Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bilen klipper

  1. #1

    Bilen klipper

    min 9-3 aero -00 har börjat tok ladda och den är helt orginal. Har testade i sommras att skruva waste-gaten, pysventil, plockat bort LMM mm. Men märkte att t7 systemet vred ner trycket själv så dom blev snabbt bort kopplad. har kört utan modifering i 2-3månader. Normalt laddar bilen 0.9 -1.1 när det är sommar värme. Idag när jag gjorde plattan i botten på 2:an så klippte den.När jag sedan började kolla på tryckmätaren så är den uppe på 1.4 vi gas på drag. Vad kan det vara? kylan ska väll sänka laddtrycket? har oxå kollat så inget har lossnat, men från tidigare erfarenhet så ska det tydligen inte spela någon roll om waste-gate slangen lossnar på t7, eller?

  2. #2
    900 NG är det så att det sitter en tryckvakt som klipper vid 1.5 bar ! Har du satt dit en pysventil på din bil ? Inget att rekommender på en Saab !
    Brukar oftast sluta med kolvras och annat otrevligt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    343
    Kolla så att alla slangar till magnetventilen sitter på plats och att du inte har nån läcka på dem som första åtgärd.
    900NG SET

  4. #4
    kollat så att wg armen löper fint ? Om annat kan laddtrycket skena iväg !

  5. #5
    tackar för svaren, har kollat slangar och waste-gate. Men jag förstår inte varför den laddar mer. en t7 ska ju inte ladda mer för att man skruvar i waste-gate eller använder pys. Jag får ta det här som en bonus kanske, å hoppas att mer ladd=mer hk. Ska ut å testa den ikväll när det är mindre trafik, å kolla vad laddet hamnar på

  6. #6
    Det bästa är att köpa färdig trim program än att leka med farliga saker som pystrim ! särkillt på en T7:a

  7. #7
    jo jag har märkt det är därför jag inte kör med pystrim nu. det blev testat i sommras kopplade in den å körde bilen i 5min sedan gick bilen in på nöd läge,så den blev bort kopplad snabbt. t7 ä en konstig bil, vilken annan bil kan köra utan LMM utan någon skillnad i effekt?

  8. #8
    LMM mäter luft , den ska man inte mixtra med ! Om man mixtrar med luften kan resultatet bli att den blandar tok fett ! Anledningen att man inte kan hålla på med pys trim och sånt är Saab:s mycket avancerade styrsystem !

  9. #9
    men går en t7 fett utan LMM? ordnar inte t7 system till det? min funkade hur bra som helst, men jag har hört att tex volvo inte startar när dom inte har LMM inkopplad. Men min bil verkar lite speciel

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    När man kopplar bort LMM så går bilen på limp home läge och på vissa bilar så startar dom inte alls.
    de är hur biltillverkaren har velat göra de.
    men som sagt vill man få ur mer effekt ur en turbo saab så är chip trimning den ända vägen!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ok, så fort styrdonet upptäcker ett fel på LMM så ersätts luftmassan med inloppstrycket och insugsluftens temperatur. Alltså går det bra att köra med den urkopplad.. Det är dock inget som rekomenderas..

    Dessutom så saknar T7 laddtrycksspärr. Så det är nåt annat som "bryter"

    Varför ditt ladd är så högt för vet jag ej.. Kanske läckage på nån slang runt turbon?

    Du kan ju prova att ta bort pluspolen ett par minuter och nolla styrdonet, kör sedan lugnt nån mil innan du börjar belasta bilen.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665
    Kontrollera magnetventilen. Lånade en magnetventil som "nog" skulle fungera för att kontrollera om min magnetventil var trasig. Det visade sig dock att den jag lånade hade låst sig i ett läge så att jag inte hade någon laddtrycksbegränsning. Vid första gaspådraget så såg jag laddtrycket skjuta iväg till 1.6 bar innan en slang skjöts loss.

Liknande ämnen

  1. 9-5 klipper vid högre laddtryck
    Av Melin82 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-13, 15:12
  2. 9000 klipper vid belastning.
    Av ViggenUffe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-03-08, 08:08
  3. 2,3ltt 97 som klipper vid laddtryck
    Av Carl Arwidsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-29, 14:46
  4. Bilen klipper av och dör!
    Av Trollhätteferrari i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-20, 18:22
  5. Steget klipper *löst*
    Av Bennet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-05-13, 23:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •