Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: laddproblem..."ng900" (fixat)

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880

    laddproblem..."ng900" (fixat)

    "bilen" SAAB ng900-94 BSR.steg3
    jag har fått ett konstigt laddproblem, under 1bar går bilen som vanligt men över 1bar så tappar motorn trycket och det låter som en orkan under huven , har kollat slangar men kan inte se några skador på dom har även provat att byta AV.n, kan det vara IC.n som inte håller tätt lite svårt att förklara hur det låter under huven, men det låter som en stor läcka någonstans, nån som har en ide vad det kan vara för fel...
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Vanligaste felet är nog att en slang hoppat av, spruckit eller att gavlarna på IC,n har gett upp.

    Fick själv ett "pschhhhhh" ljud under huven för ett tag sedan. På min så var det en av 90 graders slangarna från IC,n som hade spruckit, och var hål rakt igenom på.


    Ett tips är att inte pressa bilen så länge du har det här felet, för om det är ett vanligt läckage (väldigt troligt) så försöker turbon fortfarande komma upp i det vanliga laddtrycket, men misslyckas pga läckaget. Och det kan få till följd att den övervarvar, och det är inte så nyttigt för turbon. Så kör försiktigt tills du lagat felet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vanligaste felet är nog att en slang hoppat av, spruckit eller att gavlarna på IC,n har gett upp.

    Fick själv ett "pschhhhhh" ljud under huven för ett tag sedan. På min så var det en av 90 graders slangarna från IC,n som hade spruckit, och var hål rakt igenom på.


    Ett tips är att inte pressa bilen så länge du har det här felet, för om det är ett vanligt läckage (väldigt troligt) så försöker turbon fortfarande komma upp i det vanliga laddtrycket, men misslyckas pga läckaget. Och det kan få till följd att den övervarvar, och det är inte så nyttigt för turbon. Så kör försiktigt tills du lagat felet.
    ska kolla hur det är med gavlarna på IC.n, vet du om det går att köra tryckluft bakvägen på något sätt utan att plocka isär allt
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 382
    man kan koppla på ett rör på den slang som går frå¨n turbon, sen plugga tryckröret vid insuget och sen trycksätta med kompressor så märker man var det läcker nånstans, gjorde så på min, en silikontub e bra att plugga tryckröret med!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    man kan koppla på ett rör på den slang som går frå¨n turbon, sen plugga tryckröret vid insuget och sen trycksätta med kompressor så märker man var det läcker nånstans, gjorde så på min, en silikontub e bra att plugga tryckröret med!
    ska prova, har jag tur så hittar jag läckan
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av costello
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Vanligaste felet är nog att en slang hoppat av, spruckit eller att gavlarna på IC,n har gett upp.

    Fick själv ett "pschhhhhh" ljud under huven för ett tag sedan. På min så var det en av 90 graders slangarna från IC,n som hade spruckit, och var hål rakt igenom på.


    Ett tips är att inte pressa bilen så länge du har det här felet, för om det är ett vanligt läckage (väldigt troligt) så försöker turbon fortfarande komma upp i det vanliga laddtrycket, men misslyckas pga läckaget. Och det kan få till följd att den övervarvar, och det är inte så nyttigt för turbon. Så kör försiktigt tills du lagat felet.
    ska kolla hur det är med gavlarna på IC.n, vet du om det går att köra tryckluft bakvägen på något sätt utan att plocka isär allt
    Jo. Det går att göra som kvistarn säger.

    Fanns en bild på forumet förut (Var det MrTurbo som publicerade den tro?) där det syndes ganska väl hur man skulle göra.

    Jag provade söka rätt på bilden åt dig på forumet, men hittade den inte.

    Råkade däremot hitta den på datorn.

    Hoppas det är ok för den som nu ritade/publicerade den förra gången att jag publicerar den igen. Är det inte ok så får ni väl PM,a så tar jag bort den kvickt som attan.

    Trycksätta IC

    (Tänk bort 2 cylindrar och LMM så har du din motor sen)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    "Kongo" tack för bilden
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    det ser ut som det är torrsprickor i slangen mellan IC.n och tryckröret, men kan några små sprickor i slangen verkligen låta så mycket vad är det för diameter på anslutningarna i IC.n...2" ellr 2.5"
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    880
    nyss kommit hem från lite natt-mekande, körde luft bakvägen och lyckades hitta läckan det var slang-böjen in i IC.n från turbon som läckte, nu är det kul att åka turbo igen
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2024-06-30, 12:30
  2. [LÖST] Turbon laddar inte, men bilen går i övrigt bra OG9-3 T5
    Av Tobbe87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 17:14
  3. [LÖST] Check Engine 9000 2,0i -91
    Av saab9000cc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 11:05
  4. Konstigt ljud vid gaspådrag, ng900 FIXAT "Äntligen!&quo
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-18, 16:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •