Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Effekt på följande prylar? OG900T16

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88

    Effekt på följande prylar? OG900T16

    Hur mycket kan jag plocka ur min T16-87 med dessa prylar?

    9000IC (Dubbla kanske kommer på vid behov)
    Öppet filter
    Röda spridare
    3bar BTR (bör man ha en progressiv kanske?)
    2.1L Insug
    2.3 Långtopp, med mina M87 Kammar
    TE0512-B
    Orginal Grenrör
    3" Batteriböj
    Bortplockad Katalysator, en dämpare.
    Ingen AC

    Jag siktar på 250hk, vrid?. Hur högt ladd bör man köra med? Något mer man borde tänka på?

    Motorn är nerplockad pga växellåda, så tänkte även gå igenom den, kolla lager osv..

    MVH jokk

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121
    250hk är inga problem om allt lirar.

    Men Turbon klarar nog inte så mycket mer efter det. Kanske 270hk om den stressar på ordentligt

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Jag ligger på ca 250 nu med liknande grejor vid 1.2 bar och 14 grader tändning på ladd.

    Efter det börjar tändningen sätta käppar i hjulen.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88
    Hur verkar det förrästen med insug från 2.3L motorer?

    Borde ju vara bättre flöde i dem än 2.1L insugen?, kanske inte går att flytta med spjäll osv? Inte kollat på det, bara en liten ide jag fick.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Gbg, Norge
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag ligger på ca 250 nu med liknande grejor vid 1.2 bar och 14 grader tändning på ladd.

    Efter det börjar tändningen sätta käppar i hjulen.
    Jag har allt också som første man har, med 1 (væsentlig?) skillnad, 9k I kammar med førdelare(ska visst gøra nytta før tændningen?). -Vilken?

    Hur menar du att tændningen sætter stopp?

    Har ltt lægre komp æn full turbo?
    Everyday I´m forced to add another name to the list off people who piss me off/Calvin

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 121
    Citat Ursprungligen postat av Spöket Spöket
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag ligger på ca 250 nu med liknande grejor vid 1.2 bar och 14 grader tändning på ladd.

    Efter det börjar tändningen sätta käppar i hjulen.
    Jag har allt också som første man har, med 1 (væsentlig?) skillnad, 9k I kammar med førdelare(ska visst gøra nytta før tændningen?). -Vilken?

    Hur menar du att tændningen sætter stopp?

    Har ltt lægre komp æn full turbo?
    De är inget effekthöjjande med insprutarens kammar...f

  7. #7
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 146
    Citat Ursprungligen postat av j0kk
    Hur verkar det förrästen med insug från 2.3L motorer?

    Borde ju vara bättre flöde i dem än 2.1L insugen?, kanske inte går att flytta med spjäll osv? Inte kollat på det, bara en liten ide jag fick.
    Du kommer få antingen köra utan huv eller kapa ett stort hål i den om du ska ha ett 2,3-insug. Lite annan utformning på dem.
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  8. #8
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    hur långt kommer man på bara 2.0 topp med 86:ans kammar och 2.0 insug?

  9. #9
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 061
    ingen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    88
    Förmodligen inte mer än 200 skulle jag tippa... om resten är orginal då.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 789
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    250hk är inga problem om allt lirar.

    Men Turbon klarar nog inte så mycket mer efter det. Kanske 270hk om den stressar på ordentligt
    200kW ska turbon orka med enligt Boost för längesen
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    TE0512-B är inte det orginalturbon på 900s?

    Jag har allt också som første man har, med 1 (væsentlig?) skillnad, 9k I kammar med førdelare(ska visst gøra nytta før tændningen?). -Vilken?

    Hur menar du att tændningen sætter stopp?

    Har ltt lægre komp æn full turbo?
    -86 till -88 kammarna är de vassaste orginalkammarna.

    Jag tror inte du har i-fördelaren, det låter iallafall olämpligt eftersom den saknar den tändsänkningen på ladd som turbofördelaren har.

    Vad jag vet har lättryckaren samma komp, kan dock ej svära på det.

    Problemet med orginalfördelaren är tändkurvan.

    Fördelaren sänker till ett fast värde oavsett varv vid ladd, vilket kan ställas genom att böja tappen som sitter i vacuumklockan.

    Detta är inte optimalt eftersom man vill ha mer förtändning vid högre varv vilket ger högre effekt och lägre avgastemp.

    Läget på tändsänkningen bestäms av var den är mest knackkänslig vilket blir vid mellanvarv och fullt laddtryck, sedan blir det ju bara mindre optimalt ju mer man varvar uppåt efter det.

    Har man istället en mappbar tändning kan man sänka lite mer i mellanvarvet och i och med det höja laddtrycket lite och sedan öka tändningen lite på högre varv.
    Har man dessutom fördelarlös tändning som tar tändläget på vevaxeln slipper man ha de marginaler som glapp i fördelare och kamkedja har vilket ger någon grad extra = effekt.

    Att tänka på ifall man DI konverterar är att DI mappen är lika dum som fördelartändkurvar så man bör skaffa ett DI chip för att utnyttja det maximalt.

    hur långt kommer man på bara 2.0 topp med 86:ans kammar och 2.0 insug?
    Lägre flöde kan kompenseras med högre laddtryck, det går att ta ut över 300hk med 2.0 topp, Ragnar har ett bromsbänkpapper på 330hk med orginaltopp och insug som jag sett här på forumet.
    Han har bromsat sin 99:a till 250hk med orginaltopp och insug hos nordic, kolla på hans biltråd! Dock är det nog svårt att få det så optimalt
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

Liknande ämnen

  1. 9-3 sc 2,8t-06a följande felkoder
    Av saabägaren1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 20:39
  2. ca effekt med följande uppgradering?
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-11-11, 21:14
  3. Värde på följande bilar?
    Av synthetic i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-07-21, 12:43
  4. Vad väger följande delar?
    Av 32991 i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 21:11
  5. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-02-17, 19:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •