Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Vad krävs för att få grymm väghållning på 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726

    Vad krävs för att få grymm väghållning på 9000?

    Tänkte att nu i vinter när bilen är avställd så har jag lite tid och pengar och satsa på karossen på min 9000 aero -91. Tänker ha runt 250hk men satsa mer på väghållningen då jag gillar och köra på bana.

    Dessa grejer sitter för utom original på bilen idag:

    * Abbot racing bussningar till bakre länkarmsinfästningarna

    * Ställbara gula konidämpare runt om

    * HR sänkningssats (40mm)

    * Fjäderbensstag fram

    * Magic Camber

    Bakre bussningarna har jag fixat så att de ej är slappa längre genom gummi inlägg

    Frågan är nu hur jag fan fixa maximalt med väghållning på bilen. Är nästa steg fjäderbenstag bak?

    Har motorkuddar osv påverkan på hur bilen håller sig på vägen? för dessa är original från fabrik och har gått 16 500 mil.

    Alla tips på vad jag kan göra för förbättringar är välkommna

    Mvh Mattsson
    Kör: 9000 Aero -91

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    888
    Polyrutan Bussningar till krängarna, fjäderbensstag bak som du skriver är juh också en grej.

    Väghållningen så är juh det bra med R-däck om du skall köra bana....
    http://www.garaget.org/backhead
    Saab 9000 Talladega, Saab 9-3 SS Aero

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Mattson>Jag tycker att du skall köpa denhär diffbromsen från USA ( http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... highlight= ), montera den, provköra och sen skriva här och berätta hur den ska monteras och ifall den funkar bra

    Visst kan du göra det


    Nää, allvarligt så är grövre (1") krängningshämmare någonting som jag skulle satsa på och fräscha bussningar som du tydligen redan har.

    Men vore det inte trevligt att slippa det evigt spinnande innerhjulet?...
    "Utan tvivel är man inte klok"

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Som redan nämnts så är 1" krängare ( www.sasab.com ) ett hett tips. Finns några i klubben som kör med det, bl a Mats 2720.

    Sedan är fjäderbensstag bak mycket bra på en CC-kaross som inte är lika vridstyv som de modernare Saabarna.

    Riktigt bra R-däck i t ex 215/45 eller någon sådan dimension blir "pricken över löken på moset". Underskatta heller inte betydelsen av tillräckligt aggressiv hjulinställning. Då får man förvisso acceptera lite "lustigt" slitage till vardags, men det kan det kanske vara värt?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    okej.... tack för tippsen. men vad menar ni med 1" krängare? var finns de och köpa.

    den funderar jag på om man kan bygga ett eget fjäderbenstsag bak eller om man skall bita i det sura äpplet och pröjsa 1400 på Speedparts.

    r-däck komemr bli ett måste i vår

    Jag upplever framvagnen som hyffsat styv på bilen. men i högre farter över 70 t.ex känns de inte som om bakvagnen är med i i kurvan utan det svajar lite. hur kan detta avhjälpas. mer vikt bak?


    ///MATTSSON

    edit: missade www.sasab.com
    Kör: 9000 Aero -91

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    Jag upplever framvagnen som hyffsat styv på bilen. men i högre farter över 70 t.ex känns de inte som om bakvagnen är med i i kurvan utan det svajar lite. hur kan detta avhjälpas. mer vikt bak?
    Har du kollat hur spårvidden/förskjutning i sidled ser ut bak efter sänkning?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    nepp... enda jag vet som är gjort på bilen efter sänkning är hjulinställning.

    men får ut och kolla språvidden när bilen kommer in i garaget igen


    hur ser jag lättast om den ej är som den skall?

    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    hur ser jag lättast om den ej är som den skall?
    Du ser ganska enkelt om däcken sitter mer eller mindre långt in/ut i hjulhusen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Magic Camber ger jag inte mkt för. Går (minst..) lika bra med en rundfil.

    Edit: Jo, personligen skulle jag satsa på 5-6 grader caster och tämligen aggressiv camber.

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson
    den funderar jag på om man kan bygga ett eget fjäderbenstsag bak eller om man skall bita i det sura äpplet och pröjsa 1400 på Speedparts.
    ///MATTSSON

    edit: missade www.sasab.com
    Titta under "Benny" på Säljes.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Som redan nämnts så är 1" krängare ( www.sasab.com ) ett hett tips. Finns några i klubben som kör med det, bl a Mats 2720.
    Jag hade SASABs 1" krängningshämmare på min 9000Aero -96. Det gjorde helt klart en massa possitivt för bilens uppträdande. Betydligt rappare i styrningen samt mindre karosskrängning. Helt klart rekomendabelt.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av the_Mattsson

    Jag upplever framvagnen som hyffsat styv på bilen. men i högre farter över 70 t.ex känns de inte som om bakvagnen är med i i kurvan utan det svajar lite. hur kan detta avhjälpas. mer vikt bak?


    ///MATTSSON

    edit: missade www.sasab.com
    EN Aero -91 ska bete sig så på vägen. En klar tendens till överstyrning som märks ganska väl vid t.ex omkörningar där man svänger över mittlinjen.
    Om jag fattat rätt beror det på att Aero fick grövre krängare fram men inte bak.
    En CD-krängare bak kan kanske vara ett alternativ att prova ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    EN Aero -91 ska bete sig så på vägen. En klar tendens till överstyrning som märks ganska väl vid t.ex omkörningar där man svänger över mittlinjen.
    Om jag fattat rätt beror det på att Aero fick grövre krängare fram men inte bak.
    En CD-krängare bak kan kanske vara ett alternativ att prova ?
    Låter inte som en rimlig förklaring tyvärr. Ökar du krängningsfjädern (eller kränghämmaren, kärt barn osv.) där fram kommer bilen balanseras mer åt det understyrda hållet. Vill du flytta balansen åt det överstyrda hållet ska du istället öka på krängaren där bak.

    Edit: Generellt sett. Har bilen nån konstig setup sedan tidigare borde inversen kunna gälla för vissa ändringar. Kombinerar man förändringen av krängningsfjädern med byte av fjädrar/dämpare kan dessa också påverka bilens balans.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar
    Låter inte som en rimlig förklaring tyvärr. Ökar du krängningsfjädern (eller kränghämmaren, kärt barn osv.) där fram kommer bilen balanseras mer åt det understyrda hållet. Vill du flytta balansen åt det överstyrda hållet ska du istället öka på krängaren där bak.

    Edit: Generellt sett. Har bilen nån konstig setup sedan tidigare borde inversen kunna gälla för vissa ändringar. Kombinerar man förändringen av krängningsfjädern med byte av fjädrar/dämpare kan dessa också påverka bilens balans.
    Instämmer helt!

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299

    Det är väl bara att inse att jag aldrig kommer att lära mig detta med väghållning

    Får väl försöka att hålla mig till att läsa och inte skriva i fortsättningen i trådar som handlar om väghållning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö/Karlskrona
    Inlägg
    61
    Skulle kunna tänka mig o bygga ett gäng med bakstag...

    Halva speedparts priset, (samma grejor)

    Intressant?
    11,33 195km/h......

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 726
    jepp samma material så är det mycket intressant


    ///MATTSSON
    Kör: 9000 Aero -91

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    392
    låter väldigt intressant!
    Bruksbil: Saab 9000 96'a 2.0ltt
    Busbil: Toyota Supra MKIV
    Länk till supran på garaget

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340


    Låter väldigt intresant

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Benny
    Skulle kunna tänka mig o bygga ett gäng med bakstag...

    Halva speedparts priset, (samma grejor)

    Intressant?
    Hej!

    Hur skillnad gör detta egentligen?

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3ltt - ftt vad krävs?
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-07-16, 11:01
  2. Vad krävs för att få i kortmotor i min 9000 -93?
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 00:01
  3. Väghållning 9000
    Av _aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 00:30
  4. Vad krävs för att nå 400hk i en 9000 Aero ?
    Av hammarslag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-09-15, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •