Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Någon som vågat löda in aux i AS2/3 9-5 än?

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Men måste det snurra ett band i spelaren för att få det att funka???
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Verkar så...

    "Put in a blank or filled normal tape...."


    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    26

    Re: Succé!

    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Ahhhh Berätta mer. Hur jobbigt var det? Gjorde du det med brytare eller bara rakt på? Själv får man ju inte tummarna loss som vanligt.
    Inte mycket att säga faktiskt, allt stämde exakt med bilderna på sidan, var faktiskt lite lättare än jag hade förväntat mig. Jag gjorde som på sidan och skippade brytaren, alltså kan jag inte längre lyssna på band. Men vänta! Det har jag ju aldrig gjort...! Dock framgår det inte riktigt på bilderna hur förbannat smått allt är, så man måste vara extremt sparsam lödtennet. Killen med sidan propagerar för en skärmad kabel så jag köpte en rätt dyr historia på Kjell för att att vara på den säkra sidan. Just det, man kan inte riktigt ta ut kabeln på baksidan där han har gjort det heller, då går stereon inte att skjuta in sen, man får bända upp plåten lite och ta den nämare sidan på enheten, där finns ett hål i monteringsramen som man kan leda ut kabeln genom.

    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Men måste det snurra ett band i spelaren för att få det att funka???
    Ja det måste snurra ett band i spelaren för enheten ska koppla på ljudet. En bra sak att göra är att stänga av funktionen som gör att stereon automatiskt börjar spola och byta sida och gud vet allt så fort det blir tyst. Annars börjar stereon leva rövare så fort man tar en paus i lyssnadet. Jag kommer inte exakt ihåg hur man stänger av den funktionen, men det står tydligt i instruktionsboken och har nått att göra med att hålla in en knapp...



    Jag tror att jag har provat hela menyn av prylar för att kunna koppla in min dators ljud till stereon (fm-sändare via luften, fm-sändare via kabel och kassettadapter) och jag kan säga att äntligen har jag hittat hem!

  4. #24
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 043
    Medlem#
    4869
    Vad händer om man stoppar i en kassett som inte har någon magnetremsa? Kommer man kunna lyssna längre då eller blir stereon arg?
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Eller om man är så fräck så man drar ur sladden till motorn på kasettspelaren när man ändå är där inne o rör
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  6. #26
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Eller om man är så fräck så man drar ur sladden till motorn på kasettspelaren när man ändå är där inne o rör
    Det gör nog problemet värre. Elektroniken som styr bandaren vill se att kassettens spolar rör sig för att se att bandet rör sig. När bandet stannar byter bandaren riktning och läser B-sidan av bandet. Om motorn står still kommer bandaren troligtvis att konstant byta mellan sida A och B.

    En bättre idé är att köpa en av de dåliga kassettadaptrarna och klippa av sladden. Tillverkaren av adaptern måste ju ha löst problemet med att få bandaren att acceptera adaptern som en kassett med någon intern mekanism, t.ex. en gummirem eller några kugghjul mellan kassettens två bandspolar.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    En bättre idé är att köpa en av de dåliga kassettadaptrarna och klippa av sladden. Tillverkaren av adaptern måste ju ha löst problemet med att få bandaren att acceptera adaptern som en kassett med någon intern mekanism, t.ex. en gummirem eller några kugghjul mellan kassettens två bandspolar.
    Lite OT men ändå en reflektion kring detta:
    Har ju testat med en sån kasettadapter från Clas Ohlson i min gamla Blaupunkt Frankfurt. Ibland blir det dock problem eftersom den tydligen snurrar för trögt så att bilstereon försöker växla sida flera gånger fram & tillbaka. Jag tror att de gånger problemet uppstått har varit då adaptern suttit i mer än en timme & troligen blivit för varm & därmed snurrat lite trögare.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    26
    Jag förstår inte vad problemet är med att låta en kassett snurra i stereon... Visst kan man ta loss sladden från adaptern och låta den sitta i men åtminstone min adapter får stereon att knarra och ge ifrån sig jobbiga knarrande ljud, med en vanlig kassett är det helt ljudlöst. Den enda störningen är att stereon byter sida på bandet var 50:e minut och då får man ett 3 sekunders avbrott i ljudet.

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    443
    Då var det gjort. Jag lödade in en AUX ingång i min stereo igår. Det tog ganska lång tid då jag endast hade en lödkolv som var stor som en osthyvel och inget förstoringsglas eller lupp. Bilden på beskrivningen stämde inte heller då jag ha de ett annat ketskort (se bild nedan). Det är MYCKET mindre lödpunker än man tror. Jag fick göra om den ena som gick av ett par gånger när jag monterade in bandaren. Jag hade dessutom valt en kabel som måste vara resterna av DC-länken mellan Sverige-Polen som gjorde att den lossnade av sin egen tyngd. Dessutom lyckas jag göra något fel för CD fungerar inte längre. Förhoppningsvis är det bara en kabel som inte sitter i ordentligt men konstigt nog var min SID nästintill fel fri när jag använde bilen idag Kanske var för att det var noll värme från det hållet. Ska nog försöka fixa någon värmesköld och sätta under SIDen eller på CDn.

    Skulle jag göra om det hade jag nog hellre tagit med kretskortet till något proffs som fixat det på 10 min och med perfekta lödningar men nu är det gjort och jag njuter av att kunna spela järnet med alla mina MP3or. JAg har en vinande från min iPaq när den strömmatas från GPSen men perfekt ljud när den går på batteri så jag får väl dra om den strömmen men först laga CDn.

    9-5 SC 2,3t -00 automat nu med aux-in
    9-5 SC 2,3 BioPower -08 automat

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Synd att den här inte passar till 9-5.
    Mvh Timmy

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    jäääkligt intressant...

    vad kostar en AS/2 headunit på sdcc om man dabbar sig???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32

    Snart kommer den...

    Här är en snubbe som säger sig ha löst problemet med att lura en SAAB att det sitter en cd-växlare ansluten fast det egentligen är en iPod.

    Förväntas vara beställningsbar under våren.

    http://www.trollpod.com
    eller
    http://blog.trollpod.com/ - för att följa lite av hans utveckling.
    9-5 2,3t -01

  13. #33
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    skall absolut beställa en trollpod när/om den finns....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    265



    Det kommer bli en bra vårpresent till svarten...

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    424
    Är det en AS2 stereo om man har bandare?
    Har ingen bandare på min så jag kan ej göra denna operation... tråkigt..
    Eller kan man göra samma med radion? Min HF del i min stereo verkar ändå vara trasig. Så jag använder ju inte radion..
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Detta blir man ju vansinnigt sugen på.
    Hade MP3-spelare på förra bilen och nu saknar man det något vansinnigt.
    Den där trollpod, fungerar via cd-växlaringången.
    Har alla as2/as3 detta uttaget även om man inte har själva cd-växlaren?

    MVH
    9-5 Aero -01

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    202
    Kanske ska tillägga att jag idag har mobiltelefon kopplad till stereon.
    Ingen aning hur den sitter kopplad, den satt där när jag köpte bilen för någon månad sedan.
    Brukar de kopplas via cd-växlaruttaget eller är den inlödd?
    9-5 Aero -01

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av JohanW
    Då var det gjort. Jag lödade in en AUX ingång i min stereo igår. Det tog ganska lång tid då jag endast hade en lödkolv som var stor som en osthyvel och inget förstoringsglas eller lupp. Bilden på beskrivningen stämde inte heller då jag ha de ett annat ketskort (se bild nedan). Det är MYCKET mindre lödpunker än man tror. Jag fick göra om den ena som gick av ett par gånger när jag monterade in bandaren. Jag hade dessutom valt en kabel som måste vara resterna av DC-länken mellan Sverige-Polen som gjorde att den lossnade av sin egen tyngd. Dessutom lyckas jag göra något fel för CD fungerar inte längre. Förhoppningsvis är det bara en kabel som inte sitter i ordentligt men konstigt nog var min SID nästintill fel fri när jag använde bilen idag Kanske var för att det var noll värme från det hållet. Ska nog försöka fixa någon värmesköld och sätta under SIDen eller på CDn.

    Skulle jag göra om det hade jag nog hellre tagit med kretskortet till något proffs som fixat det på 10 min och med perfekta lödningar men nu är det gjort och jag njuter av att kunna spela järnet med alla mina MP3or. JAg har en vinande från min iPaq när den strömmatas från GPSen men perfekt ljud när den går på batteri så jag får väl dra om den strömmen men först laga CDn.

    Hej jag har samma kretskort som på bild så guiden stämmer inte, vilka kontakter lödar man in på? Finns det någon guide för denna kort att följa?
    Tacksam för svar

  19. #39
    Citat Ursprungligen postat av Keffooo
    Kanske ska tillägga att jag idag har mobiltelefon kopplad till stereon.
    Ingen aning hur den sitter kopplad, den satt där när jag köpte bilen för någon månad sedan.
    Brukar de kopplas via cd-växlaruttaget eller är den inlödd?
    Kopplas på Phone Line IN.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    363
    Lyfter det då jag stolt kan säga att jag lyckades med detta idag. Det är jävligt pilligt på kortet som remedy visar 2 post upp. Men det gick...

    IPAQ 2490 + gps och nu mp3...äntligen

Liknande ämnen

  1. Hjälp med att löda i AMP 1
    Av Direkta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-23, 17:02
  2. Löda om centrallås
    Av Magnus84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-23, 02:11
  3. Någon som vågat prova tvätta utan vatten?
    Av ByggareB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-13, 16:32
  4. Löda APC
    Av Timez i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 21:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •