Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Kan man skarva mellan gammal/ny tändkasett

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Kan man skarva mellan gammal/ny tändkasett

    Hej.
    Har en äldre saab 9000 (-88 ) som tändkasetten aldrig är bytt på. Med andra ord har jag den gamla DI-kasetten där kabeln går hela vägen ner till under batteriet eller något sådant (till skillnad från den nya där kopplingen sitter på tändkasetten). Då bilen rullat några mil och är 17 år så kanske jag ska vara beredd på att DI-kasetten går snart. Tänkte köpa en ny och ha i bakluckan utifall att. Men det är ju olika kopplingar på dem. Jag vet att man kan köpa en kabel som fixar detta, men jag vill ju inte byta ut kasetten när den funkar och jag vill inte heller behöva byta ut kabeln i en vägren någonstans. Så jag undrar om man kan klippa av den gamla sladden där den går in i tändkasetten och bara skarva på den nya? Eller? Är det lika många sladdar på en ny som på en gammal?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 164

    Re: Kan man skarva mellan gammal/ny tändkasett

    Citat Ursprungligen postat av putte
    Hej.
    Har en äldre saab 9000 (-88 ) som tändkasetten aldrig är bytt på. Med andra ord har jag den gamla DI-kasetten där kabeln går hela vägen ner till under batteriet eller något sådant (till skillnad från den nya där kopplingen sitter på tändkasetten). Då bilen rullat några mil och är 17 år så kanske jag ska vara beredd på att DI-kasetten går snart. Tänkte köpa en ny och ha i bakluckan utifall att. Men det är ju olika kopplingar på dem. Jag vet att man kan köpa en kabel som fixar detta, men jag vill ju inte byta ut kasetten när den funkar och jag vill inte heller behöva byta ut kabeln i en vägren någonstans. Så jag undrar om man kan klippa av den gamla sladden där den går in i tändkasetten och bara skarva på den nya? Eller? Är det lika många sladdar på en ny som på en gammal?
    Skulle det vara lättare att göra vid väggrenen?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lödöse
    Inlägg
    75
    Medlem#
    11867
    Eller så följer du kablarna från gamla tändkassetten och ser var den skarven är (vid batteriet). Det är nämligen där du kopplar in adapterkabeln till nya kasetten, så det är inte svårare än att byta till en gammal kasett fast kabel

    //Jonas
    Saab 9-5 2,0t 2001
    Kia Sorento 2007
    Saab 9-3 2,0t Biopower 2009

Liknande ämnen

  1. Skarva Lmm kabel
    Av svante_turbo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-29, 23:06
  2. Skarva bensinslangar hur?
    Av The_Archer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-22, 00:05
  3. Skarva katalysator?
    Av Bjirnen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 10:07
  4. Skarva avgassystem
    Av Edde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-20, 00:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •