Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Missljud från ... bensinpumpen?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    7

    Missljud från ... bensinpumpen?

    Hej,

    Jag har under några månaders tid haft ett tjutande i bilen. Det kommer från mitt under bakvagnen och hörs in i kupén. Om jag sätter på tändningen så tycker jag att det ljud som låter när pumpen jobbar upp trycket, låter snarlikt med det ljud som envist tjuter när motorn är igång.

    Ska tillägga att det är inte konsekvent att det låter men det lutar åt 60% av körningen.

    Bilen är en Vector kombi -02 som har gått 5500 mil. Enligt service anteckningarna så skall den ju inte bytas förrän 11000 mil. Och med tanke på marginalerna så borde det ju vara nästan 10000mil innan den säckar ihop.

    (förresten, är det 1 eller 2 pumpar i ovanstående?)
    Är det någon som har råkat ut för liknande och hur har ni i så fall fixat det?

    Mvh

    Nico

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Verkar som det är b-pumpen, gör så här, stäng av motorn, vrid tändningen till läge ON. Nu skall det höras ett tjut i ca. 2 sekunder, det är b-pumpen du hör.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    7
    Stämmer bra det!

    Då återstår frågan om vad som gäller här.

    - Skall jag gensast uppsöka verkstad?
    - Eller ska jag bara brännar runt och låtsas som att ingenting har hänt tills nästa service?
    - Eller börja meka själv? ehum.. kanske inte...

    Dyrt eller billigt... tja den som lever får se.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Hmmm, svårt o veta utan att hört ljudet.
    Men, om det "skriker som en gris" är det byte snarast.
    Likaså om ljudet skiftar i karaktär.
    Ett diskret surrande, inte malande, är vanligtvis OK.
    NOTERA att även den bästa helt nya pumpen låter lite.

    Jag kan inte rek. att du byter den själv, av den enkla anledningen att bensin kan brinna "nå't väldigt".
    Dock är det en ganska enkel operation om man har ett litet verktyg för att lossa/dra överfallet till pumpen. Jag gör det på runt 5-6 minuter tror jag...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Johanneshov
    Inlägg
    43
    Är det samma verktyg som behövs till en 9000 cs -200 från 96? Kanske måste också jag byta inom en inte allt för lång framtid. Bilen har dock gått 16000 på samma pump, vilket ju är lite trevligare än dryga 5000 - om det inte går på någon form av garanti.

    Min lilla pump har en lustig egenhet, den tjuter när jag slår på tändningen första gången, men om jag kort slår av tändningen och sedan slår på den igen hörs ingenting!

    Vad är det i pumpen som låter? I min gamla Audi var det nylonskovlar innuti pumpen. Den lät alltid mycket mer vintertid än sommartid, vilket någon förklarade med att bensinen i pumpen är "torrare" vintertid för att inte orsaka proppar. Därför kunde man slå i en deciliter 2-taktsolja i tanken så slutade ljudet. Den mängden olja i en full tank är försumbar och skadar tydligen inte på något sätt vare sig katt eller hund, förlåt jag menar lambda. Flera hade använt metoden i flera år utan att bilprovningen gnetade.

    mvh Jörgen

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Bytte en pump på en 9-5 2.0t -98 för ett tag sedan och det är lite meck.
    Pumpen sa bara upp sig "pang bom" utan något speciellt ljud innan.
    I ditt fall skulle jag låta "ett vant öra" lyssna på den alternativt mäta upp trycket innan du dömer ut den,
    som sagt låter de en hel del även som helt nya/väl fungerande.

    Om du behöver byta går det till ungefär så här:

    Det går att trockla upp pump/armatur utan specialverktyget men det är BETYDLIGT mycket enklare om man har det....
    Det man bör tänka på är att vara noggrann med renheten, dammsug "hålan" där armatur/pump sitter innan du lyfter upp allt.
    Lossa bränsletrycklsang och retur, dessa är i plast och kan vara bökiga att få ur.
    Försiktighet krävs även när man lyfter upp armaturen, armen till nivåmätaren sticker ut lite dumt och är även den är i plast.

    Köper man en lös pump behöver man även en slangstump och ett par slangklämmor
    då orginalslangarna mellan armatur/pump är i hårdplast och måste skäras loss.
    Finns säkert pumpsatser (tex hos SP) om man vill ha det färdigt.

    Lossa pumpen ifrån armaturen och montera dit den nya (renhet igen), sitter ett filter där oxo som bör göras rent.
    Montera tillbaka hela "klumpen" i tanken.
    Minns jag rätt finns det markeringar i armatur och i tanken som skall peka mitt för varandra för att det skall bli rätt.

    __________________________________________________

    Finns det alltså ett pumpbyte med i servicen det var något nytt för mig

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jugglis
    Är det samma verktyg som behövs till en 9000 cs -200 från 96? Kanske måste också jag byta inom en inte allt för lång framtid. Bilen har dock gått 16000 på samma pump, vilket ju är lite trevligare än dryga 5000 - om det inte går på någon form av garanti.

    Min lilla pump har en lustig egenhet, den tjuter när jag slår på tändningen första gången, men om jag kort slår av tändningen och sedan slår på den igen hörs ingenting!

    Vad är det i pumpen som låter? I min gamla Audi var det nylonskovlar innuti pumpen. Den lät alltid mycket mer vintertid än sommartid, vilket någon förklarade med att bensinen i pumpen är "torrare" vintertid för att inte orsaka proppar. Därför kunde man slå i en deciliter 2-taktsolja i tanken så slutade ljudet. Den mängden olja i en full tank är försumbar och skadar tydligen inte på något sätt vare sig katt eller hund, förlåt jag menar lambda. Flera hade använt metoden i flera år utan att bilprovningen gnetade.

    mvh Jörgen


    Att pumpen låter första gången och inte andra gången du vrider till tändläge beror troligast på att den fick upp trycket den första gången och känner av att det är onödigt att pumpa mer. Om den får stå ett tag kanske den tappar trycket igen och pumpar en andra gång....så är det på farsans Audi A6 iaf..

    /Micke

Liknande ämnen

  1. Missljud från turbon på min 9-3
    Av andreas92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 00:52
  2. [LÖST] Missljud från motorn OG9-3
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •