Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 60 av 60

Ämne: GLT efter trimning OG9-5 B2x5

  1. #41
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 850
    Hej !

    Aha (?) måste säga att jag uppfattde det som "ni" hade nå't med leverantören av detta superba trim att göra, detta med tanke på vad som skrevs innan. Detta är alltså fel ?

    Du skrev ju själv att det inte var nå't fel på bilen vid felsökning, men med din senare förklaring så fattar jag. Å du, utgå inte från att du inte är dum, min teori är att alla människor faktiskt är "dumma ibland".

    Vidare, du skall veta en sak, jag är ganska trött på att lösa problem åt andra, i detta fallet är problemet inte ditt, kundens utan leverantörens. De borde kunna ge en hint om vad som är knas. De har ju trimmat bilen o skall vara experter ? Är det sedan bilens fel så är problemet vanligtvis kundens.

    Jag tar mig friheten att ifrågasätta, du förstår att i de fall jag är inkopplad på knepiga bilar så är det inte helt sällan en serie missförstånd, gärna kryddat med okunskap som mer eller mindre orsakat/förvärrat situationen. Av denna enkla anledning så ifrågasätter jag.
    Det är ju bara att följa serien av inlägg så tycker jag att det ringer en varningsklocka. Man blir inte expert på bilar på några veckor eller för att man kan låna en Tech 2.

    Så, HUR LYDER hela historian på bilen ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #42
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av joacim77
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?
    Har skrivit fel... Är en 2,0t ltt... Skall det bli skillnad om man kopplar ur magnetventilen??
    Ja då ska motorn ladda grundtryck, drygt 0,4 bar.
    Fast så funkar det väl inte på T7-motorer? Jag har fattat det som att enda sättet att kolla GLT på dessa är att trycksätta WG-klockan och kolla vid vilket tryck den börjar öppna.

    Helt rätt, fel av mig.

  3. #43
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 076
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av joacim77
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?
    Har skrivit fel... Är en 2,0t ltt... Skall det bli skillnad om man kopplar ur magnetventilen??
    Ja då ska motorn ladda grundtryck, drygt 0,4 bar.
    Fast så funkar det väl inte på T7-motorer? Jag har fattat det som att enda sättet att kolla GLT på dessa är att trycksätta WG-klockan och kolla vid vilket tryck den börjar öppna.

    Helt rätt, fel av mig.
    Hur kan det vara på det viset?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Aha (?) måste säga att jag uppfattde det som "ni" hade nå't med leverantören av detta superba trim att göra, detta med tanke på vad som skrevs innan. Detta är alltså fel ?

    Du skrev ju själv att det inte var nå't fel på bilen vid felsökning, men med din senare förklaring så fattar jag. Å du, utgå inte från att du inte är dum, min teori är att alla människor faktiskt är "dumma ibland".

    Vidare, du skall veta en sak, jag är ganska trött på att lösa problem åt andra, i detta fallet är problemet inte ditt, kundens utan leverantörens. De borde kunna ge en hint om vad som är knas. De har ju trimmat bilen o skall vara experter ? Är det sedan bilens fel så är problemet vanligtvis kundens.

    Jag tar mig friheten att ifrågasätta, du förstår att i de fall jag är inkopplad på knepiga bilar så är det inte helt sällan en serie missförstånd, gärna kryddat med okunskap som mer eller mindre orsakat/förvärrat situationen. Av denna enkla anledning så ifrågasätter jag.
    Det är ju bara att följa serien av inlägg så tycker jag att det ringer en varningsklocka. Man blir inte expert på bilar på några veckor eller för att man kan låna en Tech 2.

    Så, HUR LYDER hela historian på bilen ?
    Hela historian lyder som följer:

    Vi har en STEG 1 box från SP som vi kopplade in i bilen (en SAAB 9-5 2,0 t). Efter att vi kopplat in boxen så laddar bilen 0,65 bar vilket är långt under vad den skall göra. Vi började söka lite efter fel själva utan större resultat. Provade att rycka WG-slangen vilket resulterade i att bilen laddade över 1 bar (vi släppte av direkt när vi konstaterade att bilen klarar av att ladda).
    Eftersom att vi inte löste problemet så tog vi kontakt med SP och lämnade bilen till dom för felsökning. Felsökningen avbröts eftersom att inga fel hittades och killen behövde bilen.
    Vi har fortfarande inte lyckats hitta problemet trots att vi i det stora hela har kollat och bytt "allt".

    Vill även säga att Speedparts verkligen har försökt att hjälpa oss med detta och jag tror säkert att dom hittar felet om dom kan få den tid på sig som det verkar krävas, men vi vet inte hur långt tid detta kan ta?

    Där står vi idag.

  5. #45
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Vad laddar bilen med orginalboxen ?

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Vad laddar bilen med orginalboxen ?
    Vet inte exakt vad den laddar original men den går precis som den ska göra original..

  7. #47
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 850
    Hej !

    Hur VET du att "bilen går precis som den skall" ??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #48
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hur VET du att "bilen går precis som den skall" ??
    Det beror ju på hur man ser på det... Men den visar inga felkoder, den laddar som den ska och den känns som vilken annan original 9-5 2,0t. Men visst kan felet finnas även med originalboxen fast det inte märks förens man skall öka laddtrycket...

  9. #49
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Citat Ursprungligen postat av joacim77
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hur VET du att "bilen går precis som den skall" ??
    Det beror ju på hur man ser på det... Men den visar inga felkoder, den laddar som den ska och den känns som vilken annan original 9-5 2,0t. Men visst kan felet finnas även med originalboxen fast det inte märks förens man skall öka laddtrycket...
    Hur vet du att den laddar som den ska när du inte har någon siffra. Den visar ju inga felkoder nu heller när den inte " går som den ska"
    Känns som vilken 9-5 2,0a som helst, låter som en vag beskrivning.

    Det jag fiskar efter är om den laddar 0,65bar även orginal.

  10. #50
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av a_ljungstrom
    Jasså det säger du. Men vad skulle du göra i min sitts jag har ju inte lust att lägga en förmögenhet på att leta fel. Dom hade säkert kunnat hittat felet om dom hade fått ha bilen kvar men jag behövde den och har inte en massa pengar att lägga på fel sökning.

    Skall ni köpa det allra biligatste reservera något för risken Ni tar.
    Gör Ni det, har Ni också råd att betala lite mer för det som är bättre!
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  11. #51
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 850
    Hej !

    Med risk för att låta jävligt dryg, men det är nog på hög tid att släppa denna bilen o istället hålla på med nå't man begriper sig på.
    Kanske jag missförstår, men i alla svar så läcker oceaner av missförstånd o okunnskap igenom. Detta är nå't som i sämsta fall kan stå bilägaren dyrt, i form av motorskador.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #52

    Problemet löst med laddtrycket!

    Har nu löst mitt probelm med 9-5 efter mycket om och men. Problemet var att Katen var igensatt. Efter att ha kapat ut innehållet så laddar nu bilen mellen 0.7-1.0 bar. Har desutom ersatt den gamlöa nu med en 300cells och bilen går kanon. Vill Tacka Speedparts för en fin suport och Realcar samt dom som hjälpt mig på forumet.

  13. #53
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 122
    Medlem#
    6234

    Re: Problemet löst med laddtrycket!

    Hur fan kunde inte Speedparts hitta det felet??? Går dom bara på felkoder eller??? Dom hade ju bilen i en hel vecka! Jag hade ju inte hittat det felet med en gång med min dåliga erfarenhet inom Trionic-systemen... Men ändå dom ska ju vara experter..

    MVH // Mr_Lööf
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  14. #54
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 514
    Medlem#
    5622

    Re: Problemet löst med laddtrycket!

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Hur fan kunde inte Speedparts hitta det felet??? Går dom bara på felkoder eller??? Dom hade ju bilen i en hel vecka! Jag hade ju inte hittat det felet med en gång med min dåliga erfarenhet inom Trionic-systemen... Men ändå dom ska ju vara experter..

    MVH // Mr_Lööf
    Oj, tog så många månader att hitta det felet alltså. Det var en något långsam felsökning. hehe

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  15. #55
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    600
    HAHA klart det var avgasröret !!! fatta jag direkt när jag börja läsa igenom tråden.

    har haft ett par saabar (8 st) och det har faktiskt hänt 3 gånger att avgas eller katten ger upp. Senast så rammla bakre ljudämparen in på min ng900t och bilen ladda glt fast dämparen inte var särskilt rostig på utsidan alltså ganksa svårt att felsöka. Dela ljudämparen och inuti var den inte fin. Så nu är det 3" rostfritt från tubo o bak som gäller punkt.

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 006
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    HAHA klart det var avgasröret !!! fatta jag direkt när jag börja läsa igenom tråden.

    har haft ett par saabar (8 st) och det har faktiskt hänt 3 gånger att avgas eller katten ger upp. Senast så rammla bakre ljudämparen in på min ng900t och bilen ladda glt fast dämparen inte var särskilt rostig på utsidan alltså ganksa svårt att felsöka. Dela ljudämparen och inuti var den inte fin. Så nu är det 3" rostfritt från tubo o bak som gäller punkt.
    Ja med facit i handen är alla experter..... Om du var så säker varför berättade du inte vad felet var då ?

    Redan i Oktober så gavs det på förslag.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Skrivet: ons, 2005-okt-26, 10:38

    Igentäppt avgassystem ?

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    600
    med facit i handen ?

    Ja sa ju att jag trodde det i början av tråden innan jag läste att han hittat felet, tänkte faktiskt skriva det men så läste jag att han hittat felet . Verkar vara vanligt att systemen täpps igen.

  18. #58
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 514
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Jowlot
    med facit i handen ?
    Ja tråden är över ett halvår gammal...

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  19. #59
    Knepigt. Min gick som ett skott när jag fick tillbaka den. SP brukar aldrig strula till saker och ting vad jag vet/hört och läst.

    Men har du betalat för att få bilen att gå bättre så ska den gå bättre också.
    och om INTE så bör du som sagt kräva pengarna tillbaka och be dom återställa de saker de har skruvat på eller bytt ut.

    Självklart så går de med på detta då de MÅSTE!
    Saab 9000 CS -94 Vinterbilen.
    Ford Sierra RS Cosworth 4x4 -91 Sommarbilen.

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    bra att bilen funka rnu igen so den ska dvs.
    Lite svagt av SP att utesluta katt/avgas,när dom haft bilen en vecka.

    kräv pengar tillbax!
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •