Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Moment dragning toppen ....

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13

    Moment dragning toppen ....

    Läst endel på forumet om detta och fått flera olika bud.........Vad är det som gäller ?

    Har en saab 9000CSE 2,3T -94


    Är detta rätt ?

    Dina skruvar skall dras i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.

    Man börjar med att släppa efter första skruven, "ettan" och drar sedan till 40 Nm, släpper efter "tvåan" ,drar till 40 Nm, släpper efter "trean" drar till 40 Nm.....
    Sedan när man gjort så enligt ordningsföljden, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.

    Ordningsföljd:

    8 4 1 5 9

    7 3 2 6 10

    och 65nm på kamdrev

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13

    ??

    INGEN SOM VET ?

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: Moment dragning toppen ....

    Citat Ursprungligen postat av anbaz
    Läst endel på forumet om detta och fått flera olika bud.........Vad är det som gäller ?

    Har en saab 9000CSE 2,3T -94


    Är detta rätt ?

    Dina skruvar skall dras i tre steg enl. följande:

    1) Drag alla till 40 Nm
    2) Drag alla till 60 Nm
    3) Drag alla med 90 grader.

    Man börjar med att släppa efter första skruven, "ettan" och drar sedan till 40 Nm, släpper efter "tvåan" ,drar till 40 Nm, släpper efter "trean" drar till 40 Nm.....
    Sedan när man gjort så enligt ordningsföljden, så går man varvet runt med 60 Nm. När det är gjort så drar man alla med 90 grader.

    Ordningsföljd:

    8 4 1 5 9

    7 3 2 6 10

    och 65nm på kamdrev
    På bilar med sträckbultar dras toppen som du säger..! alltså T7 motorerna.

    T5 som i ditt fall dras i samma följd fast 60nm,,sen 80nm,, sen sist 90´ grader..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    132
    hur mycket är ett klick på momentnyckeln i Nm?
    9000 Aero -97

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av 1of3
    hur mycket är ett klick på momentnyckeln i Nm?
    Klicket är klicket,, det är spärren på det du ställt in momentskaftet på..!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Moment dragning toppen ....

    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    På bilar med sträckbultar dras toppen som du säger..! alltså T7 motorerna.

    T5 som i ditt fall dras i samma följd fast 60nm,,sen 80nm,, sen sist 90´ grader...
    Inte enligt denna: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=74131 med info från bl a Dr. Boost. Faktum är att det ju finns en hel del T5-spisar som har sträckbult också...

    Enligt infon i FAQ kan/bör även den äldre typen dras med 40/60/90.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: Moment dragning toppen ....

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    På bilar med sträckbultar dras toppen som du säger..! alltså T7 motorerna.

    T5 som i ditt fall dras i samma följd fast 60nm,,sen 80nm,, sen sist 90´ grader...
    Inte enligt denna: http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=74131 med info från bl a Dr. Boost. Faktum är att det ju finns en hel del T5-spisar som har sträckbult också...

    Enligt infon i FAQ kan/bör även den äldre typen dras med 40/60/90.

    Mvh

    KK
    Ja,, sorry,, de nyare T5 i 9-3:an kan ha sträckbultarna....

    Men hmm,, undra om 40-60 dragningen på stela bultarna kan ha något med o göra att 90% av de toppbultarna sitter löst efter 2mil o göra..???



    DRA 60-80 90grader på De stela bultarna..!!!!

    /R
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    BYT UT "de stela skruvarna".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    BYT UT "de stela skruvarna".
    Jo,,men vad anser du om själva dragningen..?


    Självklart inte samma åsikt som jag iof...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    De gamla är designade att dras till 60 Nm - 80 Nm - 90 grader, således skall de dras med det.

    Men, rådet är att byta ut dem till de "töjbara", enkelt som en plätt ? De töjbara skall dras med 40 Nm - 60 nm - 90 grader. Allt annat är dumt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    De gamla är designade att dras till 60 Nm - 80 Nm - 90 grader, således skall de dras med det.
    Vi får nog revidera/komplettera FAQ lite tror jag...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    De gamla är designade att dras till 60 Nm - 80 Nm - 90 grader, således skall de dras med det.
    Vi får nog revidera/komplettera FAQ lite tror jag...

    Mvh

    KK
    Absolut...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13

    Bultar

    Jag har den nya typen av bult alltså den med gänga hela vägen upp....hur skull den dras då ?

    Köpt på Speedparts

    Andreas

  14. #14
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: Bultar

    Citat Ursprungligen postat av anbaz
    Jag har den nya typen av bult alltså den med gänga hela vägen upp....hur skull den dras då ?

    Köpt på Speedparts

    Andreas
    Det är de "Stela bultarna"

    De andra finns säkert hos Speedparts..Eftersom det är en Originaldel annars..
    Dom säljer ju det mesta så..


    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    Släng de stela !
    Från o med NU, är det OLAGLIGT att använda dem !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Släng de stela !
    Från o med NU, är det OLAGLIGT att använda dem !
    menmen,,jag har ju "stela" i min maskin.....


    Låt inte så hård nu.. Du skräms..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 801
    Hej !

    Hård ? Kom hit skall du få känna på nå't hårt...

    Robban, har du nå'n aning om hur mycket jag skiter i vad du har för skruvar i din motor ?

    Ge mig en bra anledning till att förespråka att använda de gamla skruvarna ?

    Saken är ju den att man vill ha ett förband med hög o jämn klämkraft, detta skall vara beständigt över tid ! Din motor är väl av naturen inte beständig över tid, om inte annat så är du väl där o skall pilla med nå't ? Slutsatsen är att i normalfallet skall man ha de töjbara. Nästa steg torde väl vara pinnskruv med distanser, eller ännu hellre dragstänger med mycket svikt i.

    Grejjen är ju liksom den att de stela skruvarna är lite svårare att få jämn klämkraft med eftersom de dras såpass hårt. Saken är ju faktiskt den att klämkraften blir bättre (jämnare) om man drar med 40 Nm - 60 Nm - 90 grader o har de stela skruvarna, men risken är ju att de f-nskapen verkligen måste passas med efterdragning. Det är nog lite pest eller kolera över de stela skruvarna. Efter mogen eftertanke, f-n tror om jag inte går tillbax till att det är bättre att köra med 40-60-90 på de stela än 60-80-90 ? Men det spelar ju ingen roll eftersom de ändåså är föbjudna att använda !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Hård ? Kom hit skall du få känna på nå't hårt...

    Robban, har du nå'n aning om hur mycket jag skiter i vad du har för skruvar i din motor ?

    Ge mig en bra anledning till att förespråka att använda de gamla skruvarna ?

    Saken är ju den att man vill ha ett förband med hög o jämn klämkraft, detta skall vara beständigt över tid ! Din motor är väl av naturen inte beständig över tid, om inte annat så är du väl där o skall pilla med nå't ? Slutsatsen är att i normalfallet skall man ha de töjbara. Nästa steg torde väl vara pinnskruv med distanser, eller ännu hellre dragstänger med mycket svikt i.

    Grejjen är ju liksom den att de stela skruvarna är lite svårare att få jämn klämkraft med eftersom de dras såpass hårt. Saken är ju faktiskt den att klämkraften blir bättre (jämnare) om man drar med 40 Nm - 60 Nm - 90 grader o har de stela skruvarna, men risken är ju att de f-nskapen verkligen måste passas med efterdragning. Det är nog lite pest eller kolera över de stela skruvarna. Efter mogen eftertanke, f-n tror om jag inte går tillbax till att det är bättre att köra med 40-60-90 på de stela än 60-80-90 ? Men det spelar ju ingen roll eftersom de ändåså är föbjudna att använda !


    haha,, jag håller med,, jag förespråkar inte de stela..

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    13

    he hehhhe h

    Vad utger skillnaden mellan dem ?

    Beställer man från speedparts får man dom stela.....det satt "icke" stela där tidigare....funderar nu hur jag skall göra ?

  20. #20
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409

    Re: he hehhhe h

    Citat Ursprungligen postat av anbaz
    Vad utger skillnaden mellan dem ?

    Beställer man från speedparts får man dom stela.....det satt "icke" stela där tidigare....funderar nu hur jag skall göra ?
    Köp dom på Saab..!

    Mvh
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

Liknande ämnen

  1. Momentdragning av vevstakar och topp 9-5
    Av 9kltt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-02-03, 19:10
  2. Efter dragning av toppen ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 08:30
  3. vinande ljud från motorn?/ dragning av toppen bilder...
    Av thor3n900 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-04-27, 06:21
  4. Moment dra toppen
    Av XGranis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-04-10, 07:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •