Sidan 1 av 9 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 173

Ämne: GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*

  1. #1
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    GULSAAB inför 2006 *Projekt 2006 avslutat*

    Tänkte jag skulle lägga upp en liten projekttråd för de som är intressserade

    Bilen gick ju ganska bra säsongen 05, så det blir inte så där jättestora förandringar till nästa år.
    Det som är gjort hitills är att jag byggde ihop ett nytt bränslesystem med två pumpar varav den ena går hela tiden och den andra startar när man kommer över 3000 rpm. Så slipper man lite problem med för höga bränsletryck på tomgång. Det gamla systemet låg precis på smärtgränsen vad pumpen klarade och när jag använde lustgasen tog helt enkelt soppan slut.


    Sedan håller det på att byggas en ny motor, som förhoppningsvis ska ha högre effekthållbarhet än den som sitter i nu, bla ska det i JE-kolvar i en nyrenoverad bottendel


    Ovan bottendelen ska det på en lite modifierad korttopp så att den ska passa ihop med mitt insug


    Turbon blir samma som 05, det finns ju effekt kvar att plocka ur den. Och jag gillade hur den uppförde sig på min bil.


    Dessutom har jag införskaffat nya spridare på 788cc/st och en mapsensor som ska tillåta laddtryck på upp till 2,7 bar.
    Effekten ska vara kvar på ungefär det samma (Kanske aningen mer ) men målet är c.a 450 dhk Dock får man ju se hur det ser ut när den ska upp i rototest för att mappas

    Motorn ifrån 05 blir befodrad till besiktningsmotor, eller om man hittar på något annat skoj med den


    Mats

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    linköping
    Inlägg
    237
    ska bli intresant att följa.

    MVH / Fille
    Rebuilding Diplomat saab - Platinablue 9000T -88

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 457
    Mats>>
    Blir intressant det här..!:-)
    Men jag funderar på det att låta andra pumpen starta upp efter 3000 rpm...det finns ingen risk att det kommer bli problem att hinna få fram soppan "i tid"? Jag tänker att det tar några sekunder innan den trycker på som den ska. Jag kör ju själv dubbla pumpar från catchen och funderade först på samma sak,men blev lite tveksam.

    En idé jag hade istället var att bygga en spänningsregulator till pumparna styrd via mappsensorn, så man får med både beroende på ladd och varvtal.(Att låta mappsensorn styra var faktiskt Preshos idé ) Mappsensorns utspänning skulle då alltså styra en regulatorkrets mellan låt säga 7V-13,8V så båda pumparna har kontinuerligt flöde hela tiden.


    Kör du förresten vanlig oljetrycksgivare för bränsletrycksmätningen ? Inga problem att köra bensin i den? *nyfiken*
    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 894
    är målet att ha samma effekt som 05 eller lite mer 450hk du hade väl ca 473hk + lite till på slutet nu får du allt förklara dig tycker jag

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 092
    Coolt!

  6. #6
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Lerne
    Mats>>
    Blir intressant det här..!:-)
    Men jag funderar på det att låta andra pumpen starta upp efter 3000 rpm...det finns ingen risk att det kommer bli problem att hinna få fram soppan "i tid"? Jag tänker att det tar några sekunder innan den trycker på som den ska. Jag kör ju själv dubbla pumpar från catchen och funderade först på samma sak,men blev lite tveksam.

    En idé jag hade istället var att bygga en spänningsregulator till pumparna styrd via mappsensorn, så man får med både beroende på ladd och varvtal.(Att låta mappsensorn styra var faktiskt Preshos idé ) Mappsensorns utspänning skulle då alltså styra en regulatorkrets mellan låt säga 7V-13,8V så båda pumparna har kontinuerligt flöde hela tiden.


    Kör du förresten vanlig oljetrycksgivare för bränsletrycksmätningen ? Inga problem att köra bensin i den? *nyfiken*
    MVH Lerne
    Pump nr 1 klarar ju av att leverera soppa för drygt 500hk, så även om det tar någon sekund för att bygga tryck så tror jag inte det gör så mycket. Dessutom så startar den ju redan när man går upp på startvarv.

    Jag kan styra den både på tryck och varvtal i sprutet men av den anledningen du nämde först så valde jag att bara styra den på varvtal, sedan går den 15 sek efter den kommit under 3000 rpm igen.

    Det är en vanlig oljetrycksgivare som sitter för att mäta bränsletrycket, och det funkar bra, har suttit där i ett antal år nu. Och är allt tätt så ska det ju teoretiskt vara en luftspalt mellan bensin och givare

    Mats

  7. #7
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är målet att ha samma effekt som 05 eller lite mer 450hk du hade väl ca 473hk + lite till på slutet nu får du allt förklara dig tycker jag
    He He var inte meningen att förvirra dig
    05 hade jag 420 hk på driven plus racesoppa och lustgas, 06 siktar jag på att ha c:a 450 på driven, dock tror jag att jag mappar efter den effekten med VP ifrån början och har effekt som 05 på vanlig 98.

    Mats

  8. #8
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 091
    Ahh, inte ett år för tidigt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 894
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    är målet att ha samma effekt som 05 eller lite mer 450hk du hade väl ca 473hk + lite till på slutet nu får du allt förklara dig tycker jag
    He He var inte meningen att förvirra dig
    05 hade jag 420 hk på driven plus racesoppa och lustgas, 06 siktar jag på att ha c:a 450 på driven, dock tror jag att jag mappar efter den effekten med VP ifrån början och har effekt som 05 på vanlig 98.

    Mats
    då är jag med lycka till cs nästa år då

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 058
    Låter intressant det här...

    Såg dig på Emmaboda i år... gillar dina fina baktändningar vid växling


    Ingen som har film på det?
    Gone country....

  11. #11
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Motorn börjar växa fram så sakta
    Toppen sitter dock bara på i testsyfte, då det inte finns något i fodrerna ännu



    Tyvärr är man en sån bakåtsträvare att man inte ser att framtiden ligger ännu längre tillbaka

    En liten bild på två vänner som jag tycker mycket om att ha med i bilen, dock inte tillsammans

  12. #12
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Låter intressant det här...

    Såg dig på Emmaboda i år... gillar dina fina baktändningar vid växling


    Ingen som har film på det?
    He He får ju tyvärr inte höra dem själv särskilt ofta, men det smäller ju ganska bra ibland

    Mats

  13. #13
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 091
    Ser mysigt ut. Ska du ha andra foder ???
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Ser verkligen helschysst ut, de får man hålla med om.

    Du hade inga planer på att skippa B202:an och få en 2liters motor med längre stakar eller gå upp till 2,3:a på samma gång? Använda B234 block alltså...

    Är annars styrservon ett måste att ha kvar? Blir rattknycken kanske outhärdliga utan?


    Hursomhelst, keep up the good work! Och framförallt håll kvar den inställning till grejer som du verkar ha nu också, man ska inte jaga upp sig eller bli fördärvad för minsta småsak.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  15. #15
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ser mysigt ut. Ska du ha andra foder ???
    Nej menade bara att det inte fanns några kolvar i dem ännu men de är på G

    Citat Ursprungligen postat av Ken-1
    Ser verkligen helschysst ut, de får man hålla med om.

    Du hade inga planer på att skippa B202:an och få en 2liters motor med längre stakar eller gå upp till 2,3:a på samma gång? Använda B234 block alltså...

    Är annars styrservon ett måste att ha kvar? Blir rattknycken kanske outhärdliga utan?


    Hursomhelst, keep up the good work! Och framförallt håll kvar den inställning till grejer som du verkar ha nu också, man ska inte jaga upp sig eller bli fördärvad för minsta småsak
    Njaa tankarna finns väl att man skulle gått upp lite i volym, men det har aldrig blivit av riktigt. Men vem vet, någon gång i framtiden kanske någon tycker att jag behöver en sådan, och skänker mig en .

    Körde utan styrservo tills jag kapade mig lite i handleden med vinkelslipen i början av sommaren. Så visst går det bra, men efter jag (eller rättare sagt lillebror) monterade tillbaka den så tyckte jag det var värt den effektförlusten att ha den.
    Är jäkligt tungstyrt med MT-däck utan servo

    Däremot tror jag man tjänar mer effektmässigt på att ha en eletrisk vattenpump, så en sådan får det bli när jag får lite pengar över någon gång.

    Mats

  16. #16
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 091
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ser mysigt ut. Ska du ha andra foder ???
    Nej menade bara att det inte fanns några kolvar i dem ännu men de är på G
    Ahh ok. Tyckte det lät väldigt märkligt..

    Hur mycket varvar du? Utnyttjar du fördelen med 2.0? Händer det något kul med toppen i vinter? tuffa stålklumpar ist. för orginaltryckarna?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    vad är det för snurra du har?

  18. #18
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Ser mysigt ut. Ska du ha andra foder ???
    Nej menade bara att det inte fanns några kolvar i dem ännu men de är på G
    Ahh ok. Tyckte det lät väldigt märkligt..

    Hur mycket varvar du? Utnyttjar du fördelen med 2.0? Händer det något kul med toppen i vinter? tuffa stålklumpar ist. för orginaltryckarna?
    Jag varvar bara moderata 6600, har faktiskt aldrig tyckt att det gått bättre med att varva min maskin högre. Men man kanske skulle prova igen någon gång.
    Jag byter topp till en korttopp istället för min långtopp, mest för att jag hoppas på att slippa ifrån sprickproblemet. Men blir flödet lite bättre av det, så klagar jag inte
    Och med mina snälla kammar behövs inte några stålklumpar

  19. #19
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    vad är det för snurra du har?
    Det är en Schwitser S200, kan ge luft för c:a 600 hk

    Mats

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    2 291
    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av Tomsan
    vad är det för snurra du har?
    Det är en Schwitser S200, kan ge luft för c:a 600 hk

    Mats
    men du kör väl inte med orginal grenrör som på bilden?

Liknande ämnen

  1. Svar: 730
    Senaste inlägg: 2011-06-04, 10:01
  2. Projekt 9-5 Aero Roadster, Förbereder inför knutan.
    Av Turbo_Performance i forum Projekt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 22:58
  3. GULSAAB inför 2008 *Projekttråd nedlagd*
    Av GULSAAB i forum Projekt
    Svar: 180
    Senaste inlägg: 2007-12-10, 16:12
  4. Projekt NORDIC 9-3 SC-R 2006
    Av NordicDalarna i forum Projekt
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •