Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-5 AERO -00 Problem

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376

    Saab 9-5 AERO -00 Problem

    EDIT: Anders N fixade biffen...lös slang mellan bromssservon och insuget!

    Tjenare...har just inhandlat en Saab 9-5 Kombi Aero -00 och har fått en del jobbiga problem:

    1. När jag körde idag så tändes "Check Engine" och samtidigt så dog bilen när jag trampade ned kopplingen och körde på tomgång. Startade bilen igen och såg att tomgången svajade rejält och "fastnade" på 3000rpm för att sedan gå ner och döda motorn. Senare blinkade även "Check Engine" vid körning.

    2. I samband med ovan nämda problem så blev bromspedalen rejält styv och den går inte att trycka ner mer än 2-3 cm och det är svårt att bromsa.

    I övrigt så är det enda jag gjort med bilen idag var att köra snällt, fylla i en flaska insprutningsrengöring och sen så stod bilen still i 1 timme.

    Nån som har nån ledtråd till vad det kan vara?

  2. #2
    Hej !

    Skulle gissa på att det är DI eller vevaxelgivaren som spökar. Prova att låna en DI-kasset som du vet fungerar. Ang. bromspedalen så är det nog bara för att motorn stannat som servoverkan försvunnit och du har trampat den stumm.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Ett besök hos en verkstad med tillgång till Tech2 ger dig nog annars svart på vitt vad som krabbar.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Skulle gissa på att det är DI eller vevaxelgivaren som spökar. Prova att låna en DI-kasset som du vet fungerar. Ang. bromspedalen så är det nog bara för att motorn stannat som servoverkan försvunnit och du har trampat den stumm.
    Tjaa, då blir det väl verkstaden för mig då...har ingen polare som har en Saab överhuvudtaget... Den är inte körbar bilen, eftersom bromspedal fortsätter vara styv när man kör sedan också och bilen dör så fort jag trycker ner kopplingen...nån som har ett bra tips på billig verkstad i GBG-trakten?

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Citat Ursprungligen postat av m2949
    Hej !

    Skulle gissa på att det är DI eller vevaxelgivaren som spökar. Prova att låna en DI-kasset som du vet fungerar. Ang. bromspedalen så är det nog bara för att motorn stannat som servoverkan försvunnit och du har trampat den stumm.
    Tjaa, då blir det väl verkstaden för mig då...har ingen polare som har en Saab överhuvudtaget... Den är inte körbar bilen, eftersom bromspedal fortsätter vara styv när man kör sedan också och bilen dör så fort jag trycker ner kopplingen...nån som har ett bra tips på billig verkstad i GBG-trakten?
    Så motorn går att starta och bromspedalen är trots att motorn är igång konstig ? Skulle kanske kunna vara nått med multiremmen som driver alla pumpar.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Så motorn går att starta och bromspedalen är trots att motorn är igång konstig ? Skulle kanske kunna vara nått med multiremmen som driver alla pumpar.
    Japp, det är helskumt....om man kör så går bilen väl okej, inte på högsta prestanda men den går ju att köra iaf, men bromspedalen är fortfarande stenhård...

    Gillar inte mina första intryck jag fått av Saaben nu...

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Så motorn går att starta och bromspedalen är trots att motorn är igång konstig ? Skulle kanske kunna vara nått med multiremmen som driver alla pumpar.
    Japp, det är helskumt....om man kör så går bilen väl okej, inte på högsta prestanda men den går ju att köra iaf, men bromspedalen är fortfarande stenhård...

    Gillar inte mina första intryck jag fått av Saaben nu...
    Hej!

    Ta du o kolla vacuum ledningen mellan insuget och broms servot!
    Laer definitivt som du har felet dar, pga skenande varv och styv bromspedal!

    Lycka till!

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    5737
    Du skriver att den är nyinköpt såg jag nu. Har du ingen garanti från bilfirman kvar?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Du skriver att den är nyinköpt såg jag nu. Har du ingen garanti från bilfirman kvar?
    Privatköpt...tyvärr. Dock med fulltecknad servicebok och jag känner dessutom de två tidigare ägarna.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    Hej!

    Ta du o kolla vacuum ledningen mellan insuget och broms servot!
    Laer definitivt som du har felet dar, pga skenande varv och styv bromspedal!

    Lycka till!

    Mvh

    Anders
    Hmm, har inte så mycket koll på motorn än, har inte varit och skruvat
    Är den lätt att hitta om man är lite novis?

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    Hej!

    Ta du o kolla vacuum ledningen mellan insuget och broms servot!
    Laer definitivt som du har felet dar, pga skenande varv och styv bromspedal!

    Lycka till!

    Mvh

    Anders
    Hmm, har inte så mycket koll på motorn än, har inte varit och skruvat
    Är den lätt att hitta om man är lite novis?
    Hej igen!

    joda! inga problem!!

    oppna huven. nar du star vand mot motorn finns broms sevot till i hogra ovre delen av motor rummet! det ar runt och svart! ganska stort! Pa broms servot finns en plastleding som du kan kolla om den sitter fast eller ar skadad.

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Hej igen!

    joda! inga problem!!

    oppna huven. nar du star vand mot motorn finns broms sevot till i hogra ovre delen av motor rummet! det ar runt och svart! ganska stort! Pa broms servot finns en plastleding som du kan kolla om den sitter fast eller ar skadad.

    Mvh

    Anders
    Tackar...skall kolla det direkt så kanske det löser sig...Återkommer snart!

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    376
    Hej igen!

    joda! inga problem!!

    oppna huven. nar du star vand mot motorn finns broms sevot till i hogra ovre delen av motor rummet! det ar runt och svart! ganska stort! Pa broms servot finns en plastleding som du kan kolla om den sitter fast eller ar skadad.

    Mvh
    Anders
    Fy tusan! Det funkade!
    Tack så mycket för hjälpen, ALLA! Fast speciellt Anders då Min tro på SAAB är härmed återställd!

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Pebben
    Hej igen!

    joda! inga problem!!

    oppna huven. nar du star vand mot motorn finns broms sevot till i hogra ovre delen av motor rummet! det ar runt och svart! ganska stort! Pa broms servot finns en plastleding som du kan kolla om den sitter fast eller ar skadad.

    Mvh
    Anders
    Fy tusan! Det funkade!
    Tack så mycket för hjälpen, ALLA! Fast speciellt Anders då Min tro på SAAB är härmed återställd!
    Man Tackar!!!

    Kul att veta att man kan hjalpa Saab broder, trots att jag fn bor i Varsava!
    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem med RDS AS2 OG9-5 -04
    Av pluPP_n i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-06-19, 11:17
  2. Problem med saab 9-5 aero..
    Av woofergas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 10:59
  3. Problem med SAAB 95 AERO
    Av Focus RS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-20, 22:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •