Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Problem att få bort hjulskruv! Tips?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    157

    Problem att få bort hjulskruv! Tips?

    Tjena!

    Har ju köpt en Saab för inte så länge sedan. Den står nu i garaget för lite kosmetisk rostfixning

    Tänkte då passa på å byta till vinterdäck, men schi fick jag. Jag eller rättare sagt farsan har fått loss 3 av 4:a hjul. På det 4:rde så får vi loss 4 av 5 bultar den 5 sitter utav bara satan . De tidigare har också vart jobbiga å få loss men har tillslut gått, men den sista går inte å rubba. Bilen står på backen handbromsen åtdragen till max men hjulet bara snurrar, har även startat bilen för å bromsa med fotbromsen medans farsan mekar men icke.

    Så tips mottages tacksamt då det känns irriterande å behöva köra omkring med 1 sommarhjul pga 1 hjulbult Men snart är ju det ett seriöst alternativ då jag börjar lacka å det rejält

    Kan tilläga att div klosar har plaserats under hjulet men det hjälper inte för att hjulet klättrar över Det verktyg vi använder är något farsan betalat ca: 500:- för på OkQ8 som har ett stöd i backen å sedan lyfter man, lite samma princip som med ett spärrskaft som skall palla för omkring 65 eller om det var 650 kpb (kilopondmeter) å det har gått sönder flera gånger fast gått å få ihop igen. Så att det sitter om man säger som så

    Så vad finns kvar å göra??

    Tips: när ni byter däck så smörj in hjulbultarna med något så behöver inte ni detta helvete med hjulbultar som sitter fast. För att det må kanske vara skrattretande för några (skadeglädjen den enda sanna glädjen ) men det är inte speciellt kul.

    Tack på förhand!
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Testa med typ C5 56. Låt dra en timme. Slå sedan med en mini slägga rakt på bullten, så kanske det släpper. Annars kan du testa att värma på "navet/skivan" med en gasol flaska eller värmepistol. Ta det lite lungt så du inte varmer för mycket så att fettet i navet ger sig av.
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Försök hitta något långt rör lr liknande.. sen trä det på skaftet till nyckeln nu har du en jäkla kraft... Men var försiktig så inte bulten går av, dränk den i 5-56 och allt annat smörj medel du kan hitta och låt det stå ett tag.. sen kan du alltid försöka slå med släga lr liknande på skaftet det kan göra susen... vid montering så använd ABSOLUT inget slags smörjfett till bultarna ENDAST kopparpasta

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå Medlemsnummer:3894
    Inlägg
    360
    Sätt i dom andra bultarna och dra åt lite.
    Sänk ner bilen nästan helt från domkraften
    Använd hylsa med skaft och ta ett långt rör till förlängning (funkar även på fälgkors)
    Billös

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    dränk den i 5-56

    Mvh
    Jag var först!
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  6. #6
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Skryt då
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hässelby Väster om Stockholm
    Inlägg
    157
    Tjena!

    Tack för all inputt Bilen står redan på backen utan domkraft men hjulet snurrar ändå, det är där problemet sitter att hjulet snurrar så fort man går på bulten Kan man låsa fast hjulet med något så att det inte snurrar?
    SAAB=Snabb, Attraktiv, (A)erogonomisk, Brutal

    Kör en ambasadblå Saab 900 Se Turbo med rost.

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Bromsa!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    971
    Citat Ursprungligen postat av Frippe
    Sätt i dom andra bultarna och dra åt lite.
    Sänk ner bilen nästan helt från domkraften
    Använd hylsa med skaft och ta ett långt rör till förlängning (funkar även på fälgkors)
    dra åt dom andra så mycket du vågar, så kommer förhoppningsvis spänningarna minska på den bulten som kärvar.
    Det är jobbigt det där med hjulbultar, dom ska bara dras med runt 140 Nm, men dom flesta drar ju med muttermaskin (även jag ibland)
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    2 759
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    dra åt dom andra så mycket du vågar, så kommer förhoppningsvis spänningarna minska på den bulten som kärvar.
    Det är jobbigt det där med hjulbultar, dom ska bara dras med runt 140 Nm, men dom flesta drar ju med muttermaskin (även jag ibland)
    120 Nm är det väl för alufälgar och lite mindre för plåt?
    Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
    Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
    BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
    BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    970
    en liten kulhammare som mellanlägg och slå utav helvete med en slägga eller stor tung hammare, det funkar.
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  12. #12

    Re: Problem att få bort hjulbult! Tips??

    Citat Ursprungligen postat av Turbo Tompa
    Tips: när ni byter däck så smörj in hjulbultarna med något så behöver inte ni detta helvete med hjulbultar som sitter fast.
    Det specificerade momentet för hjulskruvarna är för torra gängor. Om gängorna smörjs så blir skruvarna dragna för hårt och riskerar att fastna eller t.o.m. gå sönder på grund av utmattning. Hjulskruvarna ska dras med torra gängor till specificerat moment, vanligtvis 120Nm. Görs detta riktigt så sitter de inte för hårt när de ska bort.

    Varför har du hjulet upphissat när du försöker lossa skruven?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 343
    Medlem#
    9481
    gör som jag gjorde.
    på med alla hjul.

    de som kärvar så skruvar du hit bultarna med handen så de sitter löst, ta en liten kort runda med bilen och sväng kraftigt så burkar de släppa.
    har jag gjort ett par gånger och fått tipset från min far som jobbat som saabmeck i 15 år.

    brukar alltid funka fint, men tänk på att hjulet sitter inte riktigt, blir en del oväsen när de släpper så du behöver ju inte åka 5km hemmifrån, jag körde 2-3 gånger fram och tillbaks på gatan innan de släpte.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 068
    För lossande av trilskande hjul- eller navbultar har jag Biltemas 3/4 T-handtag 10-1792 á98:-,kraftadapterhylssa 10-343 á 69,90, 17mm krafthylsa 10-2817 á 29,90 samt ett passande järnrör på ca 1,5-2meter.

    Assistenten trycker hårt på bromspedalen, och med en hastig knyck lossar man bulten. Om du drar sakta går den av lättare. (Därmed inte sagt att du inte kan dra av den ändå).
    Om verktygen går sönder är det bara att åka tebax å byta, 10års garanti (jag frågade om det gällde i just ett sånt här fall och det gjorde det).
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    337
    Då jag lyckades med konststycket att dra sönder en låsbult så slutade det med att farsan tog en kil och en hammare och hamrade loss den, gick alldeles utmärkt.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 049
    Hur kan hjulet snurra om du trycker på bromsen?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    971
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Då jag lyckades med konststycket att dra sönder en låsbult så slutade det med att farsan tog en kil och en hammare och hamrade loss den, gick alldeles utmärkt.
    lätt att skada fälgen bara...
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 697
    Aluminiumpasta på bultarna funkar alltid.
    Du kan dra dem tills dina knogar vitnar och ändå släpepr dom lätt och fint när du ska lossa dom.
    Detta har funkat på mina 50-60 bilar, min fars bilar under ca 50-60000 mil mfl mfl
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Aluminiumpasta på bultarna funkar alltid.
    Du kan dra dem tills dina knogar vitnar och ändå släpepr dom lätt och fint när du ska lossa dom.
    Stackars utmattade hjulskruvar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    740
    Jag vet inte om det kan hjälpa men jag hade en hjulbult som satt som sjutton när jag skulle byta till sommarhjul i våras.

    Jag tog ett fälgkors och lade ena ändan på en pallbock. Sedan letade jag fram ett långt rör som kompisen trädde på fälgkorset. Sedan drog han i ena ända med röret och jag ställde på på andra änden....

    Kan kanske vara något...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Längd hjulskruv NG9-3
    Av Mrhoyt i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 21:19
  2. [LÖST] Vilken gänga hjulskruv OG9-3
    Av TMT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 11:35

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •