Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Vilken termostat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    Vilken termostat?

    Tänkte byta min termostat, för jag tycker arbetstemperaturen ligger väldigt lågt på den nuvarande... nålen borde åtminstone ligga på "kl.9" eller över efter en tids körning, men den är snarare på "7.30" om ni hänger med (?), dvs nästan i bott.

    Nu finns det på Mekonomen inte mindre än 4 olika termostater=

    1- Extra kall.
    2- "normal".
    3- Vinter.
    4- Vinter/extra varm.

    Vilken skall jag välja??? Har 9000 CSE 2.3-97.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Du ska ha den som öppnar vid 89 grader, sen vilken det är utav dom fyra vet i fan. Inte så dyr på Saab annars.

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    OK, tack! Ska kontakta Mekonomen och höra vilken det är...

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    OK, tack! Ska kontakta Mekonomen och höra vilken det är...
    Hur lätt som helst; Mekonomens termostater det gäller har ju följande artikelnummer:
    Termostat extra kall inkl packning 17-4022.74
    Termostat inkl packning 17-4022.82D
    Termostat vinter inkl packning 17-4022.88D
    Termostat vinter extra varm inkl packning 17-4022.92D
    där de sista siffrorna i artikelnumret ju anger temperaturen då termostaten öppnar.
    Det som SAAB anger som normalt dvs 89° motsvaras ju av Mekonomens 88°.

    Som 170KJ säger så är priset i stort sett detsamma på SAAB.

    Tycker visserligen att du ska testa att byta termostat men "hängande tempmätarnål" är ju mer regel än undantag på 9000 så bli inte förvånad om du trots bytet inte får se mätarnålen på kl 9.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Tjenare,

    ja det borde man ju kunnat klura ut själv testar med att byta till en på 88 grader då med andra ord.

    På min gamla 9000 -88 så kom nålen heller aldrig upp, förrän det var sommar och man stod i bilköer. Om nålen hänger sig, sitter den då kvar i samma läge hela tiden? För min rör sig ju uppåt, tycker bara inte den rör sig såpass långt upp som den ska...

    Kör man med samma termostat året om? (den på 88 grader definierades ju som "vinter").

    /Jonas

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704

    Re: Vilken termostat?

    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Tänkte byta min termostat, för jag tycker arbetstemperaturen ligger väldigt lågt på den nuvarande... nålen borde åtminstone ligga på "kl.9" eller över efter en tids körning, men den är snarare på "7.30" om ni hänger med (?), dvs nästan i bott.

    Nu finns det på Mekonomen inte mindre än 4 olika termostater=

    1- Extra kall.
    2- "normal".
    3- Vinter.
    4- Vinter/extra varm.

    Vilken skall jag välja??? Har 9000 CSE 2.3-97.

    Tack på förhand!
    Man skall nog köra med "Saab orginal" - gäller även övriga "reservdelar" tyvärr.
    Finns nog ingen som helst anledning till att köra något annat om man har en nästintill orginalbil.
    Den bilen och styrsystemet du har är konstruerat för att vara extremt "förlåtande" i de flesta situationer som kan tänkas uppstå

    Mvh Marko

  7. #7

    Re: Vilken termostat?

    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Tänkte byta min termostat, för jag tycker arbetstemperaturen ligger väldigt lågt på den nuvarande... nålen borde åtminstone ligga på "kl.9" eller över efter en tids körning, men den är snarare på "7.30" om ni hänger med (?), dvs nästan i bott.

    Nu finns det på Mekonomen inte mindre än 4 olika termostater=

    1- Extra kall.
    2- "normal".
    3- Vinter.
    4- Vinter/extra varm.

    Vilken skall jag välja??? Har 9000 CSE 2.3-97.

    Tack på förhand!

    Man skall nog köra med "Saab orginal" - gäller även övriga "reservdelar" tyvärr.
    Finns nog ingen som helst anledning till att köra något annat om man har en nästintill orginalbil.
    Den bilen och styrsystemet du har är konstruerat för att vara extremt "förlåtande" i de flesta situationer som kan tänkas uppstå

    Mvh Marko


    Instammer totalt med dig!!!! ibland tycker jag mig se at folk kan lagga ner hur mkt tid somhelst pa att forsoka tjana ngra kr.... oavsett hur mkt tid o resor de far lagga ner! kostigt !!!!!!!

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Fast i många fall rör det sig kanske om bekvämlighet, hade jag haft mekonomen (som säger sig ha original-delar) runt knuten, hade jag inte åkt de 3 mil enkel väg till Bekö Bil för att betala mer pengar.

    Men det kanske bara är jag...

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Kör med 88-89 C.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 420
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Fast i många fall rör det sig kanske om bekvämlighet, hade jag haft mekonomen (som säger sig ha original-delar) runt knuten, hade jag inte åkt de 3 mil enkel väg till Bekö Bil för att betala mer pengar.

    Men det kanske bara är jag...
    Finns ingen anledning i världen att åka 3mil (enkelresa) för att köpa en termostat på Saab om du nu har Mekonomen närmare.
    Så du är inte ensam att tänka så!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393
    Tror inte att ditt problem beror på termostaten. Har bestämt för mig att hängande tempmätare är en typisk 9000-sjuka. Instrumentfel om jag inte missminner mig?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    Tror inte att ditt problem beror på termostaten. Har bestämt för mig att hängande tempmätare är en typisk 9000-sjuka. Instrumentfel om jag inte missminner mig?
    Jo de stämmer bra, och det bästa pencilinet mot det är att plocka bort mätartavlorna och dra åt skruvarna lite på baksidan av instrumentet, borde hjälpa annars får man byta den delen av instumentet, om man inte klarar av en hängande nål!
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    12
    Citat Ursprungligen postat av Tamii
    Citat Ursprungligen postat av Andreas O
    Tror inte att ditt problem beror på termostaten. Har bestämt för mig att hängande tempmätare är en typisk 9000-sjuka. Instrumentfel om jag inte missminner mig?
    Jo de stämmer bra, och det bästa pencilinet mot det är att plocka bort mätartavlorna och dra åt skruvarna lite på baksidan av instrumentet, borde hjälpa annars får man byta den delen av instumentet, om man inte klarar av en hängande nål!
    Jag hade trasig(alltid öppen) termostat på min 9-5:a och det yttrade sig på följande vis.

    1. Det tog lång tid innan nålen ens började röra sig på kalla mornar.
    2. Om det var kallt ute om man åkte i på landsväg så var motorn onormalt kall vilket gjorde att det var svårt att få bilen varm invändigt. Jag provade att stanna och öppna motorhuven när jag upplevde detta och lade handen på DI kassetten och den var bara lite ljummen efter 1-2 timmars körning.
    3. I stadstrafik (långsam körning) så började nålen klättra mot kl 9, men enbart då.

    Efter byte av termostat så funkar det kanon. Efter en stund körning så stannar nålen fint på kl 9 och det blir varmt och skönt i bilen.

    Om man inte har dessa symptom (vilka borde kännas igen rätt lätt denna årstid) så är det nog instrumenten som felar.

Liknande ämnen

  1. Vilken termostat till min 9000 2,0 t 96?
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-10-31, 20:03
  2. Vilken termostat og900T16 -87?
    Av LaserStefan i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 11:12
  3. vilken termostat är bäst
    Av Tran i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-21, 20:58
  4. Vilken termostat på en 900 OG T16 - 74 eller 82 graders?
    Av Marjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-30, 22:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •