Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Bild på Dumpmontering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238

    Bild på Dumpmontering

    Tja.. undrar om någon har bil på hur en EVO dump sitter när den e monterad på 9-3.. hur man sätter på den osv.. Får min SAAB på tisdag. första saaben man ägt hoppas jag blir nöjd...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bjärred
    Inlägg
    324
    på speedparts har dem anvisning till dumpmontering, gå in där och kollar... däremot så är den inte specifierad för evodumpen

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Bara en liten fråga din 9-3 det är väl en T5 får jag hoppas alltså den med röd DI, för om det är en T7 Den med Svart DI så kommer den inte må så bra av en öppen dump

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    Bara en liten fråga din 9-3 det är väl en T5 får jag hoppas alltså den med röd DI, för om det är en T7 Den med Svart DI så kommer den inte må så bra av en öppen dump
    En EVO-"dump" är väl återcirkulerande eller?

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    Bara en liten fråga din 9-3 det är väl en T5 får jag hoppas alltså den med röd DI, för om det är en T7 Den med Svart DI så kommer den inte må så bra av en öppen dump
    En EVO-"dump" är väl återcirkulerande eller?
    Ja.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Bunkeflostrand
    Inlägg
    238
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    Bara en liten fråga din 9-3 det är väl en T5 får jag hoppas alltså den med röd DI, för om det är en T7 Den med Svart DI så kommer den inte må så bra av en öppen dump
    En EVO-"dump" är väl återcirkulerande eller?
    Japp ska den va... aero 2002

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Då kan du titta på dom bilderna speedparts har på sin hemsida där dom använder återcirkulerande ventil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    249
    Är de så du behöver hjälp ändå så kan du hojta till....
    Ägare till en såva-äta-jobba klocka
    Kör: Saab

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    526
    Medlem#
    6148
    det finns inte somvill lägga upp en bild på sin EVO dump bara för att vissa hurd en ser ut jag är lite osäker på vilken det är.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    det finns inte somvill lägga upp en bild på sin EVO dump bara för att vissa hurd en ser ut jag är lite osäker på vilken det är.
    Här är en bild på min för nått år sedan innan jag bytte till annat:
    http://www.lowbudgetrides.com/Pictures/evo.JPG
    Avgastemp mätarn var bara för "show" - användes tyvärr aldrig då mapparen tyckte det var onödigt - sen gick de som de gick.

    Turbon mm sitter idag i RZ:as raket förresten - skickades på åtgärd innan - vet inte om det gick bättre sen.
    Nästintill indentisk spec på turbo sitter i Håkan 831´s röda raket idag oxå.
    Rapp turbo men stora "surge" problem tyvärr mellan 3-4000rpm - därav "moderat" mappning , hade samma problem själv då när det begav sig innan jag bytte till bättre grejjor för 500hk.
    Trots "surge" så laddades det på iaf med ingen marginal - kalasbra

    Mvh Marko


    Mvh Marko

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    976
    Marko, Vad hände?

  12. #12
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Här är en bild på min för nått år sedan innan jag bytte till annat:
    http://www.lowbudgetrides.com/Pictures/evo.JPG
    Avgastemp mätarn var bara för "show" - användes tyvärr aldrig då mapparen tyckte det var onödigt - sen gick de som de gick.
    Gaah... MV-slangarna ska ju monteras hängande ju, det var därför de gick som de gick. Skojar bara.

    Men den som nu vill ersätta originaldumpen med en EVO bör va beredd på att det skiljer 10 mm i anslutningarna.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Citat Ursprungligen postat av Jagge
    Bara en liten fråga din 9-3 det är väl en T5 får jag hoppas alltså den med röd DI, för om det är en T7 Den med Svart DI så kommer den inte må så bra av en öppen dump
    En EVO-"dump" är väl återcirkulerande eller?
    Sorry my bad fick för mig att den var öppen, men man lär sig ju alltid något nytt

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Rapp turbo men stora "surge" problem tyvärr mellan 3-4000rpm - därav "moderat" mappning , hade samma problem själv då när det begav sig innan jag bytte till bättre grejjor för 500hk.
    Bara nyfiken, hur definierar du surge?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 863
    Medlem#
    1574
    På en 9-5 aero




  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Rapp turbo men stora "surge" problem tyvärr mellan 3-4000rpm - därav "moderat" mappning , hade samma problem själv då när det begav sig innan jag bytte till bättre grejjor för 500hk.
    Bara nyfiken, hur definierar du surge?

    Mvh

    KK
    Ang definition - går säkert att Googla o hitta ett perfekt korrekt svar.

    Men det som händer i verkligheten är att när man hamnar utanför kompressordelens arbetsområde (map) i ett visst intervall tex 3-4000rpm på en B234 och den turbon.
    Vid något överentusiastiskt laddtryck börjar dito pulsera okontrollerat - dvs stora tryckstötar och ett hörbart "kvitter" från turbo uppstår.

    De "pulsationerna" i ladtryck är allt annat än hälsosamma för turbon - haveri kan uppstå efter kortare tid enligt de som vet

    Den kompressordelen kanske inte är så lämplig just i det området på en B234.

    Efter den turbon blev det en T04S A/R 0.70 kompressorkåpa med 55/76 mm kompressorhjul - bättre kombination och inga problem med "kvittrande" turbo trots höga laddtryck vid vissa tillfällen.
    Enligt GIK bla så klarar just den kombinationen att bygga något högre laddtryck vid givna flöden/varvtalsområden.
    Dock modifierades grundmotorn oxå - resultatet blev till viss del att motorn ej krävde riktigt lika höga laddtryck för att klara önskat flöde in i motorn.

    Man vill ju gärna ligga "snäppet över" skaran med 18T/19T turbos även i det varvtalsområdet för att få ett så giftigt register som möjligt - riktigt tråkigt att behöva gå in och begränsa laddtryck(ibland ner till 1.5bar för att ligga safe) för att turbon inte klarar det.

    Om man vet med sig att man har en grundmotor som kräver höga laddtryck för att klara önskade flöden genom det tilltänkta registret - så kan man med fördel studera kompressordiagram.
    Räkna sig fram och och kontrollera att man inte hamnar utanför "surge limit" - dvs att det nödvändiga tryckförhållandet för att mosa in önskad luftmassa i motorn är för hög och att kompressordelen surgar.

    Är dock inte så duktig på det - bästa är som sagt att prova o se vad som händer i verkligheten.
    Helst ta till sig lite tips och idéer/teorier innan man byter till ytterligare en ny turbo

    Rätta mig gärna om jag har fel eller tänker fel.

    Mvh Marko

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Jag är med på vad du menar rent "symtommässigt", men jag är lite osäker på om man verkligen kan kalla det för surge.

    Det här är vad jag menar med surge:

    "Surge Limit

    To the left of the surge limit line on the flow map is the surge area where compressor operation can be unstable. Typically, surge occurs after the throttle plate is closed while the turbocharger is spinning rapidly and the by-pass valve does not release the sudden increase in pressure due to the backed-up air. During surge, the back-pressure build-up at the discharge opening of the compressor reduces the air flow. If the air flow falls below a certain point, the compressor wheel (the impeller) will loose its "grip" on the air. Consequently, the air in the compressor stops being propelled forward by the impeller and is simply spinning around with the wheel, which is still being rotated by the exhaust gas passing through the turbine section. When this happens, the pressure build-up at the discharge opening forces air back through the impeller causing a reversal of air flow through the compressor. As the back pressure eventually decreases, the impeller again begins to function properly and air flows out of the compressor in the correct direction. This sudden air-flow reversal in the compressor can occur several times and may be heard as a repetitive "WHEw Whew whew" noise if the surge is mild (such as when the by-pass valve is set a little too tight) to a loud banging noise when surge is severe. Surge should be prevented at all costs because it not only slows the turbocharger wheels so that they must be spooled back up again but because it can be very damaging to the bushings or bearings and seals in the center section.

    Below is another example of a flow map. This one is for a MHI turbo. Even though the surge line is not labeled, you can assume it is the leftmost line on the map. The wheel speed lines terminate against the surge line. During spool up, the surge line represents the combinations of flow and wheel speed that effectively start to compress the air. If the turbo is already spooled up, the surge line represents the stall point for the impeller blades, that is, the minimum flow that can be maintained at a certain impeller speed and pressure difference across the compressor. To help explain this, please consider the analogy of an airplane wing. As an airplane is taking off, it does not lift off the ground until a certain speed is exceeded. This is like the impeller spooling up. Once the air plane is flying, if it goes too slow it stalls and starts falling. This is like surge."


    Jag har hela tiden ställt mig lite undrande till funktionen på avlastningsventilen på Håkans bil. Jag tycker att den känns lite "flummig" i sitt beteende faktiskt... Även en Mitsubishi EVO VI-ventil känns osäker i min smak, jag föredrar en hederlig kolvbypass typ Forge eller Hyperboost.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Jag är med på vad du menar rent "symtommässigt", men jag är lite osäker på om man verkligen kan kalla det för surge.

    Det här är vad jag menar med surge:

    "Surge Limit

    To the left of the surge limit line on the flow map is the surge area where compressor operation can be unstable. Typically, surge occurs after the throttle plate is closed while the turbocharger is spinning rapidly and the by-pass valve does not release the sudden increase in pressure due to the backed-up air. During surge, the back-pressure build-up at the discharge opening of the compressor reduces the air flow. If the air flow falls below a certain point, the compressor wheel (the impeller) will loose its "grip" on the air. Consequently, the air in the compressor stops being propelled forward by the impeller and is simply spinning around with the wheel, which is still being rotated by the exhaust gas passing through the turbine section. When this happens, the pressure build-up at the discharge opening forces air back through the impeller causing a reversal of air flow through the compressor. As the back pressure eventually decreases, the impeller again begins to function properly and air flows out of the compressor in the correct direction. This sudden air-flow reversal in the compressor can occur several times and may be heard as a repetitive "WHEw Whew whew" noise if the surge is mild (such as when the by-pass valve is set a little too tight) to a loud banging noise when surge is severe. Surge should be prevented at all costs because it not only slows the turbocharger wheels so that they must be spooled back up again but because it can be very damaging to the bushings or bearings and seals in the center section.

    Below is another example of a flow map. This one is for a MHI turbo. Even though the surge line is not labeled, you can assume it is the leftmost line on the map. The wheel speed lines terminate against the surge line. During spool up, the surge line represents the combinations of flow and wheel speed that effectively start to compress the air. If the turbo is already spooled up, the surge line represents the stall point for the impeller blades, that is, the minimum flow that can be maintained at a certain impeller speed and pressure difference across the compressor. To help explain this, please consider the analogy of an airplane wing. As an airplane is taking off, it does not lift off the ground until a certain speed is exceeded. This is like the impeller spooling up. Once the air plane is flying, if it goes too slow it stalls and starts falling. This is like surge."


    Jag har hela tiden ställt mig lite undrande till funktionen på avlastningsventilen på Håkans bil. Jag tycker att den känns lite "flummig" i sitt beteende faktiskt... Även en Mitsubishi EVO VI-ventil känns osäker i min smak, jag föredrar en hederlig kolvbypass typ Forge eller Hyperboost.

    Mvh

    KK
    Ang texten på engelska - verkar vara ungefär samma uppfattning jag har - svårt att beskriva det men "closed throttle plate" och fenomenet i sig kanske i viss mån kan översättas till dåligt "flödande" motor eller helt enkelt en kompressordel som dito är lite allergisk mot
    När laddtrycket börjar få spel så kan även AV få det och förstärka det hela.

    Tror att man lätt kan skylla AV osv fast problemet ev ligger på annat håll - svårt de där.

    Jag har även fått samma fenomen med ett 18T#7 som "kvittrar" - tror laddet var runt 2.0bar vid typ 3000rpm

    Det som rent konkret hjälper är att dra ner laddet/eller prova annan spec på turbo/kompressordel när såna "fenomen" uppstår - tråkigt om man inte riktigt når den önskade effekten i registret.

    Bara att prova sig fram och ta åt sig tips/idéer från personer som kan mer - vilket jag brukar göra.

    Mvh Marko

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    vad jag har hört så är surge när avgaserna vill in i insuget pga aggresiva kammar... dock vad jag har hört så slå mig inte
    9-3x TTID 20x9,5

Liknande ämnen

  1. Bild på apc box
    Av lelle^^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-13, 12:56
  2. vad är det här för rör? (bild)
    Av kvistarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-08, 22:28
  3. bild på ace rex?
    Av Oakbeach i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2004-12-15, 14:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •