Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Någon som vågat löda in aux i AS2/3 9-5 än?

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Aahus, DK
    Inlägg
    2
    Trollpod finns att köpa (preorder) hos ELKparts, Tydligen integrerat med Saab I-Bus och AiAP (Apple iPod Accessory Protocol)
    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3404

    Måste ha en sån ...
    9-5 '02 2.0t

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Citat Ursprungligen postat av tagetoft
    Trollpod finns att köpa (preorder) hos ELKparts, Tydligen integrerat med Saab I-Bus och AiAP (Apple iPod Accessory Protocol)
    http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3404

    Måste ha en sån ...
    De har en hel del bekymmer i nuläget med trollpoden.
    Det mesta handlar om att deras tillverkare (i kina) inte klarar leverera i tid, eller alls... i nuläget.

    Var en del problem med ljudet för vissa Ipods, ett surrande ljud som uppstod vid laddningen, går att lösa med en jord-isolator. Nu är det dock på gång att lösas direkt i enheten.

    Hur som helst, idag kan man inte beställa trollpod:en direkt från GES (som är de som skapat den, ett enmans företag.)
    GES har bara kunnat ta emot betalningar via paypal, och deras paypal konto har blivit låst. Troligtvis av ett gäng missnöjda kunder som efter nästan ett år ännu inte fått produkten de betalat för.

    Om elkparts har i lager, bör det vara den äldre versionen som då har vissa problem med vissa ipods. (> model 5)

    Tänkte bara informera.
    Produkten är iaf klockren så förhoppningsvis löser de tillverkningsproblemen inom det snaraste och vi kan alla glida omkring med ipods kopplade till våra saabar.
    9-5 Aero -01

  3. #43
    i sommras så började jag mippla med en egen aux-ingång via bandaren, allting gick skitbra tills jag skulle pröva.. nu verkar bandaren inte känna av att det är ett band i, och då går det ju inte att välja "Tape" eftersom den hoppar tillbaka till cd/radio igen, "No Tape" dvs, hur ska jag lösa problemet?

    MVH Anders
    Anders Hellman - 9-5 2.3t Launch -98 - Fotosajt: anderss.se

  4. #44
    Jag lödde in en AUX-ingång i bandaren idag...
    funkar skitbra!

    Jag har också kortet som "JohanW" visar i ett inlägg och hade lite huvudbry innan jag klurat ut vad som var vad på kortet.
    Och efter som ingen annan vill dela med sig av sina erfarenheter till "Remedy" och alla andra som undrar så ska jag göra det:

    Att montera isär och ihop stereon är precis samma förfarande, men kretskortet skiljer ju då som sagt...

    Längst upp till vänster i johanW's bild ser man baksidan av en kontakt (svart med blanka ben i rad uppifrån och ned). Räknat uppifrån på bilden är det första benet signaljord. Ben 2 och 3 är "output1" och "output2" (Står inte i kretsspecen vilket som är höger och vänster kanal).

    Kabeln jag använde var en vanlig kopplingssladd för steroapparater med RCA/phono-kontakter som jag klippt bort kontakterna på. Det är samma kabel som används i orginalinstruktionen. Den har en skärm för varje ledare men båda dessa skärmar tvinnade jag ihop till en ledare och värmde fast en stump skrumpslang så att bara yttersta änden var fri, något som rekomenderas för att inte kortsluta något av misstag.

    Sedan lödde jag in den vita ledaren på ben 2 och den röda på ben 3. Därefter skrapade jag bort lacken på kretskortet precis vid ben 1 för att få mer yta att löda fast skärmen på. Se bara till att det är en yta som är förbunden med ben 1...

    När jag var säker på att allt satt bra lödde jag bort de två små gröna "motstånden"(överbryggningarna) som man hittar allra närmast ben 2 och 3 om man följer kopparledarna in på kortet. De sitter bara några mm från kontakten.

    Slutligen värmde jag på en större bit skrumpslang över den delen där kabeln precis är skalad, så att ingen koppar är fri. Åter igen för att inte kortsluta något av misstag.

    Den andra änden av kabel lödde jag fast vid ett 3,5 mm jack som jag skruvade fast i bakstycket på stereoenheten. Borrade ett hål ovanför där antennenkontakt sitter så det matchar ett hål i monteringsramen. I det hålet har jag dragit fram en kabel med 3,5 mm plugg i båda ändarna.

    Den andra änden kommer fram i lådan mellan stolarna. När jag nu sticker in stereoenheten i instrumentpanelen sätter jag först i pluggen bak i bandaren och så lirkar jag in allt på plats. På så sätt behöver jag inte dra ut hela kabeln varje gång det ska rotas bakom stereon.

    I lådan mellan stolarna har jag en A2DP bluetooth-mottagare och musiken spelar jag upp från en HTC P3600 via bluetooth:en. Ingen mer kassettadapter med dåligt ljud och sladdar som hänger! Dessutom är det lite kul att förundra sina vänner med att stå utanför bilen och styra musiken från telefonen/handdatorn

    Om man nu bara kunde slippa ha en kassett i bandaren...

    /P
    9-5, 2.3t combi, -01

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Aahus, DK
    Inlägg
    2
    slippa ha en kassett i bandaren:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all
    :-)
    Mvh /tage
    9-5 '02 2.0t

  6. #46
    Men va faaaaan!
    Det finns ju en bra beskrivning redan???
    Varför har ingen tipsat om det här tidigare?

    Nu är det jag som går och knäpper på lödkolven...

    /P
    9-5, 2.3t combi, -01

  7. #47
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235


    Blev sugen på att löda lite.. den där lilla prylen såg ju inte så illa ut
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    608
    jag har gjort för ett tag sen det blev mycket renare ljud än med kasset adapter dock så hade jag en anna platta än vad det är i guiden så man fick tänka om lite plus att jag har inte lött bort någonting alls allt jag har gjort är kopplat in sladden här bild:
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  9. #49
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Citat Ursprungligen postat av tagetoft
    slippa ha en kassett i bandaren:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all
    :-)
    Mvh /tage
    Rev min stereo idag och gjorde enligt denna instruktion.
    Verkar funka bra när jag provade med tjejens iPod.. dock så blir det ju lite lägre volym så man får höja rätt bra. Lite störande när man sen byter till tex radio och får en helt annan ljudnivå..

    Funderar på att köpa mig en sån där lite "Mobiblu Cube2". Den smälte ju in bra. Nån som vet var man kan köpa över nätet..?
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #50
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21
    räckte det inte med att maxa volymen på din Ipod?
    9.5 2.3t Linear Sport Combi, 2004
    Har inte: el-uppvärmt baksäte, backspeglar med minne, ventilerade framsäten eller sub-woofer.
    Har: S-KNAPP!

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    jag använder en sån här http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...s&artnr=100316 och kopplar ett usb minne till. funkar kanon och den är billig.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  12. #52
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Hmm den där sista lät ju rätt bra alternativ, men frågan är hur bra ljudet blir när det går via radio frekvensen... blir det bra ljud?
    Blir det klart ljud, eller åtminstonde som en radio ?

    blir man tvungen att höja ljudet för att få lika högt som man har på andra källor?

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  13. #53
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337
    Nu har jag också lödat aux in. Går inte att jämföra kvaliteten med en FM-sändare eller ett band-adaptern.

    Har testa en jäkla massa FM-sändare och även "trimmat" vissa för att få bättre signal. Löda aux är bäst

    Rörande iPod och ljudvolymen håller jag med om att den är låg. Detta beror på att Apple har satt en spärr i alla iPod's, kallas för "volume cap". Man kan ta bort denna spärr på vissa men inte alla. Tyvärr kunde man inte ta bort spärren på min iPod Nano 2nd generation.

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Jag har inte lågt ljud på min. Jag kör med H&K Plug&Drive så den tar line out från bussen och påverkas inte på något sätt vad volumen är inställd på. Hade även en Belkin kabel som jag lödat om som hade line out och då var ljud snarlikt CD och radio. Reagerar aldrig när jag växlar mellan dom.
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  15. #55
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Töcksfors
    Inlägg
    31
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Hmm den där sista lät ju rätt bra alternativ, men frågan är hur bra ljudet blir när det går via radio frekvensen... blir det bra ljud?
    Blir det klart ljud, eller åtminstonde som en radio ?

    blir man tvungen att höja ljudet för att få lika högt som man har på andra källor?

    Mvh Johan
    Ljudet blir helt ok. Den kostar ju bara 199:- och har bättre ljud än flera dyrare FM-sändare jag testat. Det gäller bara att hitta en frekvens där det inte finns en radiokanal för nära. Den skickar även ut id3-tagen via rds:en så man ser i radiodisplayen vad man spelar för låt. Det går att ställa ljudvolymen på sändaren. Är man ute efter perfekt ljud ska man nog inte spela mp3-filer alls utan vanlig cd.
    SAAB 9-5 AERO aut -04

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Jag har inte lågt ljud på min. Jag kör med H&K Plug&Drive så den tar line out från bussen och påverkas inte på något sätt vad volumen är inställd på. Hade även en Belkin kabel som jag lödat om som hade line out och då var ljud snarlikt CD och radio. Reagerar aldrig när jag växlar mellan dom.

    Har provat söka efter en sådan men hittar inget. har du mer info om den. någon websida kanske? kostar?

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  17. #57
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Citat Ursprungligen postat av ahnmarker
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Jag har inte lågt ljud på min. Jag kör med H&K Plug&Drive så den tar line out från bussen och påverkas inte på något sätt vad volumen är inställd på. Hade även en Belkin kabel som jag lödat om som hade line out och då var ljud snarlikt CD och radio. Reagerar aldrig när jag växlar mellan dom.

    Har provat söka efter en sådan men hittar inget. har du mer info om den. någon websida kanske? kostar?

    Mvh Johan
    Jag var lite yr på namnet. Den heter Harman kardon Drive + Play. Det har kommit en nyare modell med färgskärm och bluetooth därför lyckades jag få tag i denna äldre för 495:- helt ny
    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  18. #58
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    hm ok.. det var lite extremt för min del... vill bara kunna spela mp3... lite slöseri med cd-r skivor...

    tyvärr har ju jag as1 vilket gör att jag inte har kassette spelare att koppla in mig på...

    /Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    62
    förresten, har du någon bild på hur den ser ut? den äldre alltså... såg ju bara en stoor skärm och något storts styrning till.... så det måste ju ha varit den nya antagligen...har du någon bild på hur det ser ut i bilen din?

    Mvh Johan
    SAAB 9-3 TiD SportCombi -2007
    Min bil

  20. #60

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av tagetoft
    slippa ha en kassett i bandaren:
    http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all
    :-)
    Mvh /tage
    *BUMP*

    Jag är väldigt sugen på att börja löda lite efter att ha ägt Saaben i några månader. Jag hade fan till och med MP3 i min gamla Ford Sierra!

    Hur fungerar det med bandet här egentligen? Han beskriver ju hur man skall trycka in luckan på kassettdäcket för att aktivera switcharna, men behöver man göra detta varje gång eller är det bara första gången och så förblir switcharna i detta läget? Skall man göra det varje gång så tycker jag inte det är värt besväret. Då kan jag lika gärna ha en kassett i!

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att löda i AMP 1
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 17:02
  2. Löda om centrallås
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 02:11
  3. Någon som vågat prova tvätta utan vatten?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 16:32
  4. Löda APC
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •