Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Skillnad manuell mot automat styrbox

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13

    Skillnad manuell mot automat styrbox

    Hej!

    Har lite funderingar ang skillnaden mellan automat och manuell styrbox, Trionic 5. Detta i samband med en uppgradering av just boxen.

    Ligger det någon form av styrning av automatlådan i T5 boxen eller sköts detta via en "extern" box.
    Finns det någon form av momentbegränsning i automatboxen?
    Många tuningfirmor har en lägre effekt och vrid för automaten medans andra inte har det...? Någon som vet varför
    Finns det någon form av momentbegränsning i automatboxen?

    Också till den egentliga frågan :
    Skulle en manuell box fungera i en automat eller vise versa....
    Saab 900Turbo -98 Aut Steg 1

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Normalt så har alla grundprogram från SAAB funktioner för automatlåda, men de kan kopplas in eller ur då styrboxen programmeras. På Manuella bilar är det alltså urkopplat.

    I detta "automatläge" så finns det div. funktioner bl a. och momentbegränsningar för just automatlåda.

    Givetvis finns dessa begränsningar mm. just för att automatlådan ska fungera som tänkt och inte överbelastas av för högt vridmoment. Den är alltså klenare än den manuella lådan.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kristianstad (skåne)
    Inlägg
    109
    Har automat bilar färre hästar?
    Att den har mendre vrid lär inte göra så mycket pga att en aut. alltid har högt varv vid hög belastning.

    När det gäller de gamla APC-systemen så laddar aut. mer på höga varv och mindre på låga. Vilket borde ge mer effekt och mindre vrid.
    Är det så på nyare system med?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    13
    Hmm... I originalboxar finns funktioner för båda... Verkar logiskt då man slipper ha "två olika" program...
    Frågan är då hur det är med trimmboxar... Men antagligen så är det väl bara det företaget som gjort programvaran som kan svara på det...
    Med fel box så kan man alltså räkna med lådras ganska omgående... Eller?
    Saab 900Turbo -98 Aut Steg 1

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Nyare bilar med auromat har mindre vridmoment och mindre toppeffekt än motsvarande manuell. I alla fall så är det så på de starkare modellerna t ex. Aeron som i 9000 hade 225 Hk medans Aero automat hade samma maskin som vanliga 200 Hk.


    Hur varje enskild trimmare gör vill jag inte svara på, men de kan naturligtvis välja andra nivåer på vridmomentsbegränsningarna mm. än vad SAAB gjort själva. De flesta andra funktionerna för automatbilar rör de troligen inte. Utan aktiverar eller avaktiverar bara grundprogrammets val för automatlåda.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 302
    Jag fick lära mig i Halmstad av en riktig turbotyp till lärare att automatlådan till 9000 var hållbarare än den manuella. Kan lova att jag fick hålla i både plånbok och bil när jag plockade ner den för omlack (bilen skulle alltså lackas om, inte plånboken ). Det läraren inte viste om turbobilar var inte värt att veta. Han började genast att få något vått i blicken och pratade hårdare fjädrar till WG så att jag skulle få GLT på 0,6 bar sedan blev det magnetventil och omprogramerad box...

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Jag fick lära mig i Halmstad av en riktig turbotyp till lärare att automatlådan till 9000 var hållbarare än den manuella.

    Då kan jag upplysa dig om att den läraren att ha inte hade så mycket koll på SAAB eller deras automatlådor.

    Vad tror du SAAB skulle ha för anledning till att ha lägre effekt och vridmoment på sin 9000 Aero i automatmodell än med manuell, om det inte var just för hållbarheten??

    Din lärare kanske ansåg att dessa bilar med automat hade färre haverier på växellådorna än med manuell, vilket kan stämma rent statistiskt. Å andra sidan kan ju det bero just på att automaterna har mindre effekt i de starkaste modellerna, samt att de procentuellt även är färre sålda.

    Hur som helst är detta fakta, dessa automater tål inte lika mycket effekt och vrid som de manuella lådorna.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Skillnad i bränsleförbrukning 9-3ss automat/manuell
    Av vojo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 17:12
  2. passar en styrbox från en automat i en manuell??
    Av Henke_Vector i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 02:14
  3. Skillnad manuell VS automat 9-3 Aero SS
    Av AeroRydde i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 15:33
  4. Skillnad Drivaxlar Manuell & Automat?
    Av Tamii i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-07-31, 15:03
  5. Går det att köra en T5.2-styrbox manuell på en automat?
    Av Schäfer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-26, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •