skälvklart e vevhusventialtonen inblandad men ajg mistänker även att de akn ha med tärmostaten i oljekylaren att göra då den öpnar vid 108 grader till skiland från t5 som öpnar vid 88
vad tror ni <?
skälvklart e vevhusventialtonen inblandad men ajg mistänker även att de akn ha med tärmostaten i oljekylaren att göra då den öpnar vid 108 grader till skiland från t5 som öpnar vid 88
vad tror ni <?
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
jupp...T7 motorer rasar pga. att oljetermostaten öppnar 20 grader senare..
Signatur...
anar jag en viss ironi?
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
har "hört" att det ska vara ojlan också verkstäder som kör med mobil1 har inte haft så många ras
de ska väl va mobil 1 i alla turbosabar ?
den intresanta tanken e väl att sätta en t tärmostat i en t7 motor .. elelr blir emisonerna fel då?
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
vad jag har hört så har en del kört med en annan olja från GM
mans ak följa rekomdedatonerna i instruksonsboken å där vill de se att man hälst kör på mibil 1 helsyntet 0-40 om ajg mins rätt ?
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
Hur bra är denna Mobil1 egentligen? Är det någon som vet?
Har ju hört att 0-40 ska vara bättre än 5-50 men undrar ju varför.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
sist jag servade hälldes(jag stod i verkstan över tiden) 0w-0 olja i motorn, dock Castrol RS.
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
fins säkert många osm kan förklara de bätre en ajg men 0-40 e u vad motorn e konstruerad för lagerspel lager brädd olje tryk belsatningar fklöden kylning osv
jag har både dyselexi och saab
livet börjar vid 4000 varv
Alla motoroljor ska ju gå att blanda med varann, men tänk om det är så j-vligt att vissa oljor inte gillar andra oljor. Det blir ju alltid kvar en skvätt gammal olja när man byter. Om man då byter till en annan sort/märke så kanske det händer grejer. Lite långsökt kanske men standard är inte alltid standard.
96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11
Alltså T7 motorer rasar pga. kontaminerad olja. Detta har diskuterats fram och tillbaka under lång tid på forumet.
Kontaminerad olja tros bero i största grad på tunna kolvringar som släpper förbi avgaser i vevhuset. Dessa är ett försök att göra motorer "low-friction" och därmed minska bränsleförbrukning.
Vi byter ungef. en shortblock i veckan pga. detta.
Signatur...
Tunna kolvringar tätare inte sämre än tjockare ifall det är någon som funderar över detta. Dock kan man på andra sätt få en ring att täta sämre, exempelvis dåligt spel mellan ring och spår.
När motorerna uppdaterades för 9-5 och bland annat utrustades med Trionic 7 så modifierade men ett flertal punkter, lättare kolvar med smalare ringar, högre placerade ringar, lägre oljetryck, lägre kapacitet på oljepumpen osv.
Saab är inte ensamma om att ha detta problem, utan liknande problem har också GM, Chrysler, Toyota VW/Audi bland annat.
I en artikel så hade man pratat med en från GM om detta och enligt honom så beror i regel detta på att oljan håller låg temperatur och förorenas men numer så tror de att det i moderna bilar beror på för hög oljetemperatur istället vilket leder till att oljan bryts ned.
Exempelvis Chrysler fasthåller dock att det i deras fall beror på dålig service, man har också noterat att bilarna som havererar ofta har haft exempelvis biluthyrningsfirmor som tidigare ägare.
Här på Saab i stan använder vi Castrol SLX 0w30 tror jag bestämt de är till alla saabar.
Ehh, okej? Jag var helt inne på att alla Saab-verkstäder använder Mobil1 0W-40. Det gör även Saab här i Gävle även fast de inte säljer den över disk.. Då har de bara 5W-50 Mysko. Men jag handlar ändå oljan på Hydro här i Gävle. Ruggigt mycket bättre pris (på Mobil1 0W-40). Jag är helt inne på att man ska hålla sig till den på B2x5. En av de få som når GM-LLA-025 i standard.Ursprungligen postat av toxic
SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
"Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."
Verkstäderna kan själva välja vad för fabrikat på olja dom ska använda, sen att Mobil1 är bättre än någon annan A-025 olja från känd tillverkare har jag väldigt svårt att tro på.
Vi kör också med Castrol SLX Longtec 0-30 på jobbet.
Mvh. Mathias
BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
http://www.garaget.org/T-PWR
Tjillevipp!Ursprungligen postat av T-PWR
Inget ont om SLX:en. Tror inte heller att det kanske skiljer så jättemycket mellan olika oljor som klarar den standarden. Jag menade att Mobil1 0W-40 är en riktigt bra olja. Och att den är bättre än 5W-50 till just B2x5... Sen gör det inget att jag betalar sisådär 30-40% mindre för Mobil1-oljan än SLX:en tack vare fina rabatter hos rätt leverantör.
Ber om ursäkt för ev missförstånd...
SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
"Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."
Hej,Ursprungligen postat av SaabJohan
För en oinvigd: var ligger gränsen till "för hög oljetemperatur"?
Mvh
KK
Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.
Detta beror sannolikt på exempelvis oljetyp, förväntad livslängd och hur temperaturvariationerna ser ut. En typisk mineralolja ska klara uppåt 150 grader vid kortare perioder, kring 120 grader kontinuerligt. Vissa syntetoljor klarar uppåt 200 grader och 250-300 grader under kortare perioder. Dock så uppges inte livslängden vid dessa temperaturer och sedan ger ju inte heller en oljetemperaturgivare i oljetråget all information om oljetemperaturen heller.Ursprungligen postat av KK
Men om en tempgivare i tråget säger att oljan är 115-120 grader varm när man ger fullt, är det för mycket? Mobil 1 5w50 i tråget i detta fallet.Ursprungligen postat av SaabJohan
Mvh Stoffe