Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur byter man ratt med AIRBAG?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239

    Hur byter man ratt med AIRBAG?

    Har funderat på att byta ratten i min cse -97 men undrar vågar man ge sig på det själv eller måste man låta någon auktoriserad göra det? Man vill ju inte få Airbagen i ansiktet
    Saab 9-3 2,0t -07

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Det sak inte vara några problem å byta den själv, se till så att du har fått ur all ström ur systemet bara. Dra av kablarna från batteriet å ta sedan i karrossen med handen eller blinka med helljuset för å få ur all eventuell krypström sen så e d bara å ta bort airbagen.

    //Robin.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Men ändå lite scary.. Man lär ju inte sitta med ansiktet framför när man tar bort/monterar den...
    Saab 9-3 2,0t -07

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    Det sak inte vara några problem å byta den själv, se till så att du har fått ur all ström ur systemet bara. Dra av kablarna från batteriet å ta sedan i karrossen med handen eller blinka med helljuset för å få ur all eventuell krypström sen så e d bara å ta bort airbagen.

    //Robin.
    Tycker det låter lite korkat att bryta spänningen och hålla på. Risken för problem minskar ju inte direkt när man gör sensorer och kontrollboxar spänningslösa...
    Är det någon gång som elektronik får knäppen är det ju vid dålig strömförsörjning.
    Fredrik J

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 054
    enligt saabs egen raphandbok så ska man lyfta av batteripolen och vänta ett tag (breukar köra med minst 15min)
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Eller riddar rustning och sen bara skruva på... hmm någon frivillig??
    Saab 9-3 2,0t -07

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Mcgromit
    Eller riddar rustning och sen bara skruva på... hmm någon frivillig??
    Lite dålig känsla i mekarhandskarna bara


    / Anders
    Ask the Panda
    Saab 900 Turbo Coupé, Projektbil
    9-3 cab, Glidarbil

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    177
    Tycker det låter lite korkat att bryta spänningen och hålla på. Risken för problem minskar ju inte direkt när man gör sensorer och kontrollboxar spänningslösa...
    Är det någon gång som elektronik får knäppen är det ju vid dålig strömförsörjning.
    Du får en lysande airbag lampa i panelen om du inte bryter strömmen när du kopplar i och ur airbagen.

    Annars är det ingen fara. Kör bara.
    Heavy metal is the law.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 017
    Medlem#
    4135
    Citat Ursprungligen postat av ravenlord
    Tycker det låter lite korkat att bryta spänningen och hålla på. Risken för problem minskar ju inte direkt när man gör sensorer och kontrollboxar spänningslösa...
    Är det någon gång som elektronik får knäppen är det ju vid dålig strömförsörjning.
    Du får en lysande airbag lampa i panelen om du inte bryter strömmen när du kopplar i och ur airbagen.

    Annars är det ingen fara. Kör bara.
    Ja om man slår till nyckeln med bagen av, annars tänds ingen lampa.

    Rekomendationen är ju att lyfta av batteripolen, dock brukar jag inte göra det.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    573
    Jag bytte ratt & airbag för ett tag sedan... hade kopplat bort batteriet helt och hållet sedan väntat ett tag 30 min eller liknande.. kanske lite i överkant men... till råga på allt fick jag ändå en lysande srs lampa... men den får väl saab titta på vartefter....
    MVH// Tommy
    9000 -93, 2.0t -96, Maptun Steg 5 Min Bil

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Rattairbag NG9-3 -06 vs OG9-5 -06
    Av tompa27 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 19:43
  2. bytta ratt med airbag
    Av fidde1986 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 05:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •