Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: Färddatorbyte, lilla -> stora, går det?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54

    Färddatorbyte, lilla -> stora, går det?

    Jag har en 9000CC 2.3 -90 med den lilla färddatorn och vanlig AC.
    Förmodar att det är den lilla ialf då den bara visar batteriets volt och genomsnittsförbrukningen.

    Åkte med en kille som hade en 9000 CSE -94 för ett tag sen och han hade då förmodligen den stora färddatorn eftersom hans kunde avläsa bl.a hur många km till han kunde åka på det som var kvar i tanken.

    Den funktionen blev jag lite sugen på att ha jag också.
    Så nu undrar jag om det bara är att plocka ut huset där klockan samt "info" och "r" -knapparna sitter och sätta in ett annat hus som kommer från en bil med den stora färddatorn?
    Är det så lätt att byta till den stora färddatorn eller är det en massa mer man måste göra?


    Sen en fråga till..
    Ska det lysa i klockan eller i "info" och "r" -knapparna som i övriga knapparna i instrumentpanelen?
    Det gör nämligen inte det i min och det verkar lite märkligt tyckte jag.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Det är inga problem att byta, finns kablar där bakom som bara är att plugga i.. Däremot kan du behöva sätta in en tempmätare i fronten för att kunna läsa av yttertemp också.

    Finns ju två delar av färddatorn på 9000, dels den med analog eller digital klocka, sen delen som sitter under hastighetsmätaren med bränsleförbrukningsstapel. Båda finns i en liten o en stor version.

    Stora datorn som sitter under hastighetsmätaren innehåller funktionerna du beskrev från CS:en, volt, genomsnittsförbrukning, yttertemp, hur långt du kommer på tanken.

    Digitalklockan innehåller fler funktioner, typ genomsnittshastighet, trippmätare osv.

    Lättast är ju att byta bara delen med klockan på, men vill du ha allt så kan du ju alltid byta båda =)

    Om du ska försöka köpa en beg. så passar inte äldre årsmodellers dator i din bil utan modifiering, minns inte var gränsen går, men det är ett tips att kolla upp iaf.

    //U
    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Tack för ett alldeles utmärkt svar!

    Har plockat bort locket på instrumentpanelen och rivit runt lite. Vid klockan finns det två kontakter, dels den som sitter i och så en lös.
    Den lösa har dock minder(!) kablar (6st) i sig än den som sitter i (7st). Dessutom är två av dess kablar (blå och vit) i den lösa kopplade till en kontakt/skarv där dom tar slut. Är detta kablarna till temperatursensorn?
    Om inte, var kan jag finna dessa kablar?

    Jag hade tänk att byta displayen/datorn under hastighetsmätaren då det framför allt är dom funktionerna jag är ute efter. Är det då bara att trycka dit en ny display och så funkar allting eller är det något mer man måste göra, typ låta någon med Tech II konfigurera allt eller nått?
    Ska jag använda den kontakten till klockan som används idag eller den andra med färre kablar?

    Från vilka bilar kan jag ta displayen?
    Vilka bilar har den stora datorn orginal?
    Kan man se skillnad på den lilla resp den stora datorn/displayen när dom är avstängda och inte är startbara (som på skroten)?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    lite info

    EDU1
    -aktuell bränsleförbrukning
    -genomsnittlig bränsleförbrukning
    -batteriets spänning

    EDU2
    Vänstra delen
    -aktuell bränsleförbrukning
    -genomsnittlig bränsleförbrukning
    -möjlig körsträcka för den resterande bensinen i tanken
    -yttertempratur
    -batteriets spänning
    Högra delen
    -Check engine
    -Check radiator level
    -Check oil level
    -PRND 321 (endast autlåda)

    DCC
    -stora färddatorn?

    EDU1 finns endast i i modellerna

    Du har tänkt byta från edu 1 till 2? har du tänkt att ta ut klockhuset och sätta dit den stora digitala färddatorn? antar att det är dcc eller har jag fel?
    Subaru Legacy

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av davva
    DCC
    -stora färddatorn?
    Även kallad "musbion". Heter väl SCC (SAAB Car Computer)? på de senare modellerna?
    SCC kanske från -93 eller?

    Sök på forumet så finner du mer säkert info.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Ännu mer bra svar, vad glad jag blir!

    davva: Tack så mycket för den informationen, det var lärorikt!

    Jag vill alltså ha den vänstra delen av EDU2.
    Är den kompatibel med den högra delen av EDU1, alltså den analoga klockan?

    Bakom mitt "klockhus" finns det två kontakter som passar. Jag förmodar att den som idag inte andvänds är till för den högra delen av EDU2 ("musbion"), stämmer det?

    Finns alla givare (för utom temperatursensorn) monterade och inkopplade i alla bilar från fabrik?
    Om det finns så bör man ju utan problem kan byta från EDU1 (med analog klocka) till EDU2 (med musbio), eller hur?

    Ska knapparna "info" och "r" under min analoga klocka lysa som övriga panelknapparna?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Knapparna ska lysa ja, bara att byta lampa...

    Och det davva menade med vänster- och höger del var nog mer lokalt, alltså vänster och höger del av displayen som sitter under hastighetsmätaren (EDU)...

    Mvh

    /Martin

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Schlbuditz: Tack!

    Ahaa!!!

    Då sitter alltså den högra delen av EDU2 i alla bilar?
    Från vilket håll sett menas höger och vänster förresten? Förmodar att det är ifrån sittande possition i förarsätet (bäst å fråga så man är säker och inte kommer hem med fel del sen).

    Vad ger DCC:n/"musbion" för extrafunktioner då?

    Rättar kvarvarande frågor..
    Är den vänstra delen av EDU2 kompatibel med den analoga klockan?
    Alltså bara å byta ut delarna och trycka i kontakten igen så funkar allt?

    Bakom mitt "klockhus" finns det två kontakter som passar i klockhuset. Jag förmodar att den som idag inte andvänds är till för DCC:n ("musbion"), stämmer det?

    Finns alla givare (för utom temperatursensorn) monterade och inkopplade i alla bilar från fabrik?
    Om det finns så bör man ju utan problem kan byta från den EDU1 till EDU2 samt från analog klocka till DCC?

    DCC = Digital Car Computer?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av DaCure
    DCC = Digital Car Computer?
    Trodde jag också men läste benämningen Driver/Co-driverComputer nånstans, kanske en missuppfattning.

    SCC:n har funktioner som: distans to destination, average speed, time to arrival med flera.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Hmm.. nu är det lite problem här!

    Har varit på skroten nu i några timmar och rotat runt efter en ny display.
    Dock så har jag bara lyckats hitta likadana som den jag har förutom en!

    Den som var annorlunda hittade jag i en 2.0:a (ej turbo) och kontakterna i den såg inte alls ut som i min.
    I min finns det en stor bred kontakt som sitter i datorn och vars kablar går ihop med kabelstammen och sedan kommer fram igen som två kontakter som passar i klockhuset. Dessutom så sträcker sig själva höljet för kretskortet ut under varvräknaren.
    I 2.0:ans så fanns det ingen kontakt utan kablarna satt fastlödda i displayens kretskort och därifrån gick det sedan två uppsättningar kablar till två kontakter som sedan passar i klockhuset. Här saknades också utbyggnaden under varvräknaren.

    Hur ser jag på displayen att det är en EDU2?
    Är det som satt i 2.0:an en EDU2-display?
    Har alla andra bilar förutom i-modellerna EDU2-displayen?

    Dessutom lyckades jag inte hitta yttertemperaturgivaren.
    Exakt var i fronten sitter den?

    davva: Nu när jag kollat på lite olika displayer undrar jag vad du menar med vänster/höger sida? Displayen är ju inte på något sätt delbar och det finns bara ett kretskort till den. En aningen konfunderad..
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Det är samma display han menar, vänster sida av displayen visar en grupp av funktioner och höger sida visar en annan grupp funktioner, i samma display alltså...

    Yttertempgivaren sitter under stötfångaren, titta var dragöglan sitter och förflytta dig till andra sidan bilen så hittar du givaren på samma plats fast omvänt om du förstår? Lite svårt att beskriva...

    Så vitt jag vet har alla turbomodeller EDU2 men jag är inte säker, sedan börjar jag fundera på om inte EDU:n är förprogrammerad för vilken motortyp den tillhör så det kan bli lite fel på bränsleförbrukningsuträkningen men jag är inte säker på att det är så...

    Mvh

    /Martin

  12. #12
    Nu är det så här....Från och med 90 års modell finns det bara en typ av edu...det är edu3 och den finns i 2 varianter...en för manuell och en för automatisk växellåda
    edun programerades vid monteringen på saab för att få sina specifika egenskaper och troligen går den att programera om med hjälp av en tech2...Ring och hör med nån saabverkstad

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Sylte: Det där kan stämma mycket väl faktiskt!
    Om man kollar i Saabs EPC så står det t.o.m. mycket tydligt EDU 3 på alla displayer fr.o.m. -90. Kollar man däremot på årsmodell -89 så finns där flera olika displayer, alla med antingen EDU 1 eller EDU 2.

    Tack så jättemycket för den informationen!
    ...utan den hade jag nog fortsatt å monterat ut varenda display på var enda 9000 jag kommit åt i hela sthlms-området!

    Imorgon så blir det jag som ringer till någon Saabverkstad och kollar om dom inte kan programera om min display/EDU!
    Finns det någon här som vet någon bra och hjälpsam Saab-verkstad söder om Stockholm (mellan Södertälje och Sthlm) som har tillgång till Tech2 och som skulle kunna hjälpa mig med det här?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  14. #14
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    bara en liten inflikning, edu1 fanns visst på turbon, men bra som -85års modell, därefter var EDU2 standard i turbon.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Nu har jag fått tag i en display med alla funktioner jag vill ha samt en temperaturgivare, allt från en 9000 2.3 utan turbo som är äldre än -92.

    Har kopplat ihop allt och provat men självklart så fungerar ingenting på en gång utan nu har det kommit upp nya problem.

    När jag vrider om tändningen och displayen gå igång står det enbart "Err" på displayen. Sen kommer det fram en liten pil som blinkar och pekar på en punkt/prick, vad betyder det?

    Efter det så kommer hela displayen igång som vanligt bara att den där lilla pilen är kvar (blinkar fortfarande) samt punkten/pricken den pekar på (blinkar inte). Detta syns precis till vänster om 5:an som är ovanför bränsleförbrukningsstapeln.

    När man sen bläddrar på info-knappen och kommer till temperaturen så säger den att det är -40°C (går efter någon sekund ner till -39°C) i garaget. Detta är ju inte särskillt troligt då en mer pålitlig termometer säger att det är ca +15°C. Vad beror det här på och hur får man den att visa rätt?

    Sylte: Dom saabverkstäder jag pratade med visste inte hur displayen fungerade och om man kunde programera om den. I mina öron lät det som om dom inte hade särskillt bra koll på hur det fungerar över huvud taget. Alla hänvisade till sist till Saabs servicenummer för tekniska frågor, 0900-1025014, men det kostar ju multum att ringa, 20kr/min!

    Vad gör jag nu?
    Det fungerar ju förvisso men visar ju ordentligt fel.
    Kan man plugga in nån dator i bilen och konfigurera allt så det visar rätt?
    I så fall med vad ska man konfigurera, Tech2 eller ISAT?
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av DaCure
    När jag vrider om tändningen och displayen gå igång står det enbart "Err" på displayen. Sen kommer det fram en liten pil som blinkar och pekar på en punkt/prick, vad betyder det?

    Efter det så kommer hela displayen igång som vanligt bara att den där lilla pilen är kvar (blinkar fortfarande) samt punkten/pricken den pekar på (blinkar inte). Detta syns precis till vänster om 5:an som är ovanför bränsleförbrukningsstapeln.
    Är det så att du har lite bensin i tanken? Den där pilen börjar nämligen blinka när det börjar bli dags att tanka...
    Har du inte någon instruktionsbok där alla funktioner står med?

    Mvh

    /Martin

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    hej. har missat din tråd totalt men du verkar ha fått svar på mina oklarheter iaf angående dcc:n, är den bara plug and play? har ju klockhuset nu men vad jag har fattat det så ska det finnas kontakter bakom brädan.

    DaCure
    läs i instruktionsboken om dom olika eganskaperna hos edu, där hittade jag min info
    Subaru Legacy

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    54
    Schlbuditz: Va det inte värre än så?
    För visst har jag lite bensin i tanken för tillfället! Trodde det skulle vara en aningen värre, hehe!
    Tyvärr så har jag ju ingen instruktionsbok då någon tidigare ägare tyckt sig behöva den bättre än jag. Får nog ta och önska mig en i julklapp!

    Dock har jag fortfarande problem med att den visar "Err" (=Error?) i displayen när man vrider på tändningen samt att den tror att det är -40°C i garaget.

    davva: Tyvärr så är jag inte riktigt säker på hur det med DCC:n funkar då jag själv har kvar klockhuset och bara bytt EDU:n. Dock så finns det en risk att det kan vara lite krångligare då det finns två mystiska kablar från DCC-kontakten bakom instrumentbrädan. Sen krävs det nog någon form av kallibrering med Tech2/ISAT efter montering som för mig.
    En saabverkstad jag pratade med hade för sig att man var tvungen att konfigurera datorn efter man varit där och pillat, dock visste dom inte säkert då det var ett tag sen dom höll på med gamla 9000. Men jag ska försöka ta reda på så mycket som möjligt då jag ska in och konfigurera min EDU.

    Bakom klockhuset så finns det två kontakter. Den ena är till DCC:n och den andra är till klockhuset, dom ser dock likadana ut bara det att den som är till DCC:n har en sladd mindre än den till klockhuset (6st resp. 7st sladdar). Är dock lite fundersam över en sak.
    Från kontakten till DCC:n så går det två sladdar (en blå och en svart/vit) som bara är avklippta och fastbuntade på den grövre sladden som alla andra småsladdar som går till kontakten går i. Dessa två sladdar vet jag inte var dom ska gå.
    Men löser man det så ska det nog inte vara några problem att sätta in DCC:n.

    Lättaste sättet att ta bor klockhuset utan att skada det är genom att plocka bort locket på instrumentbrädan först och sedan trycka med en skruvmejsel på kopparblecket som klockhuset sitter fast med samtidigt som man försiktigt trycker ut det genom instrumenpanelen. Med detta sätt så slipper man dom otroligt fula bänd-märkena efter skruvmejslar. Sen ska man även ta det försiktigt även när man tar bort den stora kontakten till klockhuset då fästet till kontakten lätt går sönder om man är oförsiktigt och bara försöker bända loss den.
    ------)
    -¸.•´ ¸.•´¨)---¸.
    (¸.•´-----(¸.•´ Evil Snowflake Ski Team Sweden

  19. #19
    Hejsan igen.....
    dcc är bara att koppla in....den stora kontakten som sitter på klockan nu skall sitta till vänster på dcc:n bakifrån sett och den andra kontakten skall då uppenbarligen sitta till höger.....Angående dom lösa kablarna så är dom till för om du vill använda motorvärmar timern i dcc...inget att bry sig om alltså......
    Problemet med att tempen visar fel beror troligtvis på att det har ärgat i kontakthuset för tempgivaren...försök att pusta rent med lite sandpapper och kontaktspray så funkar det nog sen

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 135
    Citat Ursprungligen postat av Sylte
    Hejsan igen.....
    dcc är bara att koppla in....den stora kontakten som sitter på klockan nu skall sitta till vänster på dcc:n bakifrån sett och den andra kontakten skall då uppenbarligen sitta till höger.....Angående dom lösa kablarna så är dom till för om du vill använda motorvärmar timern i dcc...inget att bry sig om alltså......
    Problemet med att tempen visar fel beror troligtvis på att det har ärgat i kontakthuset för tempgivaren...försök att pusta rent med lite sandpapper och kontaktspray så funkar det nog sen
    okej som jag förstod då. är det samma mellan edu1 och 2, alltså bara bult on? eller behöves det nån extradragning?
    jo som sagt dom som hänger lös kan vara som sylte sa timm motorvärmar timern
    Subaru Legacy

Liknande ämnen

  1. Lilla stora medbringaren, skillnad axlar?
    Av ctg_putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 11:06
  2. lilla till stora färddatorn på en 900.
    Av roedluvan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 17:37
  3. Stora & lilla lådan OG900?
    Av B-motor i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-21, 23:58
  4. Stora datorn, ta från lilla?
    Av putte i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-04-19, 18:02
  5. lilla --> stora färddatorn
    Av davva i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-01-19, 13:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •