Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Kamkedja utsliten? og900 T8 *bild*

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914

    Kamkedja utsliten? og900 T8 *bild*

    Haj alla.

    Något rasslar innanför ventilkåpan, ventilspelet är uppmätt (8-ventilare) och ligger precis på gränsen vad toleranserna säger är för mycket. Så det kan nog låta lite, men inte så här mycket väl? Det är det klart dominerande ljudet från motorn under landsvägskörning. Ordet jag tänker på är därför: Kamkedja! Men bilen har bara gått 10800 mil...

    Här är en bild på sträckaren, jag vet inte om detta är mycket eller bara normalt utjusterad? Är kedjan slut? Klicka för ännu större version!



    Hoppas någon kan göra ett kvalificerat utlåtande!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: Kamkedja utsliten? og900 T8 *bild*

    Citat Ursprungligen postat av David V
    Haj alla.

    Något rasslar innanför ventilkåpan, ventilspelet är uppmätt (8-ventilare) och ligger precis på gränsen vad toleranserna säger är för mycket. Så det kan nog låta lite, men inte så här mycket väl? Det är det klart dominerande ljudet från motorn under landsvägskörning. Ordet jag tänker på är därför: Kamkedja! Men bilen har bara gått 10800 mil...

    Här är en bild på sträckaren, jag vet inte om detta är mycket eller bara normalt utjusterad? Är kedjan slut? Klicka för ännu större version!



    Hoppas någon kan göra ett kvalificerat utlåtande!



    /David
    Tja. Tror du får mäta hur mkt spännaren är i utsträckt läge. Fins nog ngn tråd på hur långt ut den kan vara för att behövas bytas. Tror det ligger runt 13-16 cm kanske. Men ngn annan har nog ett bättre kvalificerad svar.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    13-16 cm!! Då har jag lite kvar att nöta på

    Antar att du menar mm? Har inte hittat något specifikt till just T8. Men det verkar röra sig runt drygt 15 mm som är gränsen när jag hittar trådar om 16V motorer. Om jag uppsakttar utsticket på min sträckare är det närmare 2 cm gissar jag... Så det är väl dags att byta kanske...!

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Köpt bil?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Frågan är hur slapp kedjan är??

    Jag tycker att det ser ut som om din kedjesträckare är rätt långt inne, den borde kunna gå längre ut.
    Ta en skruvmejsel och hjälp till lite med att peta ut den och se om den vill gå några hack till.
    Jag är inte expert på kamkedjor men hade nyligen isär en 8 ventilare som har gått en 22 k mil och där var det absolut inget problem som detta. Kan lägga till att på den bilen var topplockspackningen trasig.

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Köpt bil?


    Bilder kommer upp i projekttråden alldeles strax!
    En silvergrå 900 T8 -88"a", ingen kat alltså och de bra bromsarna! 5-dörrars, röd inredning, endast 10800 mil vid köptillfället och... automatlåda!
    Men 4-växlad kokillgjuten är uppnosad och funderas som bäst på nu. En bit att åka och hämta dock...

    Ostrich:
    Kedjan går att röra en del på, men jätteslapp är den inte. Dock kan jag inte påstå att den är särskilt spänd.
    Ventilspelet ligger precis på toleransen vad som är för mycket, en avgasventil ligger på nånstans mellan 0,5 och 0,55 mm. 0,5 är angett som maxvärde, kan detta ticka så förbajjat?

    Tickandet/knackandet är oftast helt jämt för att sen plötsligt skrammla till lite extra, helt slumpmässigt.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huvudstaden
    Inlägg
    1 888
    Kul

    Angående lådbyte från automat till manuell, jag har för mig det är olika oljepickuper beroende på om det är manuell eller automat, den till automaten ska vara kortare.

    Stämmer detta?
    Kör BMW 330i Touring -02 med Steptronic

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av poh99
    Kul

    Angående lådbyte från automat till manuell, jag har för mig det är olika oljepickuper beroende på om det är manuell eller automat, den till automaten ska vara kortare.

    Stämmer detta?


    Det ska visst stämma ja! Något "manuellt" rör har jag inte extra, men jag har sett bilder på hur man förlänger original automat-röret, så det ska nog gå hoppas jag.
    Ska ut nu och demontera primärväxeln från gamla T8:an, då ska jag passa på att inspektera kedjesträckaren på den ochg kanske få lite referens vad som är normalt eller inte.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Vill inte på något sätt tvivla på ditt bedömande, men är du 100 på att det är från under ventilkåpan oväsnet kommer ifrån?
    (ljud har en god förmåga att förflytta sig i motordelar...)
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Vill inte på något sätt tvivla på ditt bedömande, men är du 100 på att det är från under ventilkåpan oväsnet kommer ifrån?
    (ljud har en god förmåga att förflytta sig i motordelar...)
    Du kan ha rätt, jag antog att det var kammen/kedjan som lät. Men nu har jag varit ute och jämfört sträckaren på min gamla t8 som ska skrotas och som var nästan helt tyst från kamkedjan. Spännaren är ute 12 hack på den och på denna är det bara 10 hack. Så det borde inte låta om denna kedja!

    Kan som sagt vara något annat... Jag får ta och inspektera ytterligare när motorn ska ur för lådbyte.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 679
    Vattenpump, ev. servopump kan föra liknande metalliskt rasslande ljud..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Utsliten kamkedja?
    Av AndreasHo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-02-28, 04:27
  2. [LÖST] Kamkedja utsliten, nyköpt 9-3 Aero 2001, råd önskas
    Av sammy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2010-09-25, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •