Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: sliten mutter i oljetråget

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12

    sliten mutter i oljetråget

    Hej, ny här på forumet. Skulle byta olja på min nyinförskaffade Saab 9000 CD o muttern var så rundad att det inte gick med nyckel. Min fråga är, vad kan man använda för att få bort skiten så jag kan byta ut den? Funkar det med en rörtång eller liknande? Försökte med en polygrip men den snurrade bara...orkade väl inte klämma ihop den hårt nog.

    En sak till. Skulle tömma kylaren också men fick inget bra grepp om tappluggen. Går man underifrån så e det ju nån stålkant i vägen om man går genom det lilla hålet. Hade en lite längre tång till hjälp men den tog emot i stålkanten. Måste man plocka bort plastskyddet under eller?

    Tacksam för svar
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    300
    Tjena och välkommen ! Pluggen brukar man få loss med rörtång, eller knacka loss den med huggmejsel.

    Undvik helst att lossa avtappningen på kylaren, risken att nåt går sönder eller inte tätar kan ju inträffa. Jag brukar hellre lossa nedre kylarslangen på vattenpumpen, sedan riktar man slangen neråt då rinner allt ut
    SAAB 9-5 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    tackar!
    Huggmejsel låter aggressivt. Nån chans att man hackar sönder nåt? typ gängor i tråget?
    Får ta o dra ur den slangen istället då. Blir till o rota där i morrn då.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 131
    Medlem#
    2555
    Provat att knacka på 1/2 tum?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Rörtång funkar i alla lägen.

    Ang. pluggen för vattnet i kylaren. Jag har tagit bort många i mina dar och aldrig råkat ut för att det skulle bli otätt? Jag brukar använda en tång liknande denna. http://www.biltema.se/products/product. ... emId=80273
    Plasten får tas bort innan, eller iaf vikas ner.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    RZ: Har inte provat att knacka på nåt ännu för när man e meknovis så vet man inte riktigt hur mycket man kan ta i o så hade jag ingen hel oljeplugg att byta med heller. Måste köpa en sån först. Jag använde en 13mm hylsa...det e väl mindre än ½tum eller? e inte det typ 14mm

    RonnyO: Den tången jag hade va liknande men lite smalare o längre. Det som krånglade va ju stålkanten som va i vägen. Det gick inte att vrida tången pga den.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 783
    Citat Ursprungligen postat av brandskadad
    Jag använde en 13mm hylsa...det e väl mindre än ½tum eller? e inte det typ 14mm
    1" = 25.4mm vilket betyder att ½" ju är mindre än 13mm, därav RZ:s resonemang.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Guest
    Finns en slags tång som drar åt mer ju hårdare man drar. Vet ej vad dom heter dock. Riktigt bra för runda muttrar/bultar. Använde själv en sån till oljepluggen.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    sant...det e 12,7mm, mitt misstag. Fast å andra sidan e ju pluggen nästan rund så det får nog bli en rörtång o en massa muskler.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  10. #10
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 073
    Citat Ursprungligen postat av brandskadad
    RonnyO: Den tången jag hade va liknande men lite smalare o längre. Det som krånglade va ju stålkanten som va i vägen. Det gick inte att vrida tången pga den.
    Jo stålkanten är lite i vägen men inte mer. Du får ju använda tången i samma riktning som en skruvmejsel, om du förstår vad jag menar. Den kan altså inte vara för klen för då vrider den sig.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Haram City
    Inlägg
    167
    Här är den ultimata lösningen på rundragna skallar

    BAHCO 141



    Har inte haft bättre verktyg någonsin, bulten går av innan den glider.

    // G
    KÖR: Datsun 120Y coupe , Volvo 244DL , Volvo 444 , Volvo 850 s, Volvo 965 2,5 se.

    Och nu även Saab 9-5 Aero-03.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 602
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    Här är den ultimata lösningen på rundragna skallar

    BAHCO 141



    Har inte haft bättre verktyg någonsin, bulten går av innan den glider.

    // G
    Har en likadan själv!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    jag blir så trött...tråkigt när man har tummen mitt i handen när det gäller bilar. Oljepluggen klarar jag förmodligen av men den där jävla kylaren. Finns det nån som har tid att hjälpa till? Helst i västmanland eller södermanland.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 602
    Brandskadad: Tror du fixar kylaren också, får du det inte att funka med pluggen så gör som Snöhatare tipsar med att lossa nedre kylslangen och ställ in ett kärl under, lättare än att pinka.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    BAHCO 141



    Har inte haft bättre verktyg någonsin, bulten går av innan den glider.
    Och då behöver man en sån här: HILTI




    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 602
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    Citat Ursprungligen postat av Greken
    BAHCO 141



    Har inte haft bättre verktyg någonsin, bulten går av innan den glider.
    Och då behöver man en sån här: HILTI




    /jn

    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Brandskadad: Tror du fixar kylaren också, får du det inte att funka med pluggen så gör som Snöhatare tipsar med att lossa nedre kylslangen och ställ in ett kärl under, lättare än att pinka.

    Mitt största problem är väl att jag e rädd för att jag inte får ihop det igen skulle jag tro. Nedre kylslangen e den tjocka längst ner till vänster va? Hade svårt att komma åt slangklämman för att kolla vad jag behövde för storlek på nyckeln. Ska väl ge mig på oljepluggen i morrn iaf. Jag kan inte mycket om bilar som ni märker. Vill verkligen lära mig mer så det e väl bara att pula. Lyckades iaf byta luftfiltret efter en massa svärande o trixande men nu kan jag ju det så det borde gå lättare nästa år, hehe. BTW, ska det va olja i luftfiltret? Såg att det va lite oljedroppigt där. Tror inte det som satt har blivit bytt på många herrans år.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 602
    Citat Ursprungligen postat av brandskadad
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Brandskadad: Tror du fixar kylaren också, får du det inte att funka med pluggen så gör som Snöhatare tipsar med att lossa nedre kylslangen och ställ in ett kärl under, lättare än att pinka.

    Mitt största problem är väl att jag e rädd för att jag inte får ihop det igen skulle jag tro. Nedre kylslangen e den tjocka längst ner till vänster va? Hade svårt att komma åt slangklämman för att kolla vad jag behövde för storlek på nyckeln.
    Japp, det stämmer, den som går till vattenpumpen, brukar vara 7mm skalle på slangklämmor, ha gärna en klämma i reserv också, har de suttit länge kan de gå på fikarast när man skall dra åt dem igen. Har hänt mig ett par gånger, därför är det skönt att ha ett skapligt sortiment hemma.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Köping
    Inlägg
    12
    Får väl ta o införskaffa lite klämmor då för de flesta ser ut att redan va på fikarast, hehe. Kanske skulle behöva byta slangen också men det får bli till sommaren när det e skönare att jobba utomhus. Blir dyrt i GDS hallen på ok.

    Tack för hjälpen.
    Saab 9000 CD t16 -88 33000mil...vann jag?

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    99
    Citat Ursprungligen postat av brandskadad
    Får väl ta o införskaffa lite klämmor då för de flesta ser ut att redan va på fikarast, hehe. Kanske skulle behöva byta slangen också men det får bli till sommaren när det e skönare att jobba utomhus. Blir dyrt i GDS hallen på ok.

    Tack för hjälpen.
    hade ett helvete att få loss mina slangklämmor men efter myket våldande så släppte det så fint så
    ang oljepluggen så instämmer jag med föregående talare, rörtång modell stor får loss den...

Liknande ämnen

  1. Oljetråget på 9-5 Aero?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-02-03, 20:05
  2. Spricka i oljetråget
    Av fabbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 11:04
  3. Övertryck i oljetråget?
    Av Karkkainen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 14:59
  4. Få bort oljetråget??
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 20:46
  5. Oljetråget??
    Av pumpe3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-18, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •