Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Oil sludge problem på Saab 9-5 2,3t "En mardröms histor

  1. #1

    Oil sludge problem på Saab 9-5 2,3t "En mardröms histor

    Hej,

    Nu skall ni få höra.

    2004 inköptes en Saab 9-5 2,3t från Saab(någonstans i Sverige).
    Bilen var genomgången och hade Service book.
    Mätaren stod på 11000mil.

    Efter 5 månader slocknade halva data displayen, samtidigt som det kom upp en varning för tändnings fel.
    In med bilen på Saab,, och jag fick betala själv för hela kalaset.
    Ok, det är väl bara 3månaders garanti, så det fick jag väl köpa.

    I våras (Maj 2005), så började det ryka kraftigt ur avgas röret.
    In på Saab för att se vad detta kunde bero på..
    De kom fram till att turbon rasat, och att detta berodde på något som kallades för oil sludge. Detta skull åtgärdas av Saab utan någon kostnad, då det gick via en utökad Turbo garanti som saab gett till alla saabägare(8år istället för 3år)
    När de började kolla Service boken fann de att bilen mellan service 2 och 3, samt mellan service 3 och 4 gått över 2000 mil. (2-3,2400mil. 3-4,2500mil). Detta gjorde att jag själv skulle få stå för hela kostnaden.
    Och den skulle hamna på runt 20000:-
    Förstå min vrede, att jag inte kollat Service boken så noga att jag sett att bilen gått mer än de max 2000 milen per service intervall som Saab har som krav.
    Men då jag köpte bilen var den ju redan 3år gammal, så den vanliga VSG garantin var redan utgången, samt fanns inte Saab's förlängda turbo garanti då(den kom Januari 2005).
    Förstå min vrede på Saab att de var så petiga med några hundra mil över 2000 mila gränsen, delvis på att det var så få mil över, samt att jag inte var ägaren av bilen vid dessa Service tilfällen.
    Jag köpte ju faktist bilen av en mycket stor Saab handlare i Sverige, långt efter de Service tilfällen som de klagade på.
    Här skulle jag kunna beskriva hur jag under Juni-August 2005 försökte alla möjliga vägar hos Saab för att få dem att hjälpa mig att lösa mitt turbo problem, utan att jag skulle behöva punga ut med 20000:-.
    Då ni nu har läst ovanstående stycke så förstår ni nog att jga aldrig fick någon possitiv hjälp.
    Sura, buttra, slå-ut-med armarna service verkstäder, och slips nissar har varit det jag fått möta när jag gjort min resa genom olika instanser.
    Alla tyckte det var "tråkigt" att just jag råkat ut för oil sludge, och tillråga på allt köpt en bil av Saab, som inte hade en Service bok som hade alla servicar inom den gräns på max 200 mil som Saab kräver.
    Men ingen kunde hjälpa mig, om jag inte slantade upp en sisådär 20000:-

    Jag beslutade mig för att se om man kunde lösa detta på annat sätt än att anlita Saab, då jag nu var mist sagt irreterad på dem

    Jag fick tag i en "privat" liten verkstad.
    De plockade ur turbon: Pris 800:-
    Jag skickade upp turbon till Turbotech.se
    De försökte reparera den för fast pris 3900:-,
    Men det blev en nyrenoverad utbytes turbo för 5500:-
    Den "privata" verkstaden monterade den, samt rensade oljetråget för 1000:-

    Så summan för att byta turbon blev 800+5500+1000=7300:-
    Bilen stod då still på verkstaden under bara en och en halv vecka.

    Jag kan varmt rekomendera att ni som har problem med turbon på era Saab bilar kontaktar Turbotech.se. De är mycket tillmötesgående, samt så kan de beskriva utantill vad som är problemet med turbon på Saab, då detta verkar vara ett mycket vanligt problem. Den service anda som jag mötte hos Turbotech.se, mötte jag inte hos de 4 olika Saab försäljare/verkstäder som jag försökte få hjälp av i början av sommaren.

    Kan man nu dra slutsatsen att jag aldrig mer kommer att köpa en Saab.
    Det får väl framtiden utvisa.
    Men om det blir en ny Saab framöver, så kan jag informera den som orkat läsa igenom detta inlägg att det inte kommer att bero på att jag fått det förtroende och den assistens som man väntar sig av en så stor tillverkare av trafik säkra och sköna bilar som Saab i Sverige.

    Denna händelse inträffade alltså mellan Maj - September 2005.

    Det är konstigt så fort man glämmer tråkiga händelser.

    Idag fungerar min min Saab 9-5 2,3t mycket bra, och jag är återigen mycket nöjd med bilen.
    Det kanske blir en Saab nästa gång med.. Men då skall jag lusläsa service boken,,, flera gånger,,

    /Limpan.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303
    Det låter mkt tråkit det du råkade ut för, jag vet själv hur jag hade känt mig vid sådana händelser, såklart att dom skulle vara så petnoga med service intervallerna, det beror ju säkert inte på det att turbon rasade.

    //Christoffer
    Kör Saab 9-5 Aero -04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471

    Re: Oil sludge problem på Saab 9-5 2,3t "En mardröms hi

    Kan säga att du inte är ensam, har fått byta kolvar i min 9-5 utanför garanti.. kan säga att skall bilen säljas idag får den som köper den av mig ge mig 160-180kl för att jag skall ha igen pengarna som är gjorda på reparationer senaste 2 åren.. byter jag koppling nu så har jag en ny bil.. tror inte många som vill köpa en 9-5 Aero kombi med 15000mil för det priset
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    När serviceintervallerna är så avgörande på Saab tycker jag att det borde stå i bilens varudeklaration om så inte är fallet. Bilhandlaren är ju skyldig att i denna deklaration deklarera alla fel och brister på bilen. Glapp i serviceschemat på en 9-5 tycker jag är en brist...(och tydligen även Saab).
    Har du kvar deklarationen?
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    När serviceintervallerna är så avgörande på Saab tycker jag att det borde stå i bilens varudeklaration om så inte är fallet. Bilhandlaren är ju skyldig att i denna deklaration deklarera alla fel och brister på bilen. Glapp i serviceschemat på en 9-5 tycker jag är en brist...(och tydligen även Saab).
    Har du kvar deklarationen?
    Citat Ursprungligen postat av Limpan_se
    Men då jag köpte bilen var den ju redan 3år gammal, så den vanliga VSG garantin var redan utgången, samt fanns inte Saab's förlängda turbo garanti då(den kom Januari 2005).
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Det är aldrig roligt när man råkar ut för problem med bilen. Ju dyrare, ju tråkigare. När man står där med en offert på 20 000 kr kan man lätt hålla sig för skratt och man vänder sig till alla man kan tänka för att få hjälp med minsta krona.
    Tyvärr är det så att det alltid finns en gräns för vad man får hjälp med. Något som bilägaren inte gärna vill förstå. Oavsett vilken instans det handlar om så måste de ju dra gränsen någonstans. Självklart tycker man då att om det bara slår på några hundra mil eller någon månad så ska man ändå få hjälp. Men regler är regler.
    Kommer man in med en trasig TV en vecka efter garantin gått ut så skrattar dom bara åt en.
    Folk i allmänhet brukar anse att det är annorlunda med bilar eftersom det handlar om så mycket pengar, men jag kan inte hålla med. Summorna är irrelevanta, grundtanken bakom en garanti är fortfarande densamma.
    Då jag själv jobbar i bilbranschen så kan jag konstatera att kraven på utökade garantier och goodwill bara ökar. Kraven folk kommer med blir fräckare och fräckare. Detta kommer i sin tur att innebära att tillverkaren utökar sina goodwillåtagande för att behålla kunderna, men inte utan att det kostar kunden pengar i slutändan.
    Eftersom alla tillverkare, bilindustrin inkluderad, strävar efter att maximera vinsten snarare än att tillverka en produkt som de själva älskar så innebär det att pengarna som det kostar tillverkaren i utökade garantier kommer att resultera i en sämre kvalité, dyrare servicar, dyrare produkter och dyrare reservdelar.
    Med andra ord så kommer de som är stora i truten (gnällrövar även kallade) att tjäna på detta då de får igen lite av kostnaderna i form av goodwill, medans snälla Sara som aldrig klagar får dyrare bilägande.

    Detta är inget som står nerskrivet någonstans utan min reflektion efter de år jag varit i bilbranchen.

    Det är ingen "rocket sience" att det ofta är dyrare på en auktoriserad verkstad än hos Svenne runt hörnet. Men i gengäld lämnar en auktoriserad verkstad andra garantier, gör jobbet snabbare (som regel) och vet precis i detalj hur jobbet ska utföras. Men som alltid är det så att "money talks".

    Det är beklagligt de problem SAAB har med oil-sludge, men vad jag förstått så är det ytterligare ett fall där man låtit pengarna tala före teknikerna. Som tur är har de nyare bilarna inte samma problem, vilket jag tycker talar för att välja en SAAB även vid nästa bilköp. Alla tillverkare har sina modellspecifika problem. Därför spelar det som regel inte så stor roll vilken bil man väljer. Alla kan bli drabbade av problem som kostar ägaren skjortan. Vissa bilar har många små problem, andra drabbas av få stora. Sen finns det alltid folk som har mer tur med sin bil än andra.

    Men vad jag vill ha sagt är att det vore tråkigt om du ratar SAAB och deras ÅF enbart för att de inte stod för dina kostnader. Regler är regler. Detsamma hade gällt om du haft något annat märke och råkat ut för problem utanför garantitiden.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Kan hålla med om att regler är regler men många märken ser gärna mellan fingrarna för att få en nöjd kund, gäller inte bara bilar utan även kaffebryggare och tv-apparater.
    Tycker det är riktigt grisigt av Saab att göra så här och jag hade nog fan kört in biljäveln genom rutan på åf och lämnat skiten

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Det är ingen "rocket sience" att det ofta är dyrare på en auktoriserad verkstad än hos Svenne runt hörnet. Men i gengäld lämnar en auktoriserad verkstad andra garantier, gör jobbet snabbare (som regel) och vet precis i detalj hur jobbet ska utföras. Men som alltid är det så att "money talks".
    Där håller jag inte med alls... Jag väljer mycket hellre att lämna in bilen till en mindre verkstad som ger gott intryck än till en opersonlig märkesverkstad. När man lämnar nycklarna till samma person som skall göra jobbet inbillar jag mig att denna person känner större ansvar för att jobbet blir korrekt gjort än om han bara får en arbetsorder från en kundmottagare och inte ens vet vem bilägaren är...

    Fast detta gäller givetvis bara om man faktiskt kan avgöra om den lilla verkstaden är seriös eller inte - något som de flesta bilägare nog inte kan (som tur är för vissa märkesverkstäder).
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Mats 2720]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":pcn45lln
    Det är ingen "rocket sience" att det ofta är dyrare på en auktoriserad verkstad än hos Svenne runt hörnet. Men i gengäld lämnar en auktoriserad verkstad andra garantier, gör jobbet snabbare (som regel) och vet precis i detalj hur jobbet ska utföras. Men som alltid är det så att "money talks".
    Där håller jag inte med alls... Jag väljer mycket hellre att lämna in bilen till en mindre verkstad som ger gott intryck än till en opersonlig märkesverkstad. När man lämnar nycklarna till samma person som skall göra jobbet inbillar jag mig att denna person känner större ansvar för att jobbet blir korrekt gjort än om han bara får en arbetsorder från en kundmottagare och inte ens vet vem bilägaren är...

    Fast detta gäller givetvis bara om man faktiskt kan avgöra om den lilla verkstaden är seriös eller inte - något som de flesta bilägare nog inte kan (som tur är för vissa märkesverkstäder).[/quotecn45lln]Det finns även små verkstäder som är auktoriserade där man kan känna att man får en personlig kontakt med teknikern och litar på honom precis som på en icke märkesverkstad.

    Även många stora verkstäder har personliga servicetekniker där man pratar direkt med honom, lämnar nycklar och sånt också.

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Kan hålla med om att regler är regler men många märken ser gärna mellan fingrarna för att få en nöjd kund, gäller inte bara bilar utan även kaffebryggare och tv-apparater.
    Tycker det är riktigt grisigt av Saab att göra så här och jag hade nog fan kört in biljäveln genom rutan på åf och lämnat skiten
    Varför är det grisigt av SAAB? De har ju infört en generös motorgaranti för att hjälpa sina kunder. De måste ju sätta gränser för att förhindra att oärligt folk utnyttjar deras garantier. Nu menar jag inte att trådskaparen är oärlig, han har bara oturen att hamna utanför dessa garantigränser.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    471
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Det är ingen "rocket sience" att det ofta är dyrare på en auktoriserad verkstad än hos Svenne runt hörnet. Men i gengäld lämnar en auktoriserad verkstad andra garantier, gör jobbet snabbare (som regel) och vet precis i detalj hur jobbet ska utföras. Men som alltid är det så att "money talks". Mvh Stoffe
    Om det går snabbare hos en märkesverkstad så undrar jag varför min bil varit på verkstad 4 månader av de 24 jag ägt den.. 2 månader ifjol för att byta huv och lykta + dimljus, och fixa AC ( rådjurs olycka) ( vilket förövrigt tog över 1 år tills jag blev ruskigt förbannad och då uppdagades att kabelskon till tryckgivaren satt dåligt. )

    Sen i år pga motorhaveri, 2 månader att byta kolvar och fixa AC en gång till.. + att de fick ha den några dar till för att fixa till bakvagns knarr..

    IOfs så har de varit snälla och timida till mig alltid, och ännu mera nu! Så jag kommer nog att lämna bilen där, under förutsättning att jag vet att jag har en annan bil att åka med..

    // Isse
    Kör mina kombinerade sommar och vinterbilar
    9-5 Aero Kombi & 9000I, OG 900 T8/T16 den sista under renovering.

  12. #12
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Isseh
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Det är ingen "rocket sience" att det ofta är dyrare på en auktoriserad verkstad än hos Svenne runt hörnet. Men i gengäld lämnar en auktoriserad verkstad andra garantier, gör jobbet snabbare (som regel) och vet precis i detalj hur jobbet ska utföras. Men som alltid är det så att "money talks". Mvh Stoffe
    Om det går snabbare hos en märkesverkstad så undrar jag varför min bil varit på verkstad 4 månader av de 24 jag ägt den.. 2 månader ifjol för att byta huv och lykta + dimljus, och fixa AC ( rådjurs olycka) ( vilket förövrigt tog över 1 år tills jag blev ruskigt förbannad och då uppdagades att kabelskon till tryckgivaren satt dåligt. )

    Sen i år pga motorhaveri, 2 månader att byta kolvar och fixa AC en gång till.. + att de fick ha den några dar till för att fixa till bakvagns knarr..

    IOfs så har de varit snälla och timida till mig alltid, och ännu mera nu! Så jag kommer nog att lämna bilen där, under förutsättning att jag vet att jag har en annan bil att åka med..

    // Isse
    Problemet många verkstäder dras med är lång bokningstid. Tiden för att utföra själva arbetet är som regel kortare än hos en hemmamekare.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    [quote=LM]
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    När serviceintervallerna är så avgörande på Saab tycker jag att det borde stå i bilens varudeklaration om så inte är fallet. Bilhandlaren är ju skyldig att i denna deklaration deklarera alla fel och brister på bilen. Glapp i serviceschemat på en 9-5 tycker jag är en brist...(och tydligen även Saab).
    Har du kvar deklarationen?
    Citat Ursprungligen postat av "Limpan_se":26by8f4t
    Men då jag köpte bilen var den ju redan 3år gammal, så den vanliga VSG garantin var redan utgången, samt fanns inte Saab's förlängda turbo garanti då(den kom Januari 2005).
    [/quote:26by8f4t]

    Nej men det faktum att bilen inte är servad enligt instruktionerna fanns ju redan då.... Saab har ju inte ändrat serviceintervallerna. 9-5 har alltid haft 1år/2000mil. Om bilen inte har servats i tid har ju visat sig ha en stor betydelse.
    Fredrik J

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Med andra ord så kommer de som är stora i truten (gnällrövar även kallade) att tjäna på detta då de får igen lite av kostnaderna i form av goodwill, medans snälla Sara som aldrig klagar får dyrare bilägande.
    Mvh Stoffe
    Håller inte riktigt med. Är man stor i käften i kundmottagningen så minskar chansen till goodwill radikalt. Man får naturligtvis inte bara stå där tyst men en ödmjuk attityd har visat sig fungera i mitt fall....
    Fredrik J

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    53
    ska precis lämna in min på fredag för att den drar olja,reparationen kommer gå på 18500,då byter dom turbo och kamtransmissionen
    plus att dom kommer göra 13000 mils service,
    så det kan ju inte bara varit turbo byte på din som du har gjort
    och det är en saab verkstad

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför är det grisigt av SAAB? De har ju infört en generös motorgaranti för att hjälpa sina kunder. De måste ju sätta gränser för att förhindra att oärligt folk utnyttjar deras garantier. Nu menar jag inte att trådskaparen är oärlig, han har bara oturen att hamna utanför dessa garantigränser.

    Mvh Stoffe
    Ok om det hade varit samma ägare hela tiden men nu har ju bilen köpts av en Saab handlare begangnad, då tycker iaf jag att dom ska ta det direkt om det inte står på varudeklarationen. Och om den ska va generös så ska inte reglerna va så knivskarpa, se bara på rost garanti reglerna på vissa bilar, får ju knappt ta ut den på vägen om det är risk för regn.
    Det är inte generöst om man så har 100års garanti.

    Men detta är ju bara min enkla uppfattning, ska man leva som tillverkare av vad som hellst så måste man ha en bra produkt eller lägsta priset, är man dyr och inte har en bra produkt så ska man va riktigt generös i sin goodwill.

    MVH / Jimmie

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Stoffe #2959":7n2n4pia
    Med andra ord så kommer de som är stora i truten (gnällrövar även kallade) att tjäna på detta då de får igen lite av kostnaderna i form av goodwill, medans snälla Sara som aldrig klagar får dyrare bilägande.
    Mvh Stoffe
    Håller inte riktigt med. Är man stor i käften i kundmottagningen så minskar chansen till goodwill radikalt. Man får naturligtvis inte bara stå där tyst men en ödmjuk attityd har visat sig fungera i mitt fall....[/quote:7n2n4pia]Jo, så vill man ju att det ska fungera, men det hänger på kundmottagarens tålamod. Orkar han inte med diskussionerna så hjälper han den klagande kunden ändå.

    Personligen kör jag med den ödmjuka attityden, men som en gammal kollega sa innan han gick i pension:
    -Nu ska jag bara köra runt och jävlas med alla för att ge igen för all skit jag fått höra genom åren.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av jimel
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Varför är det grisigt av SAAB? De har ju infört en generös motorgaranti för att hjälpa sina kunder. De måste ju sätta gränser för att förhindra att oärligt folk utnyttjar deras garantier. Nu menar jag inte att trådskaparen är oärlig, han har bara oturen att hamna utanför dessa garantigränser.

    Mvh Stoffe
    Ok om det hade varit samma ägare hela tiden men nu har ju bilen köpts av en Saab handlare begangnad, då tycker iaf jag att dom ska ta det direkt om det inte står på varudeklarationen. Och om den ska va generös så ska inte reglerna va så knivskarpa, se bara på rost garanti reglerna på vissa bilar, får ju knappt ta ut den på vägen om det är risk för regn.
    Det är inte generöst om man så har 100års garanti.

    Men detta är ju bara min enkla uppfattning, ska man leva som tillverkare av vad som hellst så måste man ha en bra produkt eller lägsta priset, är man dyr och inte har en bra produkt så ska man va riktigt generös i sin goodwill.

    MVH / Jimmie
    Bilhandlarens agerande försvarar jag inte. De är ena luriga rackare. Försöker slippa undan kostnader genom att skriva ned garantierna trots att KKL säger något annat. I de flesta fall vet inte köparen bättre utan litar på säljarens ord.

    Mvh Stoffe

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 628
    Näe och kör man på den snälla linjen (som jag oftast ) så litar man ju på säljarens ord. Tråkigt när man hör någon annan som fått igenom saker på likadana premisser, då blir man ju desto argare.

  20. #20
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Enligt KKL bör bristerna i serviceintervallen nog vara något som kunden ska bli informerad om, särskilt som noggrant efterlevda serviceintervaller är ett krav för att få del av den utökade motorgarantin!
    Om en Saab-å.f. inte har upplyst kunden om dessa brister bör å.f. ta kostnaderna för reparationerna. Kontakta ARN och konsumentverket!

    Kanske är detta en ganska strikt tolkning av KKL, men visst är det en brist på varan/produkten som säljaren/å.f. bör varit medveten om!
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Vad innebär "oil sludge"? (OljeSludge)
    Av Macaholic i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 13:00
  2. Saab 9-5 Aero "sludge"
    Av Pansar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 18:12
  3. vevhusventialtions problemet, "oil sludge"
    Av fejjn i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-26, 15:50
  4. Många som haft problem med "Oil sludge"....?
    Av AERO_chrille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-04, 23:30
  5. Kamaxelrassel och "Sludge" Problem 9-5 (Tidsfråga)
    Av Mr_99GL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-22, 14:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •