Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: SVC - Where are you?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14

    SVC - Where are you?

    Seriöst. När får vi se SVC i en saab på marknaden?. Börjar bli otålig.

    Har hört att den borde komma efter att bensinpriset överstiger 15 kr.
    Men varför? Om den var så fruktansvärt effektiv. Reservdelpriset bör vara en orsak. Men det måste de har kommit över nu.

    info:
    6 cyl.
    Variabel komp.
    kompressor
    0.3l/mil
    grymt vrid
    230 hk

    Jag fattar inte!?
    Nån som vet nå mer om när den kommer?
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

  2. #2
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av joche
    Seriöst. När får vi se SVC i en saab på marknaden?. Börjar bli otålig.

    Har hört att den borde komma efter att bensinpriset överstiger 15 kr.
    Men varför? Om den var så fruktansvärt effektiv. Reservdelpriset bör vara en orsak. Men det måste de har kommit över nu.

    info:
    6 cyl.
    Variabel komp.
    kompressor
    0.3l/mil
    grymt vrid
    230 hk

    Jag fattar inte!?
    Nån som vet nå mer om när den kommer?
    Då kan man ju lika gärna köra diesel..

    Körde min ett par mil igår med 190hp-390 typ o låg på ca 0.33lit/mil..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av joche
    Seriöst. När får vi se SVC i en saab på marknaden?. Börjar bli otålig.

    Har hört att den borde komma efter att bensinpriset överstiger 15 kr.
    Men varför? Om den var så fruktansvärt effektiv. Reservdelpriset bör vara en orsak. Men det måste de har kommit över nu.

    info:
    6 cyl.
    Variabel komp.
    kompressor
    0.3l/mil
    grymt vrid
    230 hk

    Jag fattar inte!?
    Nån som vet nå mer om när den kommer?
    Då kan man ju lika gärna köra diesel..

    Körde min ett par mil igår med 190hp-390 typ o låg på ca 0.33lit/mil..
    Det skulle man iochförsig kunna göra. Har du bromsat din nu?
    Hoppas det går öka lite mer i farsans program.

    SVC är ju en grymt cool liten motor. Jag har pratat med en kille som har varit med och utvecklat den och han sa att det beror på om någonting i motorn går sönder. Det skulle då bli grymt dyrt med denna otilräckligt testade motor. Kompressor. Mekanismer för att vinkla blocket.

    Är det någon som vet vilken slags kompressor det är i den? Rots eller autorotor? Eller var det kompressor?
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Då kan man ju lika gärna köra diesel..
    Robert,

    Kan vi tänka oss någon tråd som inte behöver handla om din nya bils förbrukning?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14
    Den drar faktiskt grymt lite soppa.. Och går grymt bra!
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

  6. #6
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    3409

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Då kan man ju lika gärna köra diesel..
    Robert,

    Kan vi tänka oss någon tråd som inte behöver handla om din nya bils förbrukning?

    Mvh

    KK
    Hahaha..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    kanse en dum fråga men vad är svc ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av gascan
    kanse en dum fråga men vad är svc ?
    Saab Variable Compression, om jag inte missminner mig.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14
    Stämmer bra det!
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 422

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Kan vi tänka oss någon tråd som inte behöver handla om din nya bils förbrukning?
    Jag kan tänka mig en tråd som enbart handlar om Robbans nya bil, dess uppgradering och förbrukning.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  11. #11

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 781
    undra hur kurvan ser ut påd en ..

    hellt kalrt intresant hoppas den alnseras!
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 699

    Re: SVC - Where are you?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Då kan man ju lika gärna köra diesel..
    Robert,

    Kan vi tänka oss någon tråd som inte behöver handla om din nya bils förbrukning?

    Mvh

    KK
    Maptun kommer säkert med nån inom snar framtid så du kan vara lugn

    Mvh Marko

    PS:Fick du ordning på Tech2:an med Maptun trimmet på din egen bil?

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Den motorn kommer aldrig att sitta i någon Saab är jag rädd.

    GM tyckte inte det var värt att bygga en sån motor så de la det på is, motorerna finns i Lund och Linköping tror jag?

    Problemet som fanns var ljuddämpning tror jag, motorgeniet har ju gått i pension så de kommer nog inte få fart på den motorn igen.

    Sen var den väl 5-cylindrig?

    Finns nog några trådar i ämnet på forumet.

    http://194.18.30.201/www/saabopel/saab/ ... 00229.html
    http://www.vehicular.isy.liu.se/Edu/Cou ... cts01/SVC/
    http://www.vehicular.isy.liu.se/Edu/Cou ... C/svc.html
    http://www.bilsport.se/kronika.php?visa ... delning=10
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Den motorn kommer aldrig att sitta i någon Saab är jag rädd.

    GM tyckte inte det var värt att bygga en sån motor så de la det på is, motorerna finns i Lund och Linköping tror jag?

    Problemet som fanns var ljuddämpning tror jag, motorgeniet har ju gått i pension så de kommer nog inte få fart på den motorn igen.

    Sen var den väl 5-cylindrig?

    Finns nog några trådar i ämnet på forumet.

    http://194.18.30.201/www/saabopel/saab/ ... 00229.html
    http://www.vehicular.isy.liu.se/Edu/Cou ... cts01/SVC/
    http://www.vehicular.isy.liu.se/Edu/Cou ... C/svc.html
    http://www.bilsport.se/kronika.php?visa ... delning=10
    Jag har nu läst lite mera om SVC. GM har lagt in rejält med pengar. Det handlar om hundratals miljoner under en lång tid. Jag tror inte att människor förstår att detta är en revloution i motorvärlden. Min nuvarande hyresvärd (Jan Wicén) har varit med i utvecklingen av denna motor. Men då de använde en 6 cylindrig motor på 1,4 liter ( ej 1,3l). Han har även varit med och utvecklat skruvkompressorn hos Autorotor AB. Jag vet inte om det är exakt den som sitter på SVC men den är snarlik.

    Jag ska prata lite mer med "Janne" om SVC då jag tror att han sitter på mest fakta.

    Skulle vara intressant hur GM nu ser på motorn. De har väl avtal med bensinbolagen att de inte ska sätta motor i produktion.
    De är ju helt sjuka om de inte sätter den i produktion.

    Det finns säker metoder idag som man kan utveckla för att sänka motorljudet. Jag problemet ligger hos GM och deras avtal.

    Vart i Linköping finns motorn?

    Nån som vet vem/vilka som har tillgång till denne?



    (Jag är intressarad av denna motor då jag går BilSystemTeknik i Arjeplog. Jag hyr ett rum av "Janne" och han har berättat en del om lite saker på saab. Bl.a. SVC. Jag planerar att göra ett stor examensarbete om nytänkande i motorvärlden. Koncept som inte har kommit ut etc.)
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    I ett forskningslabboratorium hos Fordonssystem vid Institutionen för systemteknik (ISY), Linköpings universitet.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  17. #17
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 144
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    I ett forskningslabboratorium hos Fordonssystem vid Institutionen för systemteknik (ISY), Linköpings universitet.
    Gah! Så nära, och så har man aldrig fått möjligheten att titta på den. Har ju till och med läst kurser på ISY den här läsperioden..Får väl kolla möjligheterna att ta en titt.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 780
    Citat Ursprungligen postat av jonka
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    I ett forskningslabboratorium hos Fordonssystem vid Institutionen för systemteknik (ISY), Linköpings universitet.
    Gah! Så nära, och så har man aldrig fått möjligheten att titta på den. Har ju till och med läst kurser på ISY den här läsperioden..Får väl kolla möjligheterna att ta en titt.
    Jag är dock inte helt 100, så om du har möjlighet får du kolla och bekräfta, vet iaf att det finns en i Lund.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    Att den inte kommit ut beror sannolikt på kostnaderna. Motorn är dels dyrare i produktion så man måste då fråga sig hur den står emot konkurrensen ifrån exempelvis hybridbilar och turbodieslar. Motorn är hittils ganska otestad och för att kunna sätta den i produktion krävs tester vilket kostar pengar. Med Saabs ekonomi har man förmodligen kommit fram till att detta inte är det bästa sättet att investera pengarna i.
    Motorns gång är inte heller riktigt lika bra som en vanlig motor vilket innebär att det förmodligen finns en del att förfina innan produktion också. Motorn innehåller också mer teknik som kan gå sönder, att vinna folks förtroende, speciellt på USA marknaden är därför inte alltid så lätt även om det sannolikt kommer att bli bättre i takt med ökande bränslepriser.

    Någr avtal med bensinbolagen om att man inte ska sänka förbrukningen existerar inte. De flesta motorkoncept som inte har satts i produktion har vanligen inte gjorts det av en anledning, i många fall beror det på kostnader eller att konceptet inte alls var så bra som man trodde i början.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borlänge ( studerar i A-plog)
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Att den inte kommit ut beror sannolikt på kostnaderna. Motorn är dels dyrare i produktion så man måste då fråga sig hur den står emot konkurrensen ifrån exempelvis hybridbilar och turbodieslar. Motorn är hittils ganska otestad och för att kunna sätta den i produktion krävs tester vilket kostar pengar. Med Saabs ekonomi har man förmodligen kommit fram till att detta inte är det bästa sättet att investera pengarna i.
    Motorns gång är inte heller riktigt lika bra som en vanlig motor vilket innebär att det förmodligen finns en del att förfina innan produktion också. Motorn innehåller också mer teknik som kan gå sönder, att vinna folks förtroende, speciellt på USA marknaden är därför inte alltid så lätt även om det sannolikt kommer att bli bättre i takt med ökande bränslepriser.

    Någr avtal med bensinbolagen om att man inte ska sänka förbrukningen existerar inte. De flesta motorkoncept som inte har satts i produktion har vanligen inte gjorts det av en anledning, i många fall beror det på kostnader eller att konceptet inte alls var så bra som man trodde i början.
    Det fanns en man i Austrailen som tillverkade en sluten motor. En motor som man tankade och körde. Efter ett antal mil var det dags för koltömning. Han uppfan alltså en katalysator som återanvände avgaserna ett antal gånger. Sedan tömde man bilen på kol genom ett litet kärl. Ett utlopp för vatten fanns också. Bilen var grymt effektiv.

    Min hyresvärd berättade detta då han har besökt honom i Australien. Gubben hade fått ett antal erbjudanden av oljebolag för att sälja konceptet. Men han vägrade. Flera erbjudanden kom med riktigt höga belopp. För några år sedan försvann han spårlöst. Ingen kunde hitta honom.

    Detta KAN bevisa att oljebolagen håller på med sådan verksamhet. Men självklart är det inte säkert. Men det finns saker som tyder på det.
    Han kanske fick ett fett erbjudande av någon som han tog. Nu ligger han på stranden å dricker tequila?!

    Jag tror att erbjudanden existerar. Men är det ändå inte värt att utveckla vidare på SVC?
    KTH å Chalmers kan man tänkas kanske skulle vilja utveckla denna motor.
    Som saabfanatiker tycker jag att detta är unikt. Lika unikt som SAAB sigsjälvt.

    Detta är någonting som man skulle kunna göra då man går på högskolan. Men som sagt är det dyrt att tillverka saker. Men teoretiskt skulle man ju vilja utveckla klart detta koncept. 'Så att det finns.
    Uppfödd i SAAB familj Tacksam för det farsan..

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •