Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Haynes boken säger si saabboken så...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620

    Haynes boken säger si saabboken så...

    Ska skruva dit ett cylinderhuvud imorgon efter att ha bytt packningen.

    I haynes boken står det om motor 201 H att när allt är ihopsatt ska motorn varmköras och och sen stå i en halvtimme. därefter ska det demonteras igen för att topplocksbultarna ska lossas för att sen dras åt igen med angivet moment!??

    I saabs bok står det inte ett dyft om detta och det är oxå vad jag har fått höra jämt. Att en packning som denna kan man dra åt en gång och sen är den ihoptryckt...

    Sen pratar haynes om att det ska vinkeldras... Sen att skruvarna ska dras efter 2000 och 10000 km eller om det var mil...

    Jag kör efter saab boken men undrar om något vet om varför hayes
    sägerså
    mvh
    nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    umeå
    Inlägg
    43
    ofta är det sjäva packningen som bestämmer om den ska efterdras
    om packningen har en blank lite klistrig yta (klistrad toppackning) så behöver man inte efterdra
    men om packningen har en vanlig matt torr yta så ska man efter dra.
    själva efter dragningen gör man för att packningen ska flyta ut ordentligt .
    den klistrade packningen flyter ut på engång å limmas fast av värmen av motorn.

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Jag har inte svar på frågan men kan intyga att det har sina komiska effekter att paralellplugga Saabs GDS-bok och Haynes.

    Saab-boken håller en militär kommandodisciplin som skulle få den mest dekorerade övergeneral att skämmas, medan Haynes ordrika svammel kan få den nyktraste rund under fötterna.

    Men det känns ofta som att Haynes är noggrannare med viktiga detaljer.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 639
    Hur som helst borde det ju inte vara direkt skadligt för grejorna med en efterdragning, tycker jag i alla fall...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 860
    Hej !

    OM vi snackar om topplockpackningar från Saab så är det bortkastade minuter att varmköra o sedan efterdra. Bara varmkörningen är inte tillräcklig för att nå'n efterdragning skall vara av nytta.

    Rådet är att "köra ett tag", både tid o antalet kallstarter är intressant, så det är svårt att säga exakt hur länge man bör köra innan efterdragning.

    Notera att det finns nyare bättre skruvar som töjer sig bättre än de gamla hårda skruvarna, genom dessa töjbara skruvars egenskaper så behålls klämkraften mellan topp o block på ett bättre sätt.

    Jag skulle nog efterdra efter 2000-8000 km.
    Med de "nyare" typerna av skruvar drar man till 40 Nm-60 Nm vinkeldragning 90 grader. Efterdragning samma.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag skulle nog efterdra efter 2000-8000 km.
    Med de "nyare" typerna av skruvar drar man till 40 Nm-60 Nm vinkeldragning 90 grader. Efterdragning samma.
    Denna rekommendation gäller alltså även 8V motorerna och således även äldre 16V ?

    Stämmer det så borde det läggas in i FAQ´n där det nu inte står något om äldre motorer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 860
    Hej !

    Betr. 8V, nja, de har väl andra moment. Läste inte ordenligt i inledningen.... Men, i övrigt är grundprincipen vanligtvis korrekt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    620
    Tack för era svar.

    Som jag förstår det så är det en efterdragning vi pratar om och inte att skruvarna ska lossas helt för att sen dras åt igen som det står i HAYNES...

    Då stämmer det lite med vad jag själv har tänkt att jag skruvar ihop allt och kör och sen får jag dra åt skruvarna igen vid ett senare tillfälle.
    Är det för att packningen trycks ihop med tiden och värmen eller ?

    Jo behöver jag vinkeldra? Det är något specialverktyg? Finns på bild i Haynes men inte i saabboka. Det kanske inte är så nödvändigt på en sugmotor 8v?

    mvh
    Nic
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Citat Ursprungligen postat av Ostrich
    Jo behöver jag vinkeldra? Det är något specialverktyg? Finns på bild i Haynes men inte i saabboka. Det kanske inte är så nödvändigt på en sugmotor 8v?
    Gradskiva för vinkeldragning, 34,90:- på Biltema.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. 9-3 (99): Intercoolern - hittar inte i Haynes-boken
    Av benis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 14:41
  2. Kan man inte lita på I-Boken?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:25
  3. haynes manual
    Av clean83turbo i forum International SAAB related talk
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •