Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Inget ös i 9-5 2,3 ltt bsr steg1

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    19

    Inget ös i 9-5 2,3 ltt bsr steg1

    Jag har för ett par månader sen införskaffat ett steg 1 trim från BSR men jag upplever att bilen inte riktigt har det öset som jag förväntade mig. Bilen går inte speciellt mycket bättre och jag vet inte riktigt vad jag ska kolla på.

    Det jag har gjort hittils är att byta luftfilter, kollat glapp i turbon(inget glapp å den snurrade lätt och fint) kollat wastegate stången, bytt magnetventilen. Det är ungefär det jag hunnit med. Jag kan inte riktigt höra nåt vinande från turbon och märker ingen riktig turbokick alls. Är det nåt som dumpventilen kan ha med att göra? Är tacksam för tips och ideer
    SAAB 9-5 2.3t

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 568
    Du bör väl gå vidare med att verkligen mäta laddtrycket?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190

    Re: Inget ös i 9-5 2,3 ltt bsr steg1

    Citat Ursprungligen postat av Skuggis
    Är det nåt som dumpventilen kan ha med att göra? Är tacksam för tips och ideer
    Vad menar du med dumpventil? Modell/fabrikat?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    19

    Re: Inget ös i 9-5 2,3 ltt bsr steg1

    Citat Ursprungligen postat av KK

    Vad menar du med dumpventil? Modell/fabrikat?

    Mvh

    KK
    Den ska väl vara original så jag har ingen aning. Hur mäter jag lättast trycket? Bara att åka till micro och leta upp nån billig mätare?
    SAAB 9-5 2.3t

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 494
    För det första ska du väll ta kontakt med BSR tycker jag... dom borde väll kunna reda ut vad som är problemet.
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    19
    Nu har jag köpt en billig laddtrycksmätare som jag ska försöka koppla in i morrgon(om jag nu kan hitta var ) Det var PPC dosan jag köpte från BSR så jag har ju programerat boxen själv så det känns som om det är mitt ansvar å kolla lite själv på problemet innan jag kommer med massa dumma frågor till dom på BSR
    SAAB 9-5 2.3t

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Skuggis
    Nu har jag köpt en billig laddtrycksmätare som jag ska försöka koppla in i morrgon(om jag nu kan hitta var ) Det var PPC dosan jag köpte från BSR så jag har ju programerat boxen själv så det känns som om det är mitt ansvar å kolla lite själv på problemet innan jag kommer med massa dumma frågor till dom på BSR
    Jag tycker absolut inte att du har något ansvar att göra en avancerad felsökning, slå en signal till BSR.

    Ett relativt enkelt sätt att se ifall du har det ös du ska ha är att klocka en 100-150 km/h repa på tex fyran för att se skillnaden före/efter.

    Det kan ju vara så att effekten är väl maskerad (tex ingen "turbokick")
    9-5 Biopower -06, steg 1
    Tidigare 9-3 Aero, 260hk/350Nm

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    blir inet så bra drag med steg 1 tycker jag

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    19
    Kopplade in laddtrycksmätaren lite snabbt förut och den sa att den laddade runt 1.0-1.1 på tvåans växel när jag snabbtestade den. vid motorbroms låg den på noll. Vet dock inte om jag kopplat den rätt

    Följde slangen från avlastningsventilen till nån grej på torpedväggen sen gick det en slang ifrån den till spjällhuset och där kopplade jag in den, var det rätt?
    SAAB 9-5 2.3t

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Från den "grejen" vid torpedhuset så koppla den på den tredje slangen istället, så ska du se att den visar rätt + undertryck!

    Det är alltså vakumslangen till BTR du ska in på!

    En går ju till "dumpen"
    En till spjällhus
    Den tredje till BTR, där ska du in!

    Gör om gör rätt

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •