Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vilken Olja kan man köra på? B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    349

    Vilken Olja kan man köra på? B2x5

    Tjena!
    Jag satt nu och funderade på vilken olja man ska köra på.
    Jag har Quaker state 5w-40 i bilen nu. Är Agip 5w-40 nåt att köra på i en 9-5 aero-02 med Nordic steg2?

    Eller vad har ni för sås era ögonstenar

    Mvh Masse
    STCS 2941

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Låter bra!

    Jag skulle köra på 5w-40 vid åretrunt bruk av något känt märke, tror inte att det är någon hokus pokus skillnad mellan de kända märkena.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Det där med oljor är ju alltid en jäkla soppa. Många har ju en alldeles egen uppfattning om vilka fabrikat och viskositeter man bör/ska använda. Frågar man på Bilcity rekommenderar dom t.ex gärna Mobil 1, Fridafors Bilservice håller Quaker State varmt om hjärtat och så vidare. Personligen lyssnar jag gärna på herrarna i overall i Fridafors just av anledningen att jag vet att dom sysslat med bilsport ett bra tag. Men det är MIN alldeles egen uppfattning som säger mig det...

    Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Och jag anser att vad som funkar i en racemotor inte alls behöver (och förmodligen inte är det heller) fungera bra i en "vanlig" motor.. Dessa två världar ligger långt ifrån varandra. Jag väljer nog att lita på oljeexperterna på Saabs motorlabb som undersöker hur olika oljor påverkar Saabs motorer då det är det som det handlar om.

    /Rydde

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    151
    Medlem#
    12641
    Som jag sa.. Det är MIN alldeles egna uppfattning. Eller?
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    364
    Detta med motor olja beror även från bil till bil ibland med, ena bilen vill ha en och en annan en annan.

    Provat många olika och vissa suger motorn som fan och andra håller längre, och detta testat på fler än en bil.

    Mvh Martin
    Nya bilen på Garaget
    Red cars is the shit

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    447

    olja

    Citat Ursprungligen postat av Tajger
    Detta med motor olja beror även från bil till bil ibland med, ena bilen vill ha en och en annan en annan.

    Provat många olika och vissa suger motorn som fan och andra håller längre, och detta testat på fler än en bil.

    Mvh Martin
    Läste ngnstans att ngn körde på Quaker Stare 4 trucks and wheel olja. Har faktiskt tänkt testa denna nu för även killarna på Autox-perten:s killar rekommenderar denna olja.

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Som jag sa.. Det är MIN alldeles egna uppfattning. Eller?
    Eller? Ja, det tror jag med bestämdhet det är, det var ju du som skrev det iaf.

    Och det som jag skrev under är MIN uppfattning

    /R

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av RacingEdition
    Som jag sa.. Det är MIN alldeles egna uppfattning. Eller?
    Eller? Ja, det tror jag med bestämdhet det är, det var ju du som skrev det iaf.

    Och det som jag skrev under är MIN uppfattning

    /R
    Vad använder du för olja?

    Mvh Masse
    STCS 2941

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Jag?

    Mobil1, 0/40 oftast, nån avstickare med 5/50 en sommar och ett test med Castrol nånting 5/40 eller 0/40 på den med.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    varför köpa så dyr olja?

    Agrols sortiment är ju så mycket billigare o kolla in klassnngarna på www.agrol.se!!

    Använder själv Biltema i min bil! Har funkat jättebra!

    Mobil 1 är så dyr o castrol med.. Kan ju inte skämma bort bilen med vadsomhällst när klassningen är det samma på ex biltemaoljan.

    Till min turbo nu tänker jag använda antingen Valvoline super syn 5-40. Eller Agrol spectra 5-40. Eller BP sortiment, det är ju castrol som köpt upp det har jag hört..

    Så varför spånsra bolagen för reklamen på 3-400 extra. När du får en lika bra olja för halva priset!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    150
    Det är svårt att säga att en olja har "funkat bra".Det är oljans egenskaper som avgör hur den beter sig i motorn och hur bra den smörjer.Motorn kommer att gå men hur mår den efter x antal mil?Kör nu med Castrol Lightec 5 5w/40.Är sugen att prova den nya Castrol 0w/40.
    Pilot igen....
    Saab og 9-3 Steg 2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Mobil 1 är så dyr o castrol med.. Kan ju inte skämma bort bilen med vadsomhällst när klassningen är det samma på ex biltemaoljan.
    Mobil 1 köper vi ju till klubbrabatt...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    Rullade tidigare på 76 olja jag, men numera har jag förmånligt "avtal" på Pennzoil, så då var det enkelt
    det är som sagt något man själv får välja men det blir inte haveri bara för att det står castrol 5w-50 istället för Mobil1 5w-50.

    Störst åtgång har jag på 25w-50 , saabarna går mest på Pennzoils 5w-40 API SM/CF
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Tommy Henriksson
    Mobil 1 är så dyr o castrol med.. Kan ju inte skämma bort bilen med vadsomhällst när klassningen är det samma på ex biltemaoljan.
    Mobil 1 köper vi ju till klubbrabatt...

    Mvh

    KK
    ok, det ä bara o bli medlem då o inte bara stödmedlem? Hur mycket rabatt? Handlar ju ex på Helmia o där får jag upp till 20-30% på volvo org delar. Rabatt, sen på ett ställe till där en kompis jobbar som mekaniker kan jag få upp till 25% på allt inklusive valvoline oljan jag tänker köpa. Tänkte om det kan löna sig o bli medlem här med!


    m.v.h Tommy

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Jag kör Mobil1 5W/50, den verkar fungera bra.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    kör nu på biltema semi 10-40 119kr 4liter. ska köra med Agrol nova nästa säsong, får hyffsat bra pris 20kr litern är väl överkomligt, byter hellre 4ggr på denna olja än 1gång på dyrare olja

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Om du känner för det så får du gärna utveckla resonemanget kring 1 byte med bra olja vs. 4 byten med en sämre. Själv så tycker jag att det är lite fel väg att gå.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Om du känner för det så får du gärna utveckla resonemanget kring 1 byte med bra olja vs. 4 byten med en sämre. Själv så tycker jag att det är lite fel väg att gå.

    Har du inte förstått det? Det är antal gånger och inte kvalité som avgör. Bah! Vad får du för idér på jobbet?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 121
    Tex. mineralolja klarar inte lika långa intervaller mellan bytena som en syntet, det säger inget om smörjegenskaperna men vad jag vet är det ingen mineralolja som klarar 3000 mils intervaller.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. Vilken olja i B2x5?
    Av Znyper i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 139
    Senaste inlägg: 2020-08-17, 19:03
  2. Olja i cylinder 1 OG9-5 B2x5
    Av robinbu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-07-08, 00:20
  3. Olja under tändkassett OG9-5 B2x5
    Av Joelsk17 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-04-27, 18:57
  4. Vad för olja bör jag köra med? B2x4
    Av elin_rrr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-01, 18:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •