Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: 2:a drivremmen på 1 vecka! Vad är fel?

  1. #1
    Guest

    2:a drivremmen på 1 vecka! Vad är fel?

    Bytte 1st 2 meters drivrem på min bil i början på förra veckan då den gamla hade flyttat sig i sidled utåt+trådat sig. Nu ikväll hände samma sak med den nya.
    Vad kan det vara för fel? Spännhjulet snett?
    Ingen ide´ att sätta dit en ny rem innan jag vet vad det är som orsakar detta.
    Tacksam för alla förslag.

    Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    När man byter remmen och trycker ihop spännaren kan dämpningen i spännaren haverera om den är sliten.
    Därför bör man trycka ihop den sakta och släppa ut den sakta.

    Om dämparen är kass så börjar remmen hoppa upp och ner(och av), oftast syns det på tomgång, men dra i remmen så känns det ju om dämparen är kass.

    Av denna anledningen händer det ibland att nybytta remmar ramlar av efter typ en vecka.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    Om du inte bytt spännrullen kan det vara en fördel, lämpligt att göra om man byter rem... Är lagret slitet så kan det bli såhär då också...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Guest
    Hej T16.

    Tack för ditt svar. Var ut och kollade när motorn stod på tomgång. Remspännarhjulet rör sig/hoppar hela tiden så det verkar nästan som om spännaren är slut.
    Får hoppas att jag kan få tag på nya delar i morgon då jag ska flytta på torsdag. 104 mil.
    Fast det är väl för mycket att hoppas att dom har delar i lager.
    Ska kolla rullen också Airflow. Tack.

    Mvh Magnus

  5. #5
    Guest
    Är det här spännaren?

    Vibrationsdämpare hydralkolv 16-56401 919:-

    På mekonomens site.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 681
    finns en del som ex. byter kamrem på bilar utan att byta spännaren och förstår inte varför de får ventilsallad efter 1000mil då remmen gått av fastän den nästan var ny. Remspännare finns i sats nr. 4901443, då inkluderas allt både dämpare och rulle..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    finns en del som ex. byter kamrem på bilar utan att byta spännaren och förstår inte varför de får ventilsallad efter 1000mil då remmen gått av fastän den nästan var ny. Remspännare finns i sats nr. 4901443, då inkluderas allt både dämpare och rulle..
    Är det hos saab eller?
    Hade inte en tanke på att byta spännaren då jag inte visste om att den kunde vara kass. Annars hade jag bytt den också. Nu slösade man ju bort 351:- på den härremmen i onödan. SHIT

    Magnus

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Innan du går o köper en ny spännare för många pengar kan du testa tipset i denna tråd och kanske rädda din gamla?:
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... &highlight

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Köp inte rem på mekonomen. De är omöjlig att få att sitta kvar, fabrikatet är Daiko tror jag. Dessa remmar har inte, i alla fall inte den jag fick, någon tillräcklig v-formning på de små spåren och därför inte passar perfekt på remhjulen.

    Kan ju vara så att jag fick ett dåligt exemplar också.

    Byt din spännare och köp en originalrem så ska det säkert inte krångla

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Köp inte rem på mekonomen. De är omöjlig att få att sitta kvar, fabrikatet är Daiko tror jag. Dessa remmar har inte, i alla fall inte den jag fick, någon tillräcklig v-formning på de små spåren och därför inte passar perfekt på remhjulen.

    Kan ju vara så att jag fick ett dåligt exemplar också.

    Byt din spännare och köp en originalrem så ska det säkert inte krångla

    Mvh Martin
    Kan jag inte hålla med om, bytte rem + löphjul på min i somras som jag köpte på Mekonomen, fick en Contitech rem, och bra löphjul med SKF-lager i båda.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    329
    Dayco är (tillsammans med Gates) världens största tillverkare av remmar för fordonsindustrin, framförallt kamremmar!
    De monteras på fabrik i de flesta europeiska bilar.

    Mekomens huvudleverantör av drivremmar är i första hand Contitech, som har lika hög kvalitet som Dayco och Gates, och i andra hand Dayco (bra med flera leverantörer).
    Alla såna där multiribbremmar tillverkas efter en internationell mall. V-formningen är exakt lika, men tex Biltemas remmar kan vara tillverkade av lägra/billigare kvalitet.

    Alla remmar, spännare, löphjul etc som säljs hos Mekonomen får kallas orginaldel då de har samma kvalitet (eller högre!) än det som Saab säljer. De får naturligtivs användas i bilar utan att några garantier eller så försvinner. 3 års garanti lämnar dessutom Mekonomen och självklart finns det kvalitets-certifikat på grejerna.
    Jag tror Meca och Autoexperten kan uppvisa samma kvalitet.

    Mvh / Bert

  12. #12
    Guest
    Tack för svaren och tipsen gubs. Köpte en rem i förra veckan hos mekonomen, den som nu är kass. Contitech var det så jag tror inte det beror på remmen. Ska till mekonomen och hämta grejorna nu. Man blir lika förvånad varje gång en reservdelsfirma har grejor på lager .

    Mvh Magnus

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183
    Det var hur som helst fysisk skillnad mellan saab original och Mekonomen Den från mekonomen hoppade av redan när den gick på startmotorn, medan saab original funka perfa med en gång.
    Originalremmmens spårning var lite V-formad men det var inte den från mekonomens. Har någon annan har fått bättre resultat så är det ju bra att det bara har strulat för mig.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 119
    Citat Ursprungligen postat av TurboBear^
    Hej T16.

    Tack för ditt svar. Var ut och kollade när motorn stod på tomgång. Remspännarhjulet rör sig/hoppar hela tiden så det verkar nästan som om spännaren är slut.
    Får hoppas att jag kan få tag på nya delar i morgon då jag ska flytta på torsdag. 104 mil.
    Fast det är väl för mycket att hoppas att dom har delar i lager.
    Ska kolla rullen också Airflow. Tack.

    Mvh Magnus
    Jag tänkte mer på att remmen kan vobbla upp och ner på den långa sträckan mellan de övre remhjulen, men ta och dra i remmen uppåt där så känner du om spännaren åker ihop utan att dämpa alltså bara fjädrar.

    Tror speedparts hade bra pris på spännaren, dessutom samma tillverkare som orginal.

    Det ät två remhjul som brukar bli dåliga, de håller ungefär lika länge som en rem.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    sene de u itne helt ovanligt med skeva remskivor på vevaxlen heler -.- de e av dubelmasse typ dvs en järnkäna so siter på axeln en gumiring å sen skälva slitbanan

    gumiringen brukar släppa å skivan blir skev stäl bilen å tomgång å titta på den den ska gå spikrak inga avikelser alls
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

Liknande ämnen

  1. Saab träff denna vecka? 13-18 maj
    Av Trued i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 17:16
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 23:28
  3. 1 vecka gammal iphone 3gs 6000:-
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-09-21, 20:31
  4. 9000 cs 2,0i 4 l olja på en vecka?
    Av Crave i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-18, 11:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •