Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Max ladd 0.5 bar?????

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Max ladd 0.5 bar?????

    Ok, har nu för en gångs skull köpt en vettig laddtrycks mätare, märket Autogauge från Realcar, har provat med 2st nu och båda visar likadant.
    (körde med Sur märket equus innan som visade ett tryck på -0.5bar med mätaren urkopplad och bilen avstängd)
    Problemet ligger i att laddtrycket som högst med fullgas är 0.5bar på 1:an 2:an och 4:an, på 3:an och 5:an visar den 0.6 bar...

    Den visar cirka -0.6 - -0.8 på tomgång men går upp till -0.2 om jag ger lite gas på te.x 2:ans växel...alltså bara Lite gas...

    ska det vara så lite?

    P potten är ställd till ung. hälften och F potten är ställd på max.

    Org. laddet är väl 0.8???

    Har provat köra utan Apc och då går bilen som en volvo, så den funkar.
    Har kollat magnet ventilen och den smattrar om jag kopplar ur den och kopplar in den.

    Laddtrycks mätaren är kopplad ist. för orginala mätaren dvs jag har tagit loss slangen bak och den går nu till realcar mätaren.
    Den vakuum slangen går sedan till nån sorts vakuum grej med 2st kablar som i sin tur sprider ut 2st slangar nånstans under ratten som jag ej vet va de går till, den andra slangen från vakuum grejen går ut genom torped väggen och är kopplad med ett T kors till Dumpen och längst bak på insuget. Stämmer detta?

    Vad kan vara fel?
    Kan det vara så att WG´n läker?

    Hur kollar jag isf upp detta?

    Vill ju heller inte köra runt med en bil som inte går som den ska, man kanske förstör nått annat i slutändan..

    Please...hjälp mig

    Kan ordna en film där jag kan spela in hur varv + ladd mätaren uppför sig på alla växlar om det behövs.

    Mvh Krille

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad (skåne)
    Inlägg
    109
    Skulle tro att ditt grundtryck är lågt.
    Har du en bil som är nyare än -85 så kan du bara nudda bromsen när du fullgasar, kolla sedan vad den laddar hela vägen till 6000 r/pm.
    Ligger det konstant så är nog det inget fel på WG.
    Grundtrycket bör vara omkring 0,45 bar.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: Max ladd 0.5 bar?????

    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Den visar cirka -0.6 - -0.8 på tomgång men går upp till -0.2 om jag ger lite gas på te.x 2:ans växel...alltså bara Lite gas...

    ska det vara så lite?
    När turbon inte laddar skall du ha minusvärden på mätaren och din värden låter helt normala så det behöver du inte oroa dig över.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Har provat köra utan Apc och då går bilen som en volvo, så den funkar.
    Vilket tryck kom du upp i då?
    Bör ligga kring trakterna som turbola angav.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Laddtrycks mätaren är kopplad ist. för orginala mätaren dvs jag har tagit loss slangen bak och den går nu till realcar mätaren.
    Den vakuum slangen går sedan till nån sorts vakuum grej med 2st kablar som i sin tur sprider ut 2st slangar nånstans under ratten som jag ej vet va de går till, den andra slangen från vakuum grejen går ut genom torped väggen och är kopplad med ett T kors till Dumpen och längst bak på insuget. Stämmer detta?
    "Vacum grejjerna" du sett är en tryckvakt och en tryckgivare och båda givarna översätter tryck till en elektrisk signal åt APC-boxen.
    Som du förklarar är de korrekt anslutna.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Vad kan vara fel?
    Det kan vara mycket....
    -Att den spikar av olika anledningar, dåligt bränsletryck, fel tändning.
    -Luftläckage, vacum/tryckslangar, slangar rör till IC:n, IC:ns gavlar.
    -Trasig magnetventil.
    -Fel på APC-boxen eller tryckgivare.

    I ditt läge hade jag:
    1. Kontrollerat GLT.
    2. Letat luftläck.
    3. Provbytt MV:n

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Glömde skriva men det gäller en 9000cd -88 Med DI och ACP

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285

    Re: Max ladd 0.5 bar?????

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Den visar cirka -0.6 - -0.8 på tomgång men går upp till -0.2 om jag ger lite gas på te.x 2:ans växel...alltså bara Lite gas...

    ska det vara så lite?
    När turbon inte laddar skall du ha minusvärden på mätaren och din värden låter helt normala så det behöver du inte oroa dig över.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Har provat köra utan Apc och då går bilen som en volvo, så den funkar.
    Vilket tryck kom du upp i då?
    Bör ligga kring trakterna som turbola angav.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Laddtrycks mätaren är kopplad ist. för orginala mätaren dvs jag har tagit loss slangen bak och den går nu till realcar mätaren.
    Den vakuum slangen går sedan till nån sorts vakuum grej med 2st kablar som i sin tur sprider ut 2st slangar nånstans under ratten som jag ej vet va de går till, den andra slangen från vakuum grejen går ut genom torped väggen och är kopplad med ett T kors till Dumpen och längst bak på insuget. Stämmer detta?
    "Vacum grejjerna" du sett är en tryckvakt och en tryckgivare och båda givarna översätter tryck till en elektrisk signal åt APC-boxen.
    Som du förklarar är de korrekt anslutna.
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Vad kan vara fel?
    Det kan vara mycket....
    -Att den spikar av olika anledningar, dåligt bränsletryck, fel tändning.
    -Luftläckage, vacum/tryckslangar, slangar rör till IC:n, IC:ns gavlar.
    -Trasig magnetventil.
    -Fel på APC-boxen eller tryckgivare.

    I ditt läge hade jag:
    1. Kontrollerat GLT.
    2. Letat luftläck.
    3. Provbytt MV:n
    Usch...ser inte lätt ut att ta loss IC´n etc.. Lite svårt att springa framför bilen och lyssna ifall den läker....

    Har 3st Magnetventiler och har provat alla 3 men samma sak med alla, hör inga läckage på nån av slangarna har kollat dom flera gånger....

    Går det att kolla genom Diagnos test?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    Har du kontrollerat ditt GLT

    Du kan göra en grovletning efter läckor med startgas, spraya på slangar/skarvar/gavlar, höjjs vartalet har du en läcka.

    Att trycksätta IC/slangar/rör är det absolut bästa sättet att leta läckor på.
    Startgasmetoden funkar vid störrre läckor men en läcka som bara uppkommer vid laddtryck upptäcker du aldrig med startgas.
    För att trycksätta systemet behöver du:

    -Kompressor.
    -Strypventil för att reglera trycket med.
    -Tryckmätare för att kontrollera trycket.
    -Slangar som passar på ditt tryckrör vid turbon.
    -Plugg som passar på slangen vid spjällhus.
    -T-kors eller annat lämpligt för att trycksätta bypassen alt plugga röret och skippa att läcktesta den.

    Du kopplar sedan enligt följande bild:




    Trycket bör vara samma som ditt max TT eller något högre.

    Leta sedan med såpvatten på en sprutflaska.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Tack så mycket

    Ska testa detta såfort det finns plats på jobbet :P

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Har nu iaf testat allt förutom trycktestet...

    Har även kopplat in org. laddtrycks mätare till org slang och sedan gjort en anslutning precis innan spjällhuset och dragit en slang (med T korset, tänkte på strypningen i den så inte mätaren hoppar) till Realcar mätaren.
    Det är den mätaren jag utgår ifrån då den visar exakta trycket i rören.
    Så mätarna är skillda ifrån varandra. Under testen går org. mätaren som högst till svarta strecket i det röda fältets början.

    Iaf vi tar testen i 2:ans växel.

    2:ans växel från 1000rpm till 6500rpm så ökar den laddet direkt upptill 0.7Bar, när jag väl nått ca 5000rpm så sjunker den svagt och sakta ner till mellan 0.5Bar och 0.6Bar men hålls kvar där.

    2:ans växel med bromsen inkopplad, tryckte bara svagt på pedalen så kontakten trycks ner, den håller ett ladd på ca 0.2Bar hela växeln ut, går inte över trycket och inte under.


    Får nog inte tid just nu att trycktesta då vi har fullt upp på jobbet och grejorna som behövs har man ju inte direkt hemma :/

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    NU SÅ!

    Gjorde en upptäck nu tidigare i en OK hall, fick rådet att prova skruva in WG stången lite och testa GLT...

    Ok, klaga inte på mina painting skillz, men iaf, som ni ser så är det stången på WG´n jag ritat upp och när jag skruvar på muttern händer absolut ingenting, stången följer inte med "inåt" (som på bilden är det ett glapp mellan stång + mutter) eftersom man tydligen ska skruva in stången för att spänna WG´n.

    Men muttern snurrar löst på stången, stången följer inte alls med, provade dra åt andra hållet dvs mot stången men då är jag på gränsen till att rund dra muttern...

    Eller är muttern bara till för att dra åt stången, dvs att stången är gängad och man måste ta loss "axeln" och skruva in stången?

    NÅN som har tips eller kan hjälpa mig?

    Hur SKA det se ut och hur ska det vara?


  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    NU SÅ!

    Gjorde en upptäck nu tidigare i en OK hall, fick rådet att prova skruva in WG stången lite och testa GLT...

    Ok, klaga inte på mina painting skillz, men iaf, som ni ser så är det stången på WG´n jag ritat upp och när jag skruvar på muttern händer absolut ingenting, stången följer inte med "inåt" (som på bilden är det ett glapp mellan stång + mutter) eftersom man tydligen ska skruva in stången för att spänna WG´n.

    Men muttern snurrar löst på stången, stången följer inte alls med, provade dra åt andra hållet dvs mot stången men då är jag på gränsen till att rund dra muttern...


    Eller är muttern bara till för att dra åt stången, dvs att stången är gängad och man måste ta loss "axeln" och skruva in stången?

    NÅN som har tips eller kan hjälpa mig?

    Hur SKA det se ut och hur ska det vara?


    Stången är gängad inuti, måste lossa den från armen och skruva in hela
    Audi 80 Quattro

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    NU SÅ!

    Gjorde en upptäck nu tidigare i en OK hall, fick rådet att prova skruva in WG stången lite och testa GLT...

    Ok, klaga inte på mina painting skillz, men iaf, som ni ser så är det stången på WG´n jag ritat upp och när jag skruvar på muttern händer absolut ingenting, stången följer inte med "inåt" (som på bilden är det ett glapp mellan stång + mutter) eftersom man tydligen ska skruva in stången för att spänna WG´n.

    Men muttern snurrar löst på stången, stången följer inte alls med, provade dra åt andra hållet dvs mot stången men då är jag på gränsen till att rund dra muttern...


    Eller är muttern bara till för att dra åt stången, dvs att stången är gängad och man måste ta loss "axeln" och skruva in stången?

    NÅN som har tips eller kan hjälpa mig?

    Hur SKA det se ut och hur ska det vara?


    Stången är gängad inuti, måste lossa den från armen och skruva in hela
    Sitter den med Låsbricka eller något?
    Så j*vla jobbigt att komma åt då man måste hissa upp bilen

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    892
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    Citat Ursprungligen postat av Stoffen
    Citat Ursprungligen postat av Rejvscorpio
    NU SÅ!

    Gjorde en upptäck nu tidigare i en OK hall, fick rådet att prova skruva in WG stången lite och testa GLT...

    Ok, klaga inte på mina painting skillz, men iaf, som ni ser så är det stången på WG´n jag ritat upp och när jag skruvar på muttern händer absolut ingenting, stången följer inte med "inåt" (som på bilden är det ett glapp mellan stång + mutter) eftersom man tydligen ska skruva in stången för att spänna WG´n.

    Men muttern snurrar löst på stången, stången följer inte alls med, provade dra åt andra hållet dvs mot stången men då är jag på gränsen till att rund dra muttern...



    Eller är muttern bara till för att dra åt stången, dvs att stången är gängad och man måste ta loss "axeln" och skruva in stången?

    NÅN som har tips eller kan hjälpa mig?

    Hur SKA det se ut och hur ska det vara?


    Stången är gängad inuti, måste lossa den från armen och skruva in hela
    Sitter den med Låsbricka eller något?
    Så j*vla jobbigt att komma åt då man måste hissa upp bilen
    Den sitter med en sprint i armen.
    Audi 80 Quattro

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Har skuvat WG stången 7 varv (SJU) och ökade GLT från 0.2 till 0.3bar

    Om jag kör med WG slangen ikoplad har jag ett max ladd genom hela registret på ca 0.6-0.7bar

    Om jag kopplar ur slangen får jag upp trycket till över 2.0Bar.

    NÅN som har tips eller kan hjälpa mig?

    Har provat söka efter en lösning men svaret finns inte nånstans...

    F potten står på max och P potten står på lite mindre ön hälften.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 131
    maxxa båda pottarna, kör så på min
    Subaru Legacy

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 374
    Ditt fel ligger i att GLT är för lågt!

    För att justera armen så måste du lossa på mutter. Den låser alltså fast "handen"!

    Med andra ord gör du så här: lossa muttern (skruva den mot klockan, vanlig gänga ej vänster-gänga) när armen förtfarande är fast krokad, sedan krokar du loss armen och skruvar in den delen som var fastkrokad och inte hela armen. Sedan krokar du dit den igen och drar åt låsmuttern!

    Och som skrivits tidigare ska GLT ligga på 0,4-0,5 bar.

    Mvh 170KJ
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    umeå
    Inlägg
    285
    Citat Ursprungligen postat av 170KJ
    Ditt fel ligger i att GLT är för lågt!

    För att justera armen så måste du lossa på mutter. Den låser alltså fast "handen"!

    Med andra ord gör du så här: lossa muttern (skruva den mot klockan, vanlig gänga ej vänster-gänga) när armen förtfarande är fast krokad, sedan krokar du loss armen och skruvar in den delen som var fastkrokad och inte hela armen. Sedan krokar du dit den igen och drar åt låsmuttern!

    Och som skrivits tidigare ska GLT ligga på 0,4-0,5 bar.

    Mvh 170KJ
    Har gjort exakt som du sa :P

    Det var så jag gjorde, tog loss muttern och skruvade själva "handen" stången snurrade inte med heller så det blev ungefär 7varv, har skruvat 1.5 varv till idag utan större skillnad, dock märkte jag att bilen blev lite "piggare" när jag bytte DI boxen, dock fortfarande 0.3bar GLT...

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 290
    då är nog din klocka slut, försök leta reda på en ny

Liknande ämnen

  1. Får ej ladd
    Av Fernispro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:56
  2. Max ladd OG 900 T8 -89
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 19:48
  3. Org ladd på en 9-3 154 hk
    Av Nurmi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-03, 21:29
  4. Ladd
    Av marcusab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 23:55
  5. Max ladd?
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 14:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •