Sidan 1 av 27 12311 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 527

Ämne: 9k aero -97, ng9-3 cab såld 131112

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997

    9k aero -97, ng9-3 cab såld 131112

    Eftersom det är så populärt att skriva en projekttråd så tänkte jag att jag inte skulle vara sämre.

    Det hela startade våren 2004. Efter att ha pluggat i ett antal år och efter det jobbat i ca ett år fanns det äntligen tillräckligt med pengar för att köpa en nyare bil. Något alternativ till Saab fanns det alrdig. Frågan var bara vad för Saab. Helst ville jag ha en aero. De alternativ som jag funderade mest på var og9-3 aero eller 9000 aero. Efter lite funderande kom jag fram till att en 9000 aero är lite roligare och lite mer ovanlig än en og9-3 aero och jag började leta mer aktivt. Jag tyckte under hela våren att de exemplar som dök upp på markanaden antingen var alldeles för dyra eller så hade de gått för många mil. Men en dag när jag var ute på Blocket så var den dock där! Lagom med mil och lagom med pengar. Jag ringde och mailade som en tok till ägaren och fick till slut tag på honom. Jodå, en svart 9000 aero med svart klädsel och taklucka och den var inte såld ännu. Jag bokade tågbiljett till Borås där säljaren bodde, flexade ut från jobbet och åkte dagen efter det att jag sett annonsen. Med en liten växel i fickan satte jag mig på tåget mot Borås. Tåget gick jävligt långsamt, trodde aldrig att jag skulle komma fram. Men efter ett par timmar så var det dags att kliva av vid Borås station. Vi hade kommit överens att säljaren skulle komma och hämta mig. Efter att ha klivit av såg jag bara en mörk 9000 cs, och gick därför mot den. När jag närmade mig tänkte jag "va fan, har jag åkt ända från Västerås för den här?" Det var en av de risigaste 9000 jag sett, bakom den kom det dock en till mörk 9000 som fullkomligt lyste i solen! Det var den! Efter provtur och ett par telefonsamtal med min expert på hemmplan (pappa, det är förövrigt hans "fel" att det bara är Saab som gäller) var saken klar, lite prut blev de då JT-systemet som satt på efter kat var dåligt. Efter betalning och kvitto åkte jag hem i en fin aero!

    Bilen som den såg ut när jag köpte den
    Bilden borta från Geting

    Under första månaderna så gjorde jag inte så mycket med den förutom att installera en laddtrycksmätare och ett rostfritt avgas efter kat i 2,5" från Alt-a.

    Laddtrycksmätare och inredning
    Bilden borta från Geting

    I år har det inte heller hänt så mycket mer än att ett proffs har fått lackbehandla och att jag har bytt bensinpump. Men jag har börjat samla lite saker för under vintervilan ska bilen få lite uppgradering.

    I garaget ligger följande och väntar:

    Chassi:
    Gula Koni
    H&R fjädrar
    Powerflex till framvagen
    Fjäderbensstag fram

    Fjäderbensstag (kommer att bli svart när det sitter på plats)
    Bilden borta från Geting

    Motor:
    JR filter
    Alu-intercooler ca 500x400x50, från Maptun
    Gröna spridare
    3" system från turbo med metallisk sportkat och 2,5" efter kat Borttagning av värmeplattor
    Koppling beställd i form av den "600-plattan" med speciallamell
    Kammar 260/9.2
    3 bars mapsensor
    Evo VI av
    Om det behövs också starkare wastegate
    Samt mappning på detta

    Kammar
    Bilden borta från Geting

    Av
    Bilden borta från Geting

    3" downpipe


    Kosmetika:
    "Ny" ventilkåpa
    Lite jobb i motorrummet i form av förbättring av vissa detaljer
    17" fälgar som ska målas i en mörkare grån nyans

    Ventilkåpa innan ny färg
    Bilden borta från Geting

    Fälgar innan omlackning
    Bilden borta från Geting

    Dessa åtgärder förväntar jag mig ha klara någon gång i maj nästa år. Om det skulle dyka upp lite mer pengar så blir det också en uppgradering av
    bromsarna.

    Vad tror ni kommer det att bli bra?

    Sä här ser bilen ut innan "ingreppen". Under tiden ska jag försöka uppdatera med lite fler bilder.

    Bilen nu
    Bilden borta från Geting

    Bilden borta från Geting
    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Läckert åk !!
    Finfint koncept. Men om hålet i plånboken bara är avgrundsdjupt så finns det alltid liiite till att skrapa fram. Byt ut snurran mot en 18t#6 el 19t#7 så har du 40-60 pållar extra.

    Eftersom du e hyffsat ny i saab-träsket så kan jag lära dig hur det fungerar när man trimmar. Man planerar att köpa grejer för en viss summa (allt man har), man köper grejer för 50% mer än man tänkte. Och innan allt är klart har det kostat dubbelt så mycket. Nu vet du..
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Jo, jag har faktiskt redan kommit på det där att man planerar till en viss nivå och sedan händer det något så att man går lite längre och så det har gått åt mer pengar...

    Jag är medvetan om att ett byte av turbo är det som måste göras för att komma längre men har inte tänkt att göra det förrän senare. Ska det spenderas mer pengar blir det på bromsar.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    392
    Det är något visst med svarta 9000 cs Aeros.....

    Lycka till med projektet, är definitivt mycket trevliga bilar!
    Bruksbil: Saab 9000 96'a 2.0ltt
    Busbil: Toyota Supra MKIV
    Länk till supran på garaget

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhultsmaffian
    Inlägg
    855
    VILL HA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Färdig kört på bana.....
    Nu kan man vara flaggvakt istället...
    ELLER

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej!

    Ser trevligt ut även om jag, naturligtvis, inte kan sanktionera fälgbytet.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: "Maxning" av TD04 15T #6 (9000 aero -97)

    Citat Ursprungligen postat av Break out

    Vad tror ni kommer det att bli bra?
    Hej !

    Ja, det blir nog fin fint.

    Fast sälj 17" fälgarna så får du en slant att spendera på ett 18T#7 eller 19T#7.




    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Tack för alla positiva ord!

    KK och TD04, originalfälgarna kommer inte att försvinna utan den finns alltid att tillgå när jag känner för att vara lite original 17":arna (som införskaffades för en billig peng, så en turbo får jag nog inte för dem) finns om/när nya frambromsar är på plats så att 16" inte funkar längre.

    /Jonas

    ps lite mer bilder kommer imorgon ds
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    17":arna (som införskaffades för en billig peng, så en turbo får jag nog inte för dem) finns om/när nya frambromsar är på plats så att 16" inte funkar längre.
    Hint: 308 mm skivor får plats innanför 16" Super Aero...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    17":arna (som införskaffades för en billig peng, så en turbo får jag nog inte för dem) finns om/när nya frambromsar är på plats så att 16" inte funkar längre.
    Hint: 308 mm skivor får plats innanför 16" Super Aero...

    Mvh

    KK
    Med vilka bromsok ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med vilka bromsok ?
    De här: http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... brakes.htm

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    För bromsarnas skull så räcker det med att sätta på ett par BRA belägg och stabial skivor .. Jag har Brembo bromsskivor och PAGID bromsbelägg .. en kombination som jag tycker funkar mycket bra.

    Synd att du aldrig fick testat kombinationen på Mantorp KK. Typiskt att folk skall åka av banan när det väl skall köras ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    För bromsarnas skull så räcker det med att sätta på ett par BRA belägg och stabial skivor .. Jag har Brembo bromsskivor och PAGID bromsbelägg .. en kombination som jag tycker funkar mycket bra.

    Synd att du aldrig fick testat kombinationen på Mantorp KK. Typiskt att folk skall åka av banan när det väl skall köras ..
    Hej,

    Instämmer. Men tänk på att du har finfina slicks, vilket gör en hel del för bromsprestandan på bana.

    Har ju själv kört Speedparts bromskit m. Tar-Ox belägg samt R-däck, just på Mantorp, så jag vet ungefär vad du menar.

    Just for the record (för er övriga): det var alltså inte jag som körde av banan...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Med vilka bromsok ?
    De här: http://www.abbottracing.com/2003/tuning ... brakes.htm

    Mvh

    KK
    Jag ska ta mig en närmare titt på det där brompaketet... Inte omöjligt, men jag måste ta mig en titt i plånboken också...

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Igår inhandlades en tryckplatta. Det blev den populära Sachs "600". Eftersom det finns de som har klagat på att den inte kopplar ur på lite högre varv med original lamell så har jag pratat med tummen här på forumet och han ska försöka få hem en speical lamell från Sachs som ska råda bot på det problemet.

    /Jonas

    edit: Tyvärr gick det inte att få tag på speciallamellen så det blir en ny original.
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Äntligen!!! Farsan har ordnad plats i garaget så man kan ta och börja med modifikationerna. Under tystnaden här har jag nästan renoverat klart fälgarna, beställt lite småsaker till kopplingsbytet och köpt mig en TD04 -19T #7 med rakt hus. Så när min 15T #6 ger upp är det bara att byta och kunna plocka en 30-50 hk till.

    När bilen är på plats i garget så blir det första åtgärden att plocka bort Ic och när det finns gavlar på den nya sätta dit den. Det tråkiga med garageplatsen är att den ligger i Strängnäs och jag bor i Västerås, så det kommer att ta ett tag...

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    629
    mappa med 19t direkt, mkt roligare (kan jag tänka mig, har aldig åkt 19t )

    fin bil , vill också ha en svart

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    mappa med 19t direkt, mkt roligare (kan jag tänka mig, har aldig åkt 19t )

    fin bil , vill också ha en svart
    Det skulle säkert vara det smarta, men ska bli ganska kul att se vad man kan få ut av 15T #6 med bra kringutrustning.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    997
    Jaha, nu har jag i alla fall börjat. Det går sakta men säkert framåt. Det som är lite irreterande är att nästan varje jävla skruv och mutter sitter som fan. Ic:n är i alla fall borta och gavlar till den nya är på gång. Jag har också hunnit med lite småsaker som putsning av fjäderbensstaget och förberett för byte av dämpare och fjädrar.

    En liten bild...



    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Fin bil och en trevlig projekttråd

    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Man planerar att köpa grejer för en viss summa (allt man har), man köper grejer för 50% mer än man tänkte. Och innan allt är klart har det kostat dubbelt så mycket. Nu vet du..
    ...dessutom tar det dubbelt så lång tid som du själv tror och 6 dubbelt så lång tid som din kärring tror


    MVH En till Jonas med svart SAAB.

Liknande ämnen

  1. 9-5 SC Aero -06 *Såld*
    Av Saneringa i forum Projekt
    Svar: 123
    Senaste inlägg: 2011-12-31, 20:29
  2. Saab 9-3 Aero Coupé - Såld.
    Av xpca i forum Projekt
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 13:09
  3. Svart 9000 Aero -96. SÅLD
    Av AntonAero i forum Projekt
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-11-05, 17:18
  4. 9-3sc Aero -06 (Såld)
    Av Rickard i forum Projekt
    Svar: 215
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 22:44
  5. 9-3 SS Aero SFR Edition - SÅLD!
    Av airflowfredde i forum Projekt
    Svar: 196
    Senaste inlägg: 2008-11-16, 20:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •