Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 60

Ämne: GLT efter trimning OG9-5 B2x5

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    "servicemustaschen"


    Åter till ämnet!

    Är allt detta bytt eller kontrollerat hos Speedparts ?

    Rätt tändstift
    DI-plattan
    Magnetventilen
    Tryckklocka
    Kärvande wastegate
    Avlastningsventilen
    Vakumslangar
    tryckslangar
    Intercoolersprickor
    Backventiler

  2. #22
    Citat Ursprungligen postat av negative
    "servicemustaschen"


    Åter till ämnet!

    Är allt detta bytt eller kontrollerat hos Speedparts ?

    Rätt tändstift
    DI-plattan
    Magnetventilen
    Tryckklocka
    Kärvande wastegate
    Avlastningsventilen
    Vakumslangar
    tryckslangar
    Intercoolersprickor
    Backventiler
    Tjenare...

    Allt som du har räknat upp är kollat och utbytt. Plus att även insuget är bytt mot ett annat. Ända felet som hittats är en backventil som läckte vilken är bytt utan resultat. Bilen visar inga felkoder. Problemet kvarstår!!

  3. #23
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    och turbon är helt okej ?

    du har inte provat med en anna nstyrbox med steg trim ?

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Eftersom den andra tråden stängdes (helt korrekt) så svarar jag här.

    joacim77>>
    Ni får ingen hjälp av mig, jag känner inte för att jobba gratis åt företag.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #25
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Laddar bilen bra om du rycker wg-slangen?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Igentäppt avgassystem ?

  7. #27
    Kolla katalysatorn och sista burken.

    En idé kan vara att kolla avgasvärden först.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Hur var det, är det 0,65 bar konstant ? Vad ligger GLT på ?


    MARKUS

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Laddar bilen bra om du rycker wg-slangen?
    Bilen laddar en bra bit över 1 bar om man rycker WG-slangen..

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Hur var det, är det 0,65 bar konstant ? Vad ligger GLT på ?


    MARKUS
    Den ligger på konstant 0,65 bar... Vet ej vad glt är på en 9-5 2,0t?? Någon som vet det??

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Tommy 2453
    Kolla katalysatorn och sista burken.

    En idé kan vara att kolla avgasvärden först.
    Katten kan var idé att kolla oxå.. För övrigt så sitter det ett hemmabyggt 3" system med en fullflödesdämpare på bilen...

  12. #32
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?
    Har skrivit fel... Är en 2,0t ltt... Skall det bli skillnad om man kopplar ur magnetventilen??

  14. #34
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Med risk för att kanske bli lite missförstådd, men rådet till bilägaren torde vara att låta nå'n som kan felsöka istf. det som verkar pågå just nu.
    Detta är väl ett allmänt hållet råd till de som är det minsta lilla rädda om bilen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #35
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av joacim77
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?
    Har skrivit fel... Är en 2,0t ltt... Skall det bli skillnad om man kopplar ur magnetventilen??
    Ja då ska motorn ladda grundtryck, drygt 0,4 bar.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av joacim77
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    2.2? har du en 2.0t ltt ?

    har du kollat va den laddar när dom kopplar ut magnetventilen alltså drar ut kontakten till den ?
    Har skrivit fel... Är en 2,0t ltt... Skall det bli skillnad om man kopplar ur magnetventilen??
    Ja då ska motorn ladda grundtryck, drygt 0,4 bar.
    Fast så funkar det väl inte på T7-motorer? Jag har fattat det som att enda sättet att kolla GLT på dessa är att trycksätta WG-klockan och kolla vid vilket tryck den börjar öppna.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  17. #37
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Med risk för att kanske bli lite missförstådd, men rådet till bilägaren torde vara att låta nå'n som kan felsöka istf. det som verkar pågå just nu.
    Detta är väl ett allmänt hållet råd till de som är det minsta lilla rädda om bilen.
    Men eftersom att det inte finns något fel på bilen vid felsökning så blir det ju lite svårt!! Bilen lämnar inte en enda felkod varken som original eller som trimmad. Tror att ett bra sätt att fortsätta är att kolla efter och höra med andra som har erfarenheter av liknande problem. Eller?? Eftersom att detta är ett SAAB-forum och frågan är stalld i "Motor och motorstyrning" så kanske det finns personer som har en del att tillföra. Vi är glada för all hjälp vi kan få!!! Keep it up guys...

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av joacim77

    Men eftersom att det inte finns något fel på bilen vid felsökning så blir det ju lite svårt!! Bilen lämnar inte en enda felkod varken som original eller som trimmad.
    Bilen går som den skall när den körs med original box men den går inte bättre när ni sätter i trimmboxen ??
    Har jag fattat rätt ?
    Sunshine

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    a) Hjälp mig att reda ut en sak, vem är "NI" ?

    b) Det är ju visst fel på bilen, den ger ju inte det ös som är tänkt. Alltså är det fel på bilen !? Jo, visst är det.

    c) Att det inte sätts en felkod är I-N-T-E det samma som att bilen är felfri, det borde den som har lite erfarenhet veta.

    d) Av de frågor som du ställt, av den berättelse om vad som är utbytt så måste jag nog tyvärr stå fast vid mitt råd till ägaren, är du rädd om bilen ta den nå'n annan stans.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #40
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    a) Hjälp mig att reda ut en sak, vem är "NI" ?

    b) Det är ju visst fel på bilen, den ger ju inte det ös som är tänkt. Alltså är det fel på bilen !? Jo, visst är det.

    c) Att det inte sätts en felkod är I-N-T-E det samma som att bilen är felfri, det borde den som har lite erfarenhet veta.

    d) Av de frågor som du ställt, av den berättelse om vad som är utbytt så måste jag nog tyvärr stå fast vid mitt råd till ägaren, är du rädd om bilen ta den nå'n annan stans.
    a) VI är två helt vanliga personer som försöker få fart på en 9-5 2,0t.

    b & c) Klart att jag fattar att det är något fel på bilen (jag är inte dum), men det jag menade med det jag skrev var ju självklart att det finns inga felkoder. Och eftersom att det redan nu är så otroligt mycket som redan nu är testat och utbytt så behövde vi lite hjälp på vägen i form av erfarenheter. Men det kanske var fel att vända sig till detta forum när man har prob med en SAAB?? Det verkar ju som om många andra i denna tråd är angelägna att försöka hjälpa oss och inte bara ifrågasätta.

    d) Vart föreslår du att vi lämnar den då?? Eftersom att den redan har varit inlämnad utan större resultat och det verkar som om detta fel är riktigt svårt att hitta så är vi kanske inte så sugna på att lämna iväg den igen utan att kolla en del saker (med hjälp av andras erfarenheter) själva. Det brukar bli dyrt när man lämnar iväg bilen för felsökning när det verkar som om det kan ta hur långt tid som helst.

    MVH//Jocke

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •