i varvtalsområdet 2750-3250 varv/min. Minsta tid för passage av adaptionsområdet bör vara längre än 3 sek (så att laddtrycket hinner stabilisera sig), varför det är lämpligt att utföra adaptionen i motlut. På bilar med automatlåda sker adaptionen i området 3750-4250 varv/min.

    Genomför proceduren ett par gånger.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    tack så mycket.. då får vi (eller iaf jag) hoppas att den adapterar sig bra då

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    167
    Har du kollat så att ditt GLT (grundladdtryck) är rätt?

    MVH
    /Robban
    Kör Ng900 2,0T -95

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Har du kollat så att ditt GLT (grundladdtryck) är rätt?

    MVH
    /Robban
    ne, och vet inte hur jag gör det heller är det den skruven man skruvar på??

    annars hur lång tid tar laddtrycksadaptionen??

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Har du kollat så att ditt GLT (grundladdtryck) är rätt?

    MVH
    /Robban
    ne, och vet inte hur jag gör det heller är det den skruven man skruvar på??

    annars hur lång tid tar laddtrycksadaptionen??
    Som han skrev där ovanför.. Gör proceduren ett par gånger. Tar inte mer än en kvart kanske.
    f.d. saabare

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Har du kollat så att ditt GLT (grundladdtryck) är rätt?

    MVH
    /Robban
    ne, och vet inte hur jag gör det heller är det den skruven man skruvar på??

    annars hur lång tid tar laddtrycksadaptionen??
    Njae, inte riktigt skruven på WG-armen är bara där för att låsa fast.
    Först måste du ha en graderad laddtrycksmätare, gärna en industrimätare som finns bl.a. på www.sini.se
    Sedan kör du en repa genom hela varvtalsregistret på 3:an med foten lätt på bromsen så du märker att laddet sjunker.
    Ditt GLT bör ligga på 0,4 - 0,45 bar.
    Du får lossa armen från turbon, sitter fast med en sprint eller liknande undertill.
    Sen lossar du på låsmuttern och hakar loss armen från turbon.
    Nu kan du skruva den yttersta delen.
    1 varv in = +0,03 bar
    1 varv ut = -0,03 bar
    Lycka till!!

    MVH
    /Robban
    Kör Ng900 2,0T -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Som han skrev där ovanför.. Gör proceduren ett par gånger. Tar inte mer än en kvart kanske.
    Hmm... har gjort det ca 20 ggr nu har inte märkt nån större skillnad... kommer ibland nästan upp till mitten på den gula skalan... känns som min bil aldrig kommer att gå bra

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    Som han skrev där ovanför.. Gör proceduren ett par gånger. Tar inte mer än en kvart kanske.
    Hmm... har gjort det ca 20 ggr nu har inte märkt nån större skillnad... kommer ibland nästan upp till mitten på den gula skalan... känns som min bil aldrig kommer att gå bra
    Kollat GLT än???

    MVH
    /Robban
    Kör Ng900 2,0T -95

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av Robban_88
    Kollat GLT än???

    MVH
    /Robban
    Ne..
    Jag lämnar in bilen på verkstad på måndag igen, så får han behålla bilen tills den går som den ska.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    172
    Berätta gärna hur det gick och vad felet var.

    MVH,
    Johnny
    Johnny Norberg
    ´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`´`
    Saab 9-3 SS 2.0t Biopower

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av humanizer
    Berätta gärna hur det gick och vad felet var.

    MVH,
    Johnny
    jadå.. det ska jag göra

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    har nu fått reda på att det var min turbo som var kass.. så nu blir det till att köpa en ny

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Gnällbältet
    Inlägg
    1 079
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    har nu fått reda på att det var min turbo som var kass.. så nu blir det till att köpa en ny
    Aj aj aj! Mindre roligt..
    f.d. saabare

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    Citat Ursprungligen postat av stefffe
    Citat Ursprungligen postat av eleganten
    har nu fått reda på att det var min turbo som var kass.. så nu blir det till att köpa en ny
    Aj aj aj! Mindre roligt..
    mm... har inte så gott om pengar heller så det bästa jag kan göra är väl att köpa en sån bytesturbo och då byta in min där...

Liknande ämnen

  1. Dåligt laddtryck
    Av bbytime i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-30, 16:35
  2. Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.
    Av cjmax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 11:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •