Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ännu en oljefråga, vinterolja för 30k mila motor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64

    Ännu en oljefråga, vinterolja för 30k mila motor.

    E på g att byta olja i min gamla 9000 2.0i som snart rullat 30k mil, motorn låter frisk, släpper inte ifrån sig några vätskor. Dock har jag lite ventiltick när den e kall.

    Så.. Nu till min fråga. Jag kommer inte ha möjlighet att köra med motorvärme i vinter, så då är frågan, skall jag köra på en väldigt tunn olja eller med tanke på milen satsa på en lite tjockare ? Finns det nån olja som har utmärkande egenskaper vid kallstart ?

    Tack på förhand.
    /Shogo

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 078
    Hej,

    Den bästa rekomendationen hittar du i din instruktionsbok till bilen.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Vet inte hur det är.. men får bilar som säljs till länder med annat klimat än sverige annorlunda rekommendationer ?

    Hursomhelst vore det trevligt med en olja som är avsedd för riktigt kallt klimat. Extremt lättflytande vid minusgrader m.m.
    /Shogo

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758

    Re: Ännu en oljefråga, vinterolja för 30k mila motor.

    Citat Ursprungligen postat av shogo
    E på g att byta olja i min gamla 9000 2.0i som snart rullat 30k mil, motorn låter frisk, släpper inte ifrån sig några vätskor. Dock har jag lite ventiltick när den e kall.

    Så.. Nu till min fråga. Jag kommer inte ha möjlighet att köra med motorvärme i vinter, så då är frågan, skall jag köra på en väldigt tunn olja eller med tanke på milen satsa på en lite tjockare ? Finns det nån olja som har utmärkande egenskaper vid kallstart ?

    Tack på förhand.
    Oljor som börjar med 0W- har bäst möjlighet att smörja vig låga temperaturer. Men din motor klarar det mesta om den är frisk, dock så får startmotorn jobba mindre med 0W-olja. Så länge det inte blir väldigt kallt kan du dock klara dig med lite vad som helst.
    Du kan inte hitta en bättre viskositet än 0W-40-olja som ligger inom SAAB rekommendationer, men den är lite i exklusivaste laget kanske. Om kallstarter inte bekymrar dig så kan du köra ända mer till 10W-30 mineralolja utan problem. Sedan finns ju DrBoost rekommenderade "klipp"-olja på http://www.sdcc.se, 4 liter 5W-40 SAAB-märkt Mobiltillverkad olja à 120:-/4-litersdunk (se under utförsäljning).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    64
    Långmilare: Tack för sdcc tipset !, tror det får bli en beställning därifrån.
    /Shogo

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    325
    En intressant iaktagelse:

    Om man inte tittar på pris utan går på dom få parametrar man nu som slutkund har att gå efter så har den fina "mobil"-oljan såld på saab klassningen:

    5w-40
    API SJ/CF, SH/EC, ACEA-98 A3/B3/B4

    och kvalitetsoljan från biltema har:
    5w-40
    ACEA A3/B3/B4, API SL/CF.

    Eller varför inte olja från Rusta som klassningsmässigt har
    ACEA A3/B3 API SJ/CF


    * B4: För direktinsprutade dieselmotorer i personbilar

    Ingen av dessa tre tillverkar olja utan alla tre säljer oljan under eget namn, oljan kommer i två av fallen från stora leverantörer och i ett fall från Namngivet: Mobile Oil och i biltemas alternativ helt "okänt".

    I detta fall torde mobiloljan vara bäst då den faktiskt är den billigaste som uppfyller kraven men i övriga fall vetifasen om jag inte skulle valt något annat.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    325
    Ett alternativ för prismedvetna kunder som söker en märkesolja kan vara att avlägga ett besök på http://mapodo.de/ Jag tänkte själv prova att beställa från dem inom kort

    ex för ca 50kr /liter (plus frakt så klart men det beror ju på volymen).


    SAE 5W-40 * übertrifft API SL/CF * ACEA A3/B3/B4 * VW 502 00/
    505 00 * BMW Longlife-98 * MB 229.3 * Porsche Freigabe

    (Ps. detta är Castrol GTX7 Dynatec 5W-40, 5 ltr halvsyn men det är väl klassningen som gäller ?)

Liknande ämnen

  1. Oljefråga Saab 9-3 aero 05a
    Av Nille83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-13, 12:34
  2. Sierra+SAAB-motor, ännu en jämförelse....
    Av Tony 418 i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-08-01, 17:43
  3. Oljefråga (9-5 2.3T-00)..
    Av DualC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 01:32
  4. Oljefråga, byte av olja..
    Av widde84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 15:57
  5. Liten oljefråga ???
    Av flash-71 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-06, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •