Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Larm som inte verkar fungera, 9-5, -00

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422

    Larm som inte verkar fungera, 9-5, -00

    Jag köpte mig en instruktionsbok på svenska då min andra var på belgiska och läste avsnittet om larm och jag misstänker att inte larmet fungerar på min bil.

    Larmet blinkar 2 gånger snabbt, sedan en liten paus, 2 blink, paus.
    Enligt boken skall den blinka engång i sekunden.
    (när bilen är låst med fjärrkontrollen)

    Att avaktivera rörelsesenson verkar inte heller fungera.
    Med nyckeln utdragen skall man hålla inne "black panel" tills texten "door only" kommer upp och ett litet pling.
    Ingen text, inget pling.

    Och inget meddelande heller om trasigt larm eller nåt annat som påtalar att något är fel på larmet.

    Hur skall man på annat sätt kontrollera att larmet fungerar?

    Nån text på nätet?

    Kan nämna att att den låser som den skall, två tryck aktiverar att man ej kan öppna dörrarna innifrån med ett litet pip då man trycker två gånger på "lås" knappen.
    Kanske inte alla som kände till detta?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Och du är säker på att du har larm på din bil? Fjärrmanövrerat centrallås är standard men larm är det inte. Ett sätt att testa är ju att låsa med fjärren och sedan låsa upp med nyckeln, då borde ju larmet tjuta..
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    ja det stod så i annonsen iaf.

    Har ju en lampa som blinkar och mig veterligen skall det inte vara en lampa om det inte är ett larm i bilen.
    Vore ju konstigt om man skriver att det ett larm och så är det inte det.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    ja det stod så i annonsen iaf.

    Har ju en lampa som blinkar och mig veterligen skall det inte vara en lampa om det inte är ett larm i bilen.
    Vore ju konstigt om man skriver att det ett larm och så är det inte det.
    Är det lysdioden i mitten på intrumentpanelen vid solsensorn (den runda bulan) du syftar på så finns den i alla 9-5:or då den även indikerar att startspärren är inkopplad.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Ok, den blinkar två gånger snabbt som betyder "startspärr inkopplad" ?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Som sagt, blinkar den 2 ggr så är larmet inte igång...och eftersom du inte får någon felkod så är det nog icke existerande. Sådär uppträder en 9-5 utan larm.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Ok, mest troligt är det inget larm i bilen.
    Skall kontrollera om det sitter en rörelsesensor i mittlampan i bilen.
    Eftersom farthållaren redan fanns, dvs alla kontakter etc förutom själva spaken som jag köpte så borde det även vara förberett för larmet?
    Bara att köpa en själva "enheten" och trycka dit.

    Går det på egen hand eftermontera saabs original och är det lönt?
    Kanske borde tänka på DEFA då eller?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Jag har eftermonterat fjärrlås och orginal larm på min og9-3, beställde delarna från SDCC det borde även gå på en 9-5. Därimot måste det programmeras med TechII innan det fungerar...

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Bara att köpa en själva "enheten" och trycka dit.
    Själva larm"enheten" är redan monterad då larmet är implementerat inne i styrenheten TWICE.

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Går det på egen hand eftermontera saabs original och är det lönt?
    Det är bara att montera sirén, glaskross-sensor(er), huvgivare och varningsdekaler och sedan programmera lite med TECH2.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Kolla annars bakom vänter fram blinkers om det sitter en svart sirén där ,
    enkelt att kolla blinkersen sitter bara med en skruv.
    Ja hade inte larm på min förra 9-5:a , och ja har för mig att den blinkade precis samma som en med larm..

    Mvh¨

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Bara att köpa en själva "enheten" och trycka dit.
    Själva larm"enheten" är redan monterad då larmet är implementerat inne i styrenheten TWICE.

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Går det på egen hand eftermontera saabs original och är det lönt?
    Det är bara att montera sirén, glaskross-sensor(er), huvgivare och varningsdekaler och sedan programmera lite med TECH2.
    TWICE, var i bilen sitter denna och kan man ta reda på vilka detaljer som är "förberett"?

    TECH2 har jag sett att den måste programeras för olika ändamål.
    Själva sirénen, glaskross, huvgivare kan ju inte vara så dyrt men att programera den? vilka gör detta förutom Saab?
    Rabatt om man är medlem?

    Nån aning om prisbild?

    upp till 1000kr?
    över 2000kr?
    mer än 4000kr?

    Jag är ny på saab, har haft bilen i 6 dagar och sedan är jag ofantligt intresserad av teknik så räkna med fler frågor men också svar på olika frågor jag löst som andra haft problem med

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    TWICE, var i bilen sitter denna och kan man ta reda på vilka detaljer som är "förberett"?
    TWICE sitter monterad under förarstolen. Det är bara en liten dator med en massa sladdar. TWICE hanterar bilens säkerhet; centrallås, fjärrkontroll, larm, immobilizer, stöldskydd av stereo mm. All programmering av TWICE hanteras med TECH2.

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    TECH2 har jag sett att den måste programeras för olika ändamål.
    TECH2 är en testdator som verkstäder använder för programmering och felsökning. I det här fallet behövs den för att aktivera larmfunktionen i TWICE. Alla verkstäder kan köpa en TECH2, men då de är dyra så är det vanligtvis bara Saab-verkstäder som har investerat i en sådan.

    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Nån aning om prisbild?
    Ingen aning. Beställde min 9-5 med larmet fabriksmonterat.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    TECH2 är en testdator som verkstäder använder för programmering och felsökning. I det här fallet behövs den för att aktivera larmfunktionen i TWICE. Alla verkstäder kan köpa en TECH2, men då de är dyra så är det vanligtvis bara Saab-verkstäder som har investerat i en sådan.
    Tackar för infon..
    Jag antar att det är "scarten" som sitter i panelen ovanför pedalerna som man pluggar in och programerar diverse saker?

    Jag skall kolla med Saab vad sakerna kan kosta.
    Finns det möjlighet att köpa via STCS?

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Göran Larsson>>>

    Du verkar ha bra koll på sånt här. Är det kablar framdragna till allt som behöver monteras för att få larmfunktionen?

    Pappa köpte en 9-5 i våras som skulle ha larm, men ej har det.

    Tycker det är dumt att ha en olarmad bil..
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Poker
    Jag antar att det är "scarten" som sitter i panelen ovanför pedalerna som man pluggar in och programerar diverse saker?
    Ja. Där kan du ansluta en OBD2-skanner för att läsa av felkoder, men det behövs en TECH2 om man ska programmera om funktioner eller ladda ny programvara i någon dator.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Är det kablar framdragna till allt som behöver monteras för att få larmfunktionen?
    Alla kablar ska vara dragna. Bara att plugga in sirén i vänster hjulhus, huvbrytare bakom batteriet/elcentralen, glaskross-sensor(er) i innerbelysningskåpa (sedan: mitten, kombi: mitten och bak) och eventuellt en nivåsensor (extra tillbehör, ej standard vid fabriksmonterat larm) under den främre passagerarstolen.

    Observera att det är olika glaskross-sensorer i sedan och kombi och också beroende på om bilen har textil eller läderklädsel. Detta pga att sensorn är anpassad för olika akustik. Det är dessutom två glaskross-sensorer i kombin.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Är det kablar framdragna till allt som behöver monteras för att få larmfunktionen?
    Alla kablar ska vara dragna. Bara att plugga in sirén i vänster hjulhus, huvbrytare bakom batteriet/elcentralen, glaskross-sensor(er) i innerbelysningskåpa (sedan: mitten, kombi: mitten och bak) och eventuellt en nivåsensor (extra tillbehör, ej standard vid fabriksmonterat larm) under den främre passagerarstolen.

    Observera att det är olika glaskross-sensorer i sedan och kombi och också beroende på om bilen har textil eller läderklädsel. Detta pga att sensorn är anpassad för olika akustik. Det är dessutom två glaskross-sensorer i kombin.
    Stort tack!

    Om man har halvläder, är det annorlunda då också?

    Du råkar inte veta vad delarna kostar också?

    Mvh
    Fredrik
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Om man har halvläder, är det annorlunda då också?
    Textilklädsel och läderklädsel med textilinlägg (halvläder) använder en typ. Läderklädsel använder en annan typ.

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Du råkar inte veta vad delarna kostar också?
    Nej.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    422
    Billigt var det inte..

    Siren: 2288kr
    Huvbrytare: 216kr
    Glasskross x 2 textil: 1291kr
    Nivåsensor: 1940kr

    Programering: 450kr/30 min ca:

    totalt: 6185kr

    Dessa delar måste man väl kunna köpa på en skrot?
    Nån idé var?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    626
    Medlem#
    5772
    Här är en ide http://www.sdcc.se/

Liknande ämnen

  1. Re: Larm slutat fungera og9-3 |SOLVED|
    Av matte_1979 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-07-01, 18:52
  2. Larm/lås med fjärr, upphör sporadiskt att fungera.
    Av Apone i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-18, 15:01
  3. Justerskruv till H- broms på 900 -91 verkar ej fungera
    Av jite i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-04, 18:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •