Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Automatlådan tvekar och tappar växeln ibland

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    126

    Automatlådan tvekar och tappar växeln ibland

    Hej!

    Har ett underligt problem med automatlådan som jag tänkte att någon av er säkert har varit med om. Ganska ofta när jag kommer till korsningar där jag tror att jag kommer bli stående längre än ett par sekunder lägger jag i N istället för D. Men ibland när jag sedan lägger i D igen så driver den inte, jag måste varva upp bilen till runt 6.000 rpm och då tar den ibland ett skutt och sticker iväg, ibland måste jag varva ett par gånger för att den ska göra det, men oftast fungerar den precis som den ska, jag lägger i D och släpper upp bromsen så börjar den gå framåt, sen gasar jag och den sticker iväg .

    Detta kan även hända ibland även utan att jag lägger ur D, exempelvis hände det igår vid en stoppplikt och då bromsade jag ju bara för att stanna, underligt.

    Det händer även att när jag bromsar, exempelvis när jag kör av motorvägen så tappar den helt enkelt växeln ibland istället för att växla ner så när jag sedan behöver gasa för att komma vidare så varvar motorn bara, men om jag varvar lite så går oftast växeln i, men ibland så går den i när jag varvar mycket, och ibland när jag verkar ligga på ett passande varvtal för just den växeln som skall i med avseende på farten.

    Det känns även som att den tvekar då och då mellan växlingar, t ex om jag gasar 0-100 och gör en kickdown så brukar växlingarna under själva kickdownen flyta perfekt men när jag sen släpper upp gasen och vill att den ska lägga i fyran så kan den hamna i något läge där man märker att den på nåt sätt vill växla men den lyckas inte göra det förrän efter någon/några sekunder.

    Vad kan detta bero på?

    Bilen är en 9000 t16 från -88 chippad med speedparts steg 1, automatlådan byttes enligt tidigare ägare och kvitton för 10.000 mil sedan och de senaste 45-50 dagarna har den varit i min ägo, och det var först då den chippades, och den har väl belastats bra mycket hårdare sen jag köpte den.

    Vore tacksam om någon hade något tips på vad det kan vara!
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 023
    Börja med att byta oljan i lådan, har du tur är det bara det. Växellådor brukar bli "sega" med dålig olja. Se till att det blir rätt olja för automatlådan!
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    126
    Hej!
    Okay, men kan detta vara orsaken när det dök upp väldigt plötsligt? Först var det inga problem alls, sen helt plötsligt en dag så kom jag inte iväg vid en korsning och då var den helt plötsligt som beskriven ovan, och det har varken blivit bättre eller sämre sen dess. Aja, jag får väl prova att byta ut oljan, ingen som råkar ligga på en guide för hur man gör det?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 023
    De flesta växellådor har precis som motorn en avtappningsplugg under, då är det ju solklart men....
    alla har inte det så då får du köpa/göra någon förm av sug. Tror att det kan finnas ganska billiga på mekonomen/biltema/meca eller motsv.
    Annars tror jag det brukar finnas på OK:s GDS-hallar.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    126
    Alright, felet kan inte bero på t ex för lite olja i lådan?

    Kan någon förklara hur man ska läsa av nivån på oljan i automatlådan?

    Jag vet om att motorn ska vara varm och ligga i P eller N och vara igång, men den där jäkla mätstickan som är formad som en fjäder som är ihoptryckt(jag vet, dålig formulering men jag kan inte beskriva det bättre) gör det ju mer eller mindre omöjligt att avläsa nivån, eller finns det något speciellt trick för att lyckas med detta?
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 220
    Medlem#
    13784
    Hur är det på 9000, sitter det nån givare till lådan för gasspjällets läge? Den är ofta skurken i dramat när det gäller problem av den här typen.

    För övrigt: Lägg INTE ur drive i sådana här lägen, inte förrän du ska stå så länge att du stänger av motorn. Det sliter mer på en låda att braka i och ur driveläget, än vad det gör när du står och håller bilen med bromsen.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    126
    Okay, får kika på det där med givare..

    Säker på det? har ett svagt minne av att jag läste i manualen till bilen att om man skulle bli stående i en korsning ett längre tag bör man göra så.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 220
    Medlem#
    13784
    Med "längre tag" i detta fall menas köer som kan stå stilla i timmar åt gången, i varma klimat när man behåller motorn på för att få AC att fungera. Då kan automaten eventuellt bli lite varm. I svenskt klimat existerar inte den problematiken över huvud taget, och det finns ingen anledning att lägga ur drive förrän man stänger av motorn. Du har väl känt rycket i hela drivlinan när du lägger i drive? Det är det man vill slippa!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungälv
    Inlägg
    126
    Alright, där ser man, jag som trodde att jag gjorde automatlådan en tjänst genom att den inte behövde ligga och slira i upp till flera minuter stundtals. Men men, alltid lär man sig något nytt.

    En annan anledning till att jag har lagt ur drive rätt ofta är att en av mina bromsskivor har blivit lite skev så när jag bromsar rycker det litet i bilen, och ju varmare bromsarna blir desto värre blir det, så för att bespara bromsarna lite värmeutveckling har jag t ex när jag på långt håll ser en korsning med rödljus eller stillastående bilar så lägger jag i N för att inte motorn ska ligga på och förhindra bromsningen.
    §6.4 Användare och representanter från företag får endast länka till företags hemsidor via "Hemsida fältet" i profilen.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 220
    Medlem#
    13784
    Gå ner på lägre växel istället (läge "2" eller så) så får du lite motorbroms!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    135
    jag bytte automat oljan genom att skruva loss filtret som sitter under lådan som man alltid ska byta vid ett oljebyte. kan bli lite söligt men det går och det går snabbt
    9³ SC Aero -09
    Min bil

Liknande ämnen

  1. Tvekar lite och klipper ibland [ng900]
    Av LeafBox i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 11:48
  2. [LÖST] Tvekar vid gaspådrag ibland OG9-5 Aero steg4
    Av 95_aero_nordic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-03, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •