Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9000 Turbo har inget laddtryck

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    9000 Turbo har inget laddtryck

    Har en 9000 Turbo 88:a som jag skulle justera grundladdet på för ett tag sen och det gick inge vidare kan man säga... Det resulterade i att bilen slutade ladda helt och hållet... Så då tänkte jag att turbon måste ju ha gått sönder har nu precis bytt turbo samt monterat ett JT 3" hela vägen... Och så till saken att bilen har fortfarande inget laddtryck Vad är det som är fel? Gasar man på så stannar laddtrycksmätaren på 0 och inget händer.... Den visar vacum på tomgång alltså mätaren ligger under noll som vanligt men när man gasar bygger den inte upp nått tryck... Är VÄLDIGT tacksam för hjälp med det här...
    [Turbolover]

  2. #2
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Om wg-stången är påhakad så är det nog så att du dragit sönder membranet i tryckklockan när du justerade grundladdet.

    noll laddtryck har väldigt sällan med turbon att göra förutsatt att det inte skramlar om den.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 022
    Men som sagt kolla WG-stången. Den sprinten brukar ofta rosta sönder. Jag har satt dit ett gem istället. Funkar kanon.
    Kan ju även vara "spjället" inuti som kärvar. Känns det "rätt" när du rör på wg-stången? (förutsatt att den sitter fast )
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Om wg-stången är påhakad så är det nog så att du dragit sönder membranet i tryckklockan när du justerade grundladdet.

    noll laddtryck har väldigt sällan med turbon att göra förutsatt att det inte skramlar om den.
    Ja men jag har pecis bytt turbo alltså... Stången sitter på den och allting... Den turbon är inte gammal som sitter på nu så kan inte tänka mig att det skulle kunna va nått strul med den eller wastegaten på den. Vad händer om nån slang från magnetventilen sitter fel eller kan de va nån annan slang som sitter fel eller har hoppat av? Mer svar tas gärna emot. Alla tips och råd.... Vill ha igång bilen
    [Turbolover]

  5. #5
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    ahaa, du bytte WG-klocka med. Kan hända att den kärvar lite då och fastnat i öppet läge. Ta loss slangen från magnetventilen, den som går in i wg-klockan. Pumpa i den slangen med en cykelpump så ser du om armen rör sig eller inte. gör den inte det så börja med att jucka lite på den med handen. Räcker inte det så plocka loss klockan och dra i wg-armen på turbon, den måste kunna röra sig fritt.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    ahaa, du bytte WG-klocka med. Kan hända att den kärvar lite då och fastnat i öppet läge. Ta loss slangen från magnetventilen, den som går in i wg-klockan. Pumpa i den slangen med en cykelpump så ser du om armen rör sig eller inte. gör den inte det så börja med att jucka lite på den med handen. Räcker inte det så plocka loss klockan och dra i wg-armen på turbon, den måste kunna röra sig fritt.
    Japp bytte ju turbo och sitter ju en ny wastegate opå den... en "ny"... Okey ska testa de får vi se... Jag tänkte ckså på kan inte wastegtermen va för lös? Alltså att den inte är rätt inställd så d inte bygger upp ått tryck? Mer förslag tas gärna emot... Måste va nån som haft amma fenomen... eller??
    [Turbolover]

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Jag tänkte ckså på kan inte wastegtermen va för lös? Alltså att den inte är rätt inställd så d inte bygger upp ått tryck?
    Jo, de kan den. Om du justerar så att hålet i armen precis är över tappen till WG och sedan skruvar in den 2mm till så bör det stämma på ett ungefär. Du ska alltså få dra ut armen från klockan för att få på den på WG-tappen. Hur har du det nu?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Jag tänkte ckså på kan inte wastegtermen va för lös? Alltså att den inte är rätt inställd så d inte bygger upp ått tryck?
    Jo, de kan den. Om du justerar så att hålet i armen precis är över tappen till WG och sedan skruvar in den 2mm till så bör det stämma på ett ungefär. Du ska alltså få dra ut armen från klockan för att få på den på WG-tappen. Hur har du det nu?
    Okey alltså skruva så den är mitt för hålet sen tillbaka 2 mm... Hur många varv kan de bli på ett ungefär? När jag gjort de ska jag alltså dra i armen och haka på den så att den är spänd typ? Ingen aning hur det är nu... Antog att den skulle va inställd så jag satte dit turbon bara... Hoppas man kommer åt wastegaten nu utan att plocka bort massa skit..
    [Turbolover]

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Okey alltså skruva så den är mitt för hålet sen tillbaka 2 mm...
    Nja, så att den är mitt för hålet sedan skruvar du så att armen blir kortare, de var kanske så du menade.

    Iofs så bör den ju varit någorlunda rätt inställd från början, men det skadar ju inte att kolla.

    Hoppas man kommer åt wastegaten nu utan att plocka bort massa skit..
    Det ska gå att komma åt underifrån utan problem.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Okey alltså skruva så den är mitt för hålet sen tillbaka 2 mm...
    Nja, så att den är mitt för hålet sedan skruvar du så att armen blir kortare, de var kanske så du menade.

    Iofs så bör den ju varit någorlunda rätt inställd från början, men det skadar ju inte att kolla.

    [quote:kr2pf3n8]Hoppas man kommer åt wastegaten nu utan att plocka bort massa skit..
    Det ska gå att komma åt underifrån utan problem.[/quote:kr2pf3n8]

    Jo det va så jag menade... Okey jag får väl försöka mig på de i helgen då och kolla alla slangar m.m Hur kollar man om dumpen är tät förresten? Laddtrycket ska väl inte försvinna på grund av den så vitt jag läst men man kan ju kolla när man ändå håller på..
    [Turbolover]

  11. #11
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 072
    Är dumpen riktigt trasig så kan du tappa allt laddtryck, detsamma gäller naturligtvis sprickor/glipor på tryckröret. Eller om någon plugg har lossnat i insuget.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är dumpen riktigt trasig så kan du tappa allt laddtryck, detsamma gäller naturligtvis sprickor/glipor på tryckröret. Eller om någon plugg har lossnat i insuget.
    Okey... Jo precis... Det kom nått väsande ljud när jag provkörde och gasade på... Det va inget högljutt väsande direkt... iof hör man väl inte så mycket i bilen men jag hade rutan nere och just när jag gasade på så hördes ett litet väsande ljud...
    [Turbolover]

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Har nu varit ute o kollat lite på bilen... Hittade ingen läckage i all fall... Kollade inte med mikroskop men hittade inget... Sen testade jag försiktigt med tryckluft och armen rörde på sig... Bytte till moddad APC och bränslechip men hjälpte inte... Kom på att jag inte testade att känna på wastegatearmen om den går lätt för den kan ju gå trögt men ändå röra på sig med tryckluft... Så ska kolla upp det imorrn... För när man åker fräser det typ lite grann låter det som så jag tänkte att det kanske är så att wastegate öppnar minimalt lite så det inte syns på laddtrycksmätaren... Med andra ord att det är turbon som "visslar" som den gör när den laddar bara att den laddar extremt lite. Vad händer om man kör med tryckluft så att wastegaten är öppen och pluggar slangen o sen provkör? Blir det så kallat "pystrim" av de eller?
    [Turbolover]

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är dumpen riktigt trasig så kan du tappa allt laddtryck, detsamma gäller naturligtvis sprickor/glipor på tryckröret. Eller om någon plugg har lossnat i insuget.
    Okey... Jo precis... Det kom nått väsande ljud när jag provkörde och gasade på... Det va inget högljutt väsande direkt... iof hör man väl inte så mycket i bilen men jag hade rutan nere och just när jag gasade på så hördes ett litet väsande ljud...
    Hej!

    Har du monterat wg ratt???? armen gar att montera 180grader fel vilket innebar att den star helt oppen! av med avgaset fran turbon o kolla att "hatten" tatar nar wg armen ar stangd!

    Vidare sa kan du kolla genom att blasa med munnen i slangarna fran IC med en anda pluggad med tex handen. leta lackage Mao

    Lycka till

    Mvh

    Anders
    Saab! vad annars??????

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Citat Ursprungligen postat av @nders N
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Är dumpen riktigt trasig så kan du tappa allt laddtryck, detsamma gäller naturligtvis sprickor/glipor på tryckröret. Eller om någon plugg har lossnat i insuget.
    Okey... Jo precis... Det kom nått väsande ljud när jag provkörde och gasade på... Det va inget högljutt väsande direkt... iof hör man väl inte så mycket i bilen men jag hade rutan nere och just när jag gasade på så hördes ett litet väsande ljud...
    Hej!

    Har du monterat wg ratt???? armen gar attmontera 180grader fel viletinnebar att den star helt oppen!av med avgaset fran turbon o kolla att "hatten" tatar nar wg armen ar stangd!

    Vidaresa kan du kolla genomattblamedmunnen i slangarna fran IC med en anda pluggad med texhansk
    Köpte en turbo med wastegate på som jag satt dit... Den har suttit på en saab förut så jag antar att den är rätt inställd... När jag blåste lite försiktigt med tryckluft till wastegaten så rörde sig armen åt vänster om man står framför bilen som den ska göra eller?
    [Turbolover]

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Jag tror att jag nu har upptäckt varifrån ljudet kommer som uppstår när turbon ska ladda... Det låter som ett skrikande från turbon... Inget jätte högt ljud men klart hörbart.. Nån som har nån ide varför det låter så? Turbon fungerar som den ska tills man gasar och laddtrycket ska komma då det inte händer nånting...
    [Turbolover]

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Ingen som vet?? Som sagt är det ett skrikande ljud i från turbon.. Låter inte högt men klart hörbart. Vad är det som gör att det låter så?
    [Turbolover]

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Fortfarande ingen som kommit på nått?
    [Turbolover]

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438
    Ingen som har NÅN ide om vad de kan va?
    [Turbolover]

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737
    Är du säker på att du inte har en läcka nånstans? Är intercoolern hel? Om du kan så försök provtrycka systemet.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

Liknande ämnen

  1. Lågt/inget laddtryck 9000 T -92? (Turbo!!)
    Av [Mate]N i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-04, 14:18
  2. Inget laddtryck 9000 cs -93 turbo 200hk
    Av Xero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •