Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Gamnacke!

  1. #1
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276

    Gamnacke!

    SAAB har ju alltid varit kända för att ha bland de bekvämaste stolarna i bilvärlden. Tex så har jag alltid tyckt att man sitter underbart skönt i mina 9000-stolar, kan köra hur länge som helst utan tillstymmelse till träsmak. Däremot måste jag säga att stolarna i 9-5:an inte alls är lika sköna. Ironiskt nog tycker jag att jag sitter bättre i Linearstolarna än i sportstolarna.

    Men det STORA problemet är nackstöden som sitter så långt fram. Jag förstår att det ska vara så lite luft som möjligt mellan nacken och nackstödet för att whiplashskyddet ska bli så effektivt som möjligt, men som det är nu är det inte bra. Det finns ju ingen möjlighet att luta huvudet lite bekvämt bakåt pga att nackstödet är i vägen, efter en timmes körning har i alla fall jag utvecklat en svår sk gamnacke av att sitta med hakan i bröstet hela tiden. Är det verkligen ingen annan än jag som upplever samma problem???

    Jag har funderat på om man kan flytta de två "pinnarnas" infästning i själva nackstödet ca 3 cm "föröver". På så vis skulle nackstödet komma längre bak, utan att man förstör whiplashmekaniken.

    Är det någon som vet hur de här pinnarna är infästa i nackstödet samt hur man bär sig åt för att dra ur hela nackstödet med pinnar och allt ur stolen? Jag vore evigt tacksam för några bra idéer.

    Det blev långt det här, men det är skrivet i en smula affekt.
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  2. #2
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Ingen som några idéer?
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    264
    nu har jag en 9-3a men jag har väl för mig att stolarna är väldigt lika varandra..?

    nåväl, jag tycker iaf att de sitter perfekt som de gör nu. jag måste luta huvudet bakåt för att det ska ta i. om det hade suttit längre bak hade jag nog inte tagit i nackstödet alls.. lutar mig väldigt sällan tillbaka mot det för jag tycker man blir lätt trött då
    Scarabégrön 9000 2.3i

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Börja med att justera stolen så du sitter som man ska d.v.s. inte halvligga.
    In med rumpan mot ryggstödet. Vad har du för kroppsmått?
    De första årsmodellerna av 9-5 Aero hade lite bredare nackstöd (ytterligare ett exempel på att Saab verkligen spenderar pengar där det behövs) och dessa gav vissa kunder besvär då axlarna tog i. Man byte sedan tillbaka till den gamla lite smalare varianten. Lägsta justerhacket har även flyttats upp p.g.a. ändrade lagkrav.
    Justera nackstödet själv är lite komplicerat och inget man ska ge sig på.
    Fredrik J

  5. #5
    Grundladd Turborulles avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    276
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Börja med att justera stolen så du sitter som man ska d.v.s. inte halvligga.
    In med rumpan mot ryggstödet. Vad har du för kroppsmått?
    Jodå, jag har ägnat mycket tid att prova ut den bästa körställningen. Halvlåg gjorde jag när jag var 18 år, i takt med ökande ålder har ryggstödet succesivt skruvats uppåt. Fast jag har ännu inte kommit till "gubbemedhattivolvoläget" där man sitter med näsan ovanför ratten.

    Kroppsmåtten är nog rätt normala, 179cm/68kg, så jag bör ju få plats i stolen.

    Jag sitter relativt bra i Linearstolarna, men i och med att sportstolarna har en djupare skålning i ryggen så kommer ryggraden längre bakåt, utan att huvudet tillåts att göra sammaledes.

    Jag inser, pecis som du mycket riktigt påpekar, att ombyggnad av nackstöd inte är något för hemmapulare. Men just nu känns det som nöden inte har någon lag. Kan det verkligen vara så att det bara är jag av alla SAAB-förare som upplevt det här problemet???
    BMW 328 GT M-sport
    Tidigare: og900 turbo 3d 1980, og900 turbo 3d 1981, og900i 3d 1985, Volvo 744 GLE 1988, 9000 CSE 1994, 9-5 Aero SC 2004
    https://www.garaget.org/Turborulle

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •